Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering - välja vad?  (läst 10780 gånger)

Neiklot

• Gäst
Isolering - välja vad?
« skrivet: 02 okt-09 kl 15:13 »
Ja, jag har nog frågat detta förut men..

Det ska isoleras på övervåningen hemma (bättre sent än aldrig..)..

Vad ska jag välja för typ av isolering?
Det är ett gammalt hus (torp, byggt 1796)

Vill helst inte använda mig av glasfiber och plast.
Men vad finns det annars?
Frigolit säger svärfar, men var köper jag det?
Och i vilken tjocklek?

Huggorm

• Gäst
SV: Isolering - välja vad?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-09 kl 20:33 »
Lin är bra och miljövänligt, men tyvärr dyrt.

http://www.barrolin.se/linisolering.html

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 okt-09 kl 20:44 »
Byggnadsvårdare brukar rekomendera detta http://www.termotra.se/ Det finns andra tillverkare också. Har för mig att Hillers Bygg i Trensum var återförsäljare av någon av sorterna.  Mvh

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-09 kl 21:01 »
Det kommer en kille och ska blåsa in nån slags träfiber-ull mellan ytter- och innertak på övervåningen i mitt nybyggda hus nästa vecka. Den är behandlad med nåt anti-flam-medel, men det är inte bor... Kommer inte ihåg vad det hette.
Var inte så värst dyrt heller, kostade lika mycket att få fixat som stenull...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 02 okt-09 kl 21:04 »
Till vårt hus valde vi ecofiber (eller heter det eKofiber?) när vi isolerade vinden. Det har varit jättebra, det märks verkligen skillnad. Om det sen är lika bra eller bättre eller sämre än glasfiber det vet jag inte. Det var lite dyrare, men det var inte jättestor skillnad. Ecofibern var i lösvikt eller vad man ska säga, de kom hit med en lastbil och sprutade in det. Men vi köpte även någon som var fast, som gullfiber brukar vara. Det hade vi till att isolera några väggar med. Det var kanon att jobba med, skönt att ta i och inget som kliade. Nackdelen var att det var hårdare att skära till, vi fick vässa kniven vi använde hela tiden.

stedevil

« Svar #5 skrivet: 03 okt-09 kl 00:15 »
Warmcell är tidningspapper plus (bor?)salt. Utmärkt lösullsiolering.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 03 okt-09 kl 03:20 »
Den där träfiberisoleringen var oxå helt suverän att hantera. Kliade ju absolut ingenting! Kändes nästan som bomull, fast lite grövre och tyngre...  ;)

/Sara

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 okt-09 kl 11:49 »
Atte- violken firma? jag söker med ljus och lykta efter en sån som kan spruta trossbottnen. Nu vet jag i oc hför sig inte va ri alndet du finns, men alla tips bra!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 03 okt-09 kl 14:43 »
En bra bit ifrån Sjuhäradsbygden i alla fall...  ;) Jämtland ligger ju inte direkt näst-gårds om man säger så...  ;D Men jag kan kolla upp vad materialet heter så borde du ju kunna söka efter någon i din närhet som kan spruta träull. Om det sen passar i en trossbotten har jag ingen aning om...  ;)

/Sara

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #9 skrivet: 03 okt-09 kl 18:19 »
Vi lät spruta in Ekofiber när vi isolerade vinden. Det är pappersfiber, något dyrare än gullfiber, men inte mycket. Värmer både huset och hjärtat!
Höns, stickning och pelargoner

Attis

• -
« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 19:19 »
Jag la träfiberisolering. Men det bygger på skivor = standard avstånd mellan reglar/bjälkar.
Dyrare än glasull och sånt men kliar inte och man behöver inte tänka på diff spärrar. Finns på Bauhaus.
/Attis

sub rosa

« Svar #11 skrivet: 06 okt-09 kl 20:17 »
Atte- violken firma? jag söker med ljus och lykta efter en sån som kan spruta trossbottnen. Nu vet jag i oc hför sig inte va ri alndet du finns, men alla tips bra!

Här är återförsäljare för Sveriges största träfiberisolerings företag Thermocell. (numera Danskägt)http://www.thermocell.nu/Kontakt/Aterforsaljare.aspx?Tabla=Kontakt_Aterforsaljare
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 14 okt-09 kl 23:15 »
Till vårt hus valde vi ecofiber (eller heter det eKofiber?) när vi isolerade vinden. Det har varit jättebra, det märks verkligen skillnad. Om det sen är lika bra eller bättre eller sämre än glasfiber det vet jag inte. Det var lite dyrare, men det var inte jättestor skillnad.

När ni jämförde priset, ingick installationen i priset för mineralullen med?
Jag har byggt på ett par ställen där kunden kollat priser, och då mineralullen varit billigare har det ju varit oinstallerat, kanske även olevererat.
Det kostar en del tid att skrädda till isolering och sätta den på plats. Ännu mer om man måste hämta den hos leverantör...
Priset på ekofiber gäller ju oftast installerad isolering.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 15 okt-09 kl 00:42 »
När vi begärde in offert på lösull så ville vi ha pris på det installerat och klart. Och det skilde faktiskt inte många hundringar mellan träfiber och glasfiber på totala priset. Så det var ett väldigt enkelt val.  ;)

/Sara

Gallimatias

« Svar #14 skrivet: 15 okt-09 kl 07:39 »
Har träullskivan inbyggd ångspärr då? Jag hade aldrig vågat isolera vindsbjälklaget utan att ha ångspärr på den varma sidan i konstruktionen. Har man ingen ångspärr kommer ju den varma luften kondensera där varmt möter kallt och det är en bit in i isoleringen. Fuktig isolering isolerar mycket dåligt men framförallt kommer ju fukten spridas, mögel kommer bildas och trä börjar ruttna.

Jag isolerar själv just nu mitt vindsbjälklag i min stuga på 50m2. Eftersom mina takstolar är byggda i 2tum4 bottnar jag med ångspärr som häftas dit. Därefter lägger jag i 95mm glasfiberskivor mellan takstolarna. När 95mm isoleringen är på plats bygger den upp till ovankant på regeln och därefter kommer jag lägga 195mm glasfiberskivor ovanpå allt tvärs 95mm-förbandet så jag får förskjutna skarvar. Mer än 95+195mm isolering får jag inte plats med och ser inte behovet heller.

Jag köper min isolering på ByggMax. Den är amerikansktillverkad, håller standard och är klassad lika som exempelvis isover och rockwool. Dessutom billig rakt över disk utan att tigga och förhandla rabatter på annat ställe.

Givetvis hade jag gärna isolerat med ull, hampa eller liknande naturnära material men tillgängligheten och det avsevärt lägre priset fick mig att bestämma mig. Jag lägger hellre pengarna på ett par stycken svagvuxna äppelträd så mitt äppelbehov tillfredsställs.

Att glas och mineralulls isolering är mycket energiintensivt ser jag inte som ett moraliskt problem. Inte heller de långa energislösande transporterna. Isoleringen skall ligga många år och kommer därför bespara mig mångfalt den energi det kostat att få isoleringen in i mitt vindsbjälklag + alla sköna kronor som stannar kvar i plånboken istället för in i elbolagens...

Jag hade inte vågat använda mig av frigolit av flera anledningar. Frigolit brinner mycket bra. Frigolit är i stort sett diffusionstätt och andas=transporterar inte fukten som någon glas/mineral/fårull. Det är alltid dyrare att åtgärda misstag och därigenom göra jobbet fler än en gång. Tänk efter före! Nu säger inte jag att frigolit är dåligt. Frigolit är fantastiskt underbart under platta på mark.

Lycka till med isolerandet!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 15 okt-09 kl 13:49 »
Har träullskivan inbyggd ångspärr då? Jag hade aldrig vågat isolera vindsbjälklaget utan att ha ångspärr på den varma sidan i konstruktionen. Har man ingen ångspärr kommer ju den varma luften kondensera där varmt möter kallt och det är en bit in i isoleringen. Fuktig isolering isolerar mycket dåligt men framförallt kommer ju fukten spridas, mögel kommer bildas och trä börjar ruttna.

Det är ett problem med mineralull, där vattnet kondenserar och sen ligger där, i tex ekofiber vandrar fukten utåt och torkar ut. Enligt vad tillverkaren säger så blir aldrig ekofiber fuktigare än omgivande luft, eftersom materialet avger fukt till torr luft.
Vi brukar oftast bara ha en diffusionsöppen vindtät duk i både tak och väggar, känns liksom sunt att inte stänga klimatet med plast.

www.ekofiber.se
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

nyhem

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 17 okt-09 kl 00:22 »
Träfiberiso. Det blir ingen miss vid vindsisoleringen då. På en trång djävlar vind blir det lätt en miss. Därför spruta. Det är ett mycket enkelt jobb, så lej inte folk te sånt. Jag fann min eko/yllivilla, för 10,70kr kilot levererat. Det kan löna sig gott att gå i hopa flera om ett lass.

stedevil

« Svar #17 skrivet: 19 okt-09 kl 10:40 »
Frigolit är i stort sett diffusionstätt och andas=transporterar inte fukten som någon glas/mineral/fårull.

Nu tror jag du blandat ihop begreppen lite.

Glas/mineral och får ull släpper samtliga igenom LUFT. Luften för med sig vattenånga. Vattenånga som kondenserar blir vatten. FÅR ull suger upp (=transporterar) bort detta vatten. Glas/minerallul gör INTE detta. Vattnet sitter istället fast inne i väggen. Därför behöver man plastskikt i väggen till glasull men inte till fårull.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #18 skrivet: 02 nov-09 kl 14:51 »
När ni jämförde priset, ingick installationen i priset för mineralullen med?
Jag har byggt på ett par ställen där kunden kollat priser, och då mineralullen varit billigare har det ju varit oinstallerat, kanske även olevererat.
Det kostar en del tid att skrädda till isolering och sätta den på plats. Ännu mer om man måste hämta den hos leverantör...
Priset på ekofiber gäller ju oftast installerad isolering.
Samma leverantör kunde leverera antingen mineralull eller ekofiber, så skillnaden i pris var inte jättestor. Men då var båda materialen lösa, som de sprutade upp på vinden.

lumpus

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 nov-09 kl 15:03 »
nu har jag inte läst tråden så noga, men det som jag tänker på är fårull, det får man ju till skänks om man letar lite, 1 meter fårull på vinden,skulle inte det funka?

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 2 användare
RickardR, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser