Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bamseplank med kort svärd  (läst 8302 gånger)

Skytten

• Skåne
Bamseplank med kort svärd
« skrivet: 20 feb-06 kl 12:12 »
Fällde en död, men ej anfräten alm, med en diameter på en bit över metern.

När jag kört hem grenbitarna låg bamsestammen där, och jag funderade på hur jag skulle kunna göra riktigt tjocka och breda bitar av den.

Jag har en Big Mill och ett såg på 4,5 HK med 40 cm svärd.

Stocken gick inte att rubba, med de medel jag hade.

Sågade en bak så långt ner som det gick med svärdet på timmerjiggen (ca 30 cm). Sågade sedan lodrät på båda sidor om mitten på stocken en skåra, och tog ut två kantbitar.

Kvar låg ett block som stack upp från nedre halvan på stocken.

De 60 cm breda och 4,5 tum tjocka planken tog jag med timmerjiggen, genom att såga från båda hållen. Det gick faktiskt, någon millimeters variation. När den fått torka ska jag bygga en rustik kökssoffa med soffelock, och ta igen mig som Kronblom.  Jag lovar att det var tungt, och jag badade i sågspån, men kul var det.

Visst det hade gått lättare med en 10 hästars motorsåg och en meters svärd, och en Alaska typ sågverk, men jag fick ta vad jag hade.
« Senast ändrad: 20 feb-06 kl 12:19 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

Re:Bamseplank med kort svärd
« Svar #1 skrivet: 20 feb-06 kl 12:54 »
Smart tips!
Har själv sågat upp grov alm med Timmerjigg och 63 cm svärd.
Tog 2 tums plankor över hela bredden, och sågade från båda sidorna för att komma igenom.
Det blev följaktligen svårt att få jämn tjocklek.
Din metod ger mycket bättre precision.
Just såna stockar kan väl annars bara mycket stora bandsågverk klara av, och då får man ofta frakta långt.
Alltså blir det oftast ved av det allra finaste virket.
« Senast ändrad: 20 feb-06 kl 13:13 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 mar-06 kl 14:21 »
Har nu skaffat ett 63 cm svärd, men nästa alm var betydligt grövre, det gick att fälla den, och den sedan länge hamlade kronan hade inte mycket ved.

Stocken är anfrätt upptill, så den kommer jag att tugga itu till ved.

I rotändan finnns frisk ved, och kärnvirket är dryga metern i diameter, stocken över 1,5 meter.

Är almen frisk, så det går att ta ca 1,8 meter plank ska jag försöka, det blir inte lätt, då den är inte alldeles rak och för tjock och tung för min utrustning.

Vet ännu inte hur jag ska gå tillväga, tänker ifall den är frisk nog till plank, kanske skära ut "tårtbitar" så stora att det går att såga och hantera, och från dem göra de plank jag får ut.

Ett problem är att BIG MILL inte kan centreras i stocken, det är den för grov för.

Någon som tagit en liknande fajt nån gång, så tipsa mej gärna!

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 06 mar-06 kl 15:39 »
Enda sättet är väl att göra ungefär som med den första stocken, enligt ditt första inlägg.
Ev växla mellan kort och långt svärd - kort svärd vid lodräta skåror och långt vid horisontella.

Jag antar att du har vad som kallas "Big Mill BASIC", med en linjal, eller är det PRO med två linjaler?

Själv funderar jag på vad som är vettigast att skaffa för mej, BASIC eller LSG (utan linjal men med två timmerjiggar), som klarar stockar upp till 135 cm.

Det är ju just för extremstockar jag tänkt använda Big Mill,
normalgrova stockar som går att flytta kör jag till cirkelsåg.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 mar-06 kl 15:54 »
Jag har basic, för väldigt grova stockar är nog LSG helt OK, men det krävs ett monstersåg för att orka med ett så långt svärd. Med två linjaler kan man visserligen få mer exakt snitt, men det går inte att såga hela stocken, plus att det kostar en del.

Att jag tänkte ta ut "tårtbitar" är bl a för att det blir årsringar på "tvär" och sådana plankor vrider sig mindre, och får ett annat utseende.

Får se hur jag gör, det finns gott om döda almar, så om lite mer blir ved gör inte så mycket.

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 06 mar-06 kl 16:48 »
Jag retar mej fortfarande på att jag tog för lång betänketid tidigare i vintras,
ang en Husqvarna sågkropp största modellen i nästan nyskick utannonserad på Blocket.
Ca 120 cm2, tropikskogmodellen. Billig var den också.
Hade varit bra att ha vid just såna grovstockar,
den drar ju på tok för mycket soppa för långvarig användning.

LSG går nog att använda med kortare svärd också, man bara "drar ihop" den.
Kanske blir det Basic iaf för min del.

Du tänkte försöka få stående årsringar alltså.
Får man ut bitar ur stammen med en 90 graders vinkel,
kan man också ta en planka växelvis från den ena resp den andra flatsidan.
Det ger också stor andel stående årsringar, och mindre spill än med "tårtbitar".
Men man måste förstås vrida stocken ett kvartsvarv mellan varje sågsnitt.
Stående ringar ger jämnare virke, men det blir ofta vackrare plank om man sågar mer diagonalt mot årsringarna.
Beror förstås på smak och vad virket ska användas till.
Är det kvistigt virke kan det vara sämre att ha stående ringar, för då blir kvistarna ofta parallella med plankbredden och nedsätter hållfastheten rejält.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 mar-06 kl 09:04 »
Visst går det att ha ett kortare svärd till en LSG, men vad är då vitsen, man kan klara det med jiggen eller hellre Big Mill.

LSG skulle vara bra på stockar som är övergrova, och såga ut t.ex.  15 cm tjocka block tvärsöver, och då behövs ett långt svärd, så man inte måste baxa stocken. Blocken skulle sedan kunna skivas med jiggen, till bräder för att hyvlas till panel.
Det skulle bli ganska mycket av en stock, värdet skulle mångdubblas mot att elda upp den som ved.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 07 mar-06 kl 19:18 »
Visst går det att ha ett kortare svärd till en LSG, men vad är då vitsen, man kan klara det med jiggen eller hellre Big Mill.

Men om man har bara LSG, så kan man sätta på ett kortare svärd och såga upp mindre stockar, om det skulle behövas nån gång.

Tanken är att ha en sågmodell som är bäst för riktigt övergrov stock, men som även kan funka till vanligt timmer.

Gillar just möjligheten att ta ut hela okantade plank.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 mar-06 kl 08:41 »
Jag håller på att bygga en träställning till min Big Mill och på så sätt komma ganska nära ett solosåg, när jag jobbar hemma med de block som är transportabla. Men till att ta dessa block på riktigt grova stammar är nog LSG bättre, men som jag ser det kan en LSG för mej vara ett komplement, men kan inte ersätta Big Mill.

När jag samlat på mej tillräckligt med plank och brädor, samt fått det torrt, kommer jag även att skaffa en Solohyvel. Den klarar de flesta jobb, dock inte alla, men större grejor blir för mycket pengar.

De grejor som man klarar galant på Solohyveln, är ju de dyraste att köpa, kolla bara vad en dörrlist kostar per löpmeter! Kan jag göra vad jag behöver och sälja ett par kilometer hyvlat, så är utläggen hemma.

Jag har också sökt efter en vagn (jag har en liten släpkärra nu) som kan transportera stockar, block och plank.
Hittade först en hos Avestavagnen, men de skulle ha 10000:- för den, men en smed i Småland kan göra en identiskt eller måttbeställd vagn för 2900:-, vikt 85Kg lastförmåga ett ton, med begagnade bilhjul.

En elvinsh som tar 900 kg och går på bilens batteri finns för 500.

Tror att detta lämpar sig för att dras av min mopedbil, blir terrängen för svår och jag får på nåt sätt lite mer slantar kanske en ATV är bättre.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 09 mar-06 kl 08:19 »
Det är nog sant att Big Mill Basic är basmaskinen som klarar det mesta.
Men jag tänkte använda den i huvudsak till övergrovt så det lutar åt LSG. Får se...

Solohyveln verkar inte dum, klarar det mesta som sagt.
Själv har jag tvåkutterhyveln DH 410.

Vad jag förstått av ATV är att det är dyra grejer.
Ändå får man slita rätt ordentligt för att transportera virke i skogen med den.
Som gammal bonde föredrar jag helt klart en begagnad traktor istället för ATV,
som är mera leksaker i mina ögon.
En bra traktor kan man få billigt och det är betydligt större kapacitet och hållbarhet på en sån.
En ATV törs man väl förresten knappt lämna med blicken, så stöldbegärliga som dom är.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 mar-06 kl 09:12 »
Ja en traktor som inte är för stor, bli säkert billigare, och kan användas till mer. Rent realistiskt tror jag inte att jag skulle kunna ekonomiskt försvara en ATV. Min granne har en "Grålle" från 1952 i fint skick som han fick för 15000:- inklusive en viss renovering. Vilka traktorer är det lättast att få delar till? Det är väl ett problem med äldre grejor? Föresten är beg traktorer så billiga längre, varenda en nästan häromkring ska hålla sig med några hästar, och alla jagar de en beg traktor med frontlastare.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 09 mar-06 kl 09:56 »
Grålle är en fantastisk traktor men lite ålderstigen.
Jag körde grålle själv när jag var 6 år, och senare hade vi en sån som extratraktor så jag känner lite extra för den.
Grållens efterföljare MF 35 och MF 135 är ännu bättre.
Jag anser att dessa är de bästa traktorer som tillverkats.
Ford 3000 är rätt lika.
BM400 och BM430 är också mycket bra.
Det finns många att välja på.
Man bör undvika udda märken.
Annars är det inga problem med reservdelar.
Helst ska man köpa av gamla ägaren och inte via maskinhandlare.
En liten traktor med wirekran kan köra fram stora lass om det skulle behövas.
Man kan nog hitta bra ex för 30000-35000 kr inkl kran.
Såna traktorer kan hålla länge och sjunker inte mycket i pris.
Bra ställen att leta är:

http://www.blocket.se/
http://www.lantbruksnet.se/
Annonstidningen ATL
« Senast ändrad: 19 mar-06 kl 01:04 av zeke »

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 18 mar-06 kl 23:16 »
Såg just det här på Logosol's sida:

"Big Mill Basic

- Komplett sågverk till bästa pris!

Här ingår en 2,75 m linjal samt två linjalhållare i stål med färdiga vinklar i exakta steg. Höjdinställningen blir snabb och exakt. Utrustningen kan sitta kvar tills stocken är uppsågad. Systemet passar för sågning av såväl normala som grova stockar. Svärdslängd upp till 90 cm kan användas. Med kvartersågning kan i stort sett hur stora stockar som helst sågas.

Innehåll: 1 st timmerjigg, linjalhållare, linjal.

Stockdiameter: max 80 cm"

Notera texten i fetskrift.
Med ett 63 cm svärd skulle man alltså kunna klara stock på ca 110 cm om jag fattat rätt.
Och ett 90 cm svärd skulle klara ca 170 cm.
Detta alltså om man man klyver stocken i fyra 90-graders sektioner.

Något som underlättar hanteringen av grova stockar (ej jättegrova) är Logosol's stockvändare.
Provade den en gång på en maskinvisning och blev imponerad.
« Senast ändrad: 19 mar-06 kl 01:00 av zeke »

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #13 skrivet: 18 maj-06 kl 11:19 »
Vi kan ta en grov stock på 1m i diametern och 8meter lång
« Senast ändrad: 18 maj-06 kl 13:19 av Holma_gord »
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 24 maj-06 kl 09:46 »
Jag har nu fått bättre kläm på hur stora stockar kan tas.

Jag sågar med hela svärdslängden lodrät med t.ex 20 cm mellanrum, det kan bli tre till sju skär, och det blir  acceptabelt lodrät. Stocken ligger på marken och det finns inget sätt som jag kan rubba den, utom välta den med en 5-tons domkraft som jag köpte för 90 kr, det tar ca 20 minuter att välta över.

Mitt såg klarar 60 cm svärd, längre kräver stöddigare såg.

Sedan sågar jag  ungefär vid halva stocken vågrät från båda hållen och får ut block som går att hantera på plats, de skivar jag med timmerjiggen .

Den nedre stockhalvan  reser jag med hjälp av domkraft och bearbetar den stående på kant.

Skitjobbigt, men då jag inte har eller vill ha stora anordningar, så fungerar det väl.

Jag har gått på stockar som var 1,6 meter i diameter, och skulle grövre dyka upp går det oxå.

Jag betalar ju inte för stocken, de vill bli av med den, jag har inga dyra maskiner, och det extra slitet kan jag ta, för att slippa hålla tunga grejor, då det blir frågan om max nåt dussin per år.

Jag behöver inte heller bekymra mig om att få maximalt utbyte, då jag även behöver ved.

Jag har denna vinter faktiskt, medvetet plockat ut guldkornen och gjort ved på det mesta, eftersom jag förutom att få billiga plankor även vill värma mitt hus billigt.

Mitt transportfordon är ju moppe med släp, så det gäller att ha kompakt utrustning, och där ingår en vedklyv på 25 tons tryck, den är inte elberoende, så jag fixar veden på trädets plats och får då den lätt hem, samt BIG MILL basic med en hyfsad motorsåg och lite klätterutrustning, då i vårt skoglösa område många träd står nära hus.

Man bli lite sliten efter en hel dag, men jag tycker om att jobba med det, och det ekonomiska utbytet är OK så länge jag får ved och plank för eget behov.

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 24 maj-06 kl 12:40 »
Låter intressant!

Citera
Jag sågar med hela svärdslängden lodrät med t.ex 20 cm mellanrum, det kan bli tre till sju skär, och det blir  acceptabelt lodrät.

Hur gör du när du sågar de lodräta skären?
Använder du linjalen på nåt sätt eller är det helt på frihand?

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 24 maj-06 kl 12:51 »
Jag sågar med linjalen (med sågen på förståss"). Ibland får man dra ett streck vågrätt i ändarna, och flytta hållarna  eller skaffa förlängda stänger.

Jag flyttar hållarna mot stocken.
« Senast ändrad: 24 maj-06 kl 12:58 av Skytten »

Sågaren

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 14 jul-06 kl 21:17 »
Det bästa är väll Big mill och vanlig solosåg, att dela upp den stora stocken i fyra bitar som man sedan sågar på det andra sågverket. och får exaktare mått.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser