Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kupor som stått tomma några år..  (läst 1881 gånger)

huggiådra

kupor som stått tomma några år..
« skrivet: 20 feb-06 kl 03:47 »
har en försvarlig stapel bikupor inkl. ramar med vax , som av olika orsaker blev stående för ett antal år sen.
vad tänka på om jag tar dem i bruk igen ?
finns det nåt tillförlitligt sätt att desinficera dem, behövs det ?

nån som vet ?

manna

• -
Re:kupor som stått tomma några år..
« Svar #1 skrivet: 20 feb-06 kl 12:29 »
Bränn dem! Men akta så att de inte brinner upp! När träet mörknar har det blivit lite för varmt...

Nytt vax är ju alltid tevligt för bina. Om du köper samhällen, så kan du få med utbyggda ramar. Då slipper de att arbeta med enbart mellanväggar.

Gör rent alla redskap oxå!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-06 kl 21:28 »
Att ta gamla grejor åter i bruk, till bina. Det är inte rådigt. Där bland grejorna kan finnas diverse olika bisjukdommar.
Allt måste bykas inan det går  att åter ta grejorna i bruk hos Honungssamlande bin.
Mvh
Eyvind

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #3 skrivet: 04 jun-07 kl 01:52 »
Under de första 20 åren av min biodlarbana, jobbade jag också som telereparatör på landsbygden. Oj så mycket elände det står gömt och glömt överallt.

Vi får väl bara hoppas på att råttor och möss tömt dessa pesthärdar på vax och sötsaker.

Borde man inte omskola några av lapp-li§orna och lackskopaja§arna till bitillsynsmän...?
Med rätt att elda.... 8)

Så nybörjare och nyfikna, kasta er inte in i denna hobby förrän ni vet vad det handlar om. Det är lite mera en livsstil, än bara en hobby.  :D

Jag har nu börjat min andra biodlarepisod i livet och försöker lära av mina tidigare misstag. En följd är att vi nu är två som har bina tillsammans så att jag inte är bunden alla helger. Sen är det roligare också... och ofta lättsammare.

« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 01:56 av Jamte »
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser