Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bostadsyta?  (läst 3440 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Bostadsyta?
« skrivet: 30 sep-09 kl 22:48 »
Står iför att nyuppföra bostadshyddor till två Linderödsgrisar (galt och sugga).
Jag förstår inte helt vad SJV menar och de talar om ha grisar inomhus mest.
Jag är rädd att grisarna får det "obekvämt" om hyddan blir för stor- kylan kan de nog klara med mera halm men en vild gris gör väl ändå ett litet bo? Jag tänker att de kan finna hyddan otrivsam, eller att den inte skyddar tillräckligt om den blir 14m2.  Kan tillägga att mina nassar skall få stora hägn att jobba i.
(SJV föreslår tillskottsvärme i grishyddan vintertid, dusch i grisstallet sommartid samt att marken i grisarnas hage skall vara hårgjord om de sliter mycket på marken. ??? De talar också om automatiserad utfodring m.m. men inte ett ord om att det är skilland på gris och gris samt att vårt klimat kan vara olika i Norrbottens inland och i Skånes södra delar.)

Alltså: Hur stor liggyta (m2) skall jag räkna med och hur stor volym (m3) skall jag räkna med i hyddan?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
SV: Bostadsyta?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-09 kl 09:03 »
Kanske kan denna länk vara till hjälp?

http://www.landtsvinet.nu/

/Sussilo

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 09:08 »
SJV säger nog också att galten ska gå för sig själv. Du ska alltså ha två hyddor. Enkligt krav ska de hyddrona vara på 7-8 kvm för galten och 7.5 för sugga med kltingar upp till 3 mån. När de är över tre månader är det 1,5 kvm för 100 kg gris, så det behövs ytterligare en hydda för halva kullen (tex galtarna).

Men det är sant att det inte finns särskilda regler för utegrisar. Hyddans storlek är beräknad efter att de ska sova, äta å skita på den ytan. Gör en mindre  ingång om du inte vill att det ska blåsa in i hyddan, och så mycket halm så går allt utmärkt.

Och vill du att SJV ska ändra sina regler, kontakta dem! här i världen gnälls det för mycket på saker men låter aldrig någon få chansen att göra saker bättre.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 okt-09 kl 10:05 »
SJV säger nog också att galten ska gå för sig själv. Du ska alltså ha två hyddor. Enkligt krav ska de hyddrona vara på 7-8 kvm för galten och 7.5 för sugga med kltingar upp till 3 mån. När de är över tre månader är det 1,5 kvm för 100 kg gris, så det behövs ytterligare en hydda för halva kullen (tex galtarna).

Men det är sant att det inte finns särskilda regler för utegrisar. Hyddans storlek är beräknad efter att de ska sova, äta å skita på den ytan. Gör en mindre  ingång om du inte vill att det ska blåsa in i hyddan, och så mycket halm så går allt utmärkt.

Och vill du att SJV ska ändra sina regler, kontakta dem! här i världen gnälls det för mycket på saker men låter aldrig någon få chansen att göra saker bättre.

Ja de där reglerna är vansinnigt fyrkantiga.. Jag har ett skjul för de två suggor jag har men i det ligger de kanske på 1/5-del av ytan.. Resten är bara onödigt utrymme som gör det kallare, dyrare och skitigare, allt för att någon inkompetent lagskrivare har bestämt att det ska vara så.. Det blir sämre för grisarna och sämre för mig, Sverige är underbart i all sin fyrkantighet!

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 okt-09 kl 11:35 »
Fast nu har jag läst vägledningen för ekogris. Det står faktiskt att vad gäller yta ska de vara flexibla om det är djur som går ute.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 okt-09 kl 11:40 »
Men det finns ju "icke-ekogrisar" som går ute också ju.. Hur är det med flexibiliteten då?

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 01 okt-09 kl 12:08 »
Kanske det är som med fåren? För visst är det minst 70 procent av ytan som krävs för utegångsfår jämfört med får som ständigt går inne? Rätta mig gärna om jag har fel, jag wappar och kan inte kolla just nu.
Om det inte finns några exakta rekommenderade mått så tycker jag att alla utegrisägare skulle maila jordbruksverket och be om såna:)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 okt-09 kl 16:07 »
Fast nu har jag läst vägledningen för ekogris. Det står faktiskt att vad gäller yta ska de vara flexibla om det är djur som går ute.
Är det nåt nytt? Är det vägledning som går ut till djurskyddsinspektörerna?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 02 okt-09 kl 10:43 »
Flexibilitet vaddå?  ::) Det existerar väl inte enligt jbv...

Det spelar ingen roll att mina mingrisar har en hage på 1 ha att gå i, deras hus/hydda måste ändå vara lika stor som om jag hade dem instängda däri 24/7...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Torptomten

• -
« Svar #9 skrivet: 03 okt-09 kl 19:45 »
Har nu fått en uttydning av vad SJV menar med flexibelt när de t gäller Utegångsgrisar. Är de klassade som EKOLOGISKA grisar är (troligen) måtten 4m2 för digivande sugga med kultingar och 6m2 för galten. regler för m3-talet finns tydligen inte!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 okt-09 kl 13:26 »
Vad menar du med m3-talet?

Torptomten

• -
« Svar #11 skrivet: 04 okt-09 kl 20:35 »
Hur stor takhöjden /taklutningen eller vägghöjden skall vara- om ifall det finns någon regel om hur många kubikmeter luft gris-hyddan skall ha.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 okt-09 kl 05:41 »
En inspektör här hummade lite om att det borde vara 2,2 meter högt. Jag frågade då dels var hon fått det ifrån och dels vad det skulle tjäna till, en gris är ju sällan 2 meter hög... Och att det skulle leda till en kall hydda för dom eftersom dom inte kan värma upp så mycket luft.
Hon insåg nog hur djupt vatten hon var ute på och pratade aldrig mer om nån hyddhöjd..

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 okt-09 kl 08:42 »
Nä det är sant, inga regler för takhöjd. jag ringde och frågade det när jag skulle bygga en trekantshydda. Men det blev faktiskt förlitet, å nu har de "sprängt" väggarna..

saint206

• Småland
« Svar #14 skrivet: 11 okt-09 kl 19:35 »
så.....jag har en (bilvande) hydda på 27 kvadrat. denna skulle då endast räcka till fyra galtar? eller va?? för i sådana fall så lägger jag fan ner grisandet, då kan jag ha färre grisar än kor på samma yta, och det verkar ju helt absurdt..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 okt-09 kl 22:59 »
Nja, man skiljer på slaktsvin och vuxna galtar..rätt mycket faktiskt. Ett slaktsvin kommer sällan upp i mer än 1,5 kvadratmeter som lagstiftad yta.  Du kan alltså ha 18 slaktsvin på dina 27 kvadrat.

saint206

• Småland
« Svar #16 skrivet: 12 okt-09 kl 00:29 »
tack gode gud för det! äntligen nåt positivt med dessa kreatur!
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Torptomten

• -
« Svar #17 skrivet: 12 okt-09 kl 21:52 »
Enligt SJV:s egen personal skall ytan vara den samma för GALT som lever sitt liv på en och samma yta som bostadshyddans golvyta för en utgångsgris - det görs ingen skillnad på utegångsgris och konventionellt/maskinellt uppfödda grisar. Problemet med för kall hydda är Ditt, ty Du får icke underskrida ytmåttet och ej heller orsaka djuren lidande som djurägare. Man föreslog mig, att i min grishydda installera ett datorstyrt värmeaggregat i tillufts-aggregatet för att höja temperaturen vintertid  ???  och någon sofistikerad avkännare som skulle starta en dusch med svalt vatten sommartid, om grisarna gick och ställde sig under duschen  :o.  (Tjänstemannen visste att jag planerar att endast ha två grisar + en kull per år och att det rörde sig om Linderödsgrisar.) Min slutsatts är att det rör sig om en ideologiskt motiverad praxis i syfte att omöjliggöra djurhållning. I vart fall av tamdjur - vilda (rov-)djur skall vi ju hålla och ev. även plantera in!!!
/Tt

Cees

• Närke
« Svar #18 skrivet: 21 okt-09 kl 21:14 »
Ja det är ju helt galet ifall det är på det viset! Ja trodde inte det fanns några bestämda mått för utegångsgrisar? Dem måtten på 7m2 gäller väl för boxar innomhus? Kan det inte ha varit en okunning kontrollant som var hos dig? har du pratat med fler?

Mvh

Torptomten

• -
« Svar #19 skrivet: 26 okt-09 kl 16:39 »
Ja det är ju helt galet ifall det är på det viset! Ja trodde inte det fanns några bestämda mått för utegångsgrisar? Dem måtten på 7m2 gäller väl för boxar innomhus? Kan det inte ha varit en okunning kontrollant som var hos dig? har du pratat med fler?

Mvh

Nej, det var ingen kontrollant.  Det var Jordbruksverkets egen personal i Jönköping, som gjorde uttolkningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser