Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta isolering vid renovering?  (läst 13389 gånger)

JARL

Byta isolering vid renovering?
« skrivet: 28 sep-09 kl 16:12 »
Min son tänker renovera sin sommarstuga ganska genomgående. En fråga som dök upp var: "Bör man byta all isolering på grund av ålder - huset är lite drygt 50 år ELLER räcker det att byta om man tycker den ser dålig ut (hopsjunken eller så...)?  ???

Tar med glädje mot synpunkter, tack!
NovaCapella

manna

• -
SV: Byta isolering vid renovering?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 19:19 »
Vad är huset isolerat med?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

JARL

« Svar #2 skrivet: 28 sep-09 kl 22:08 »
På vinden ser det ut att vara en matta av typ Gullfiber - men i väggar och golv vet vi inte än. Misstänker dock att det i väggarna har sjunkt ihop så man måste åtminstone fylla på i toppen. Sonen funderar på någon slags linisolering som jag inte känner till. Här är utdrag ur hans mail.

"Claessons trätjära säljer linisolering i göteborg:
http://www.claessons.com/produkter_list.asp?do=list&sokord=&category=5

http://www.claessons.com/nupload/products/LIN_090.pdf

På ekoligiska byggvaruhuset säljer dom sådan papp som man ska ha och även hampfiberisolering:
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/productslist.aspx?CategoryID=232
"
Han påstår att det skall vara bättre som isolering än "vanlig" isolering köpt på byggmarknad. Kommentar???? ???
NovaCapella

Menteverde

« Svar #3 skrivet: 28 sep-09 kl 22:20 »
Mig veterligen sjunker inte ens gammal sådan ull ihop med tiden och då ska ni ju givetvis bara komplettera befintlig isolering.

Om huset är isolerat med spån kan man utgå från att det sjunkit ihop. Om ni har spån på vinden och det sjunkit ihop gör det givetvis inget, förutsatt att det inte bildats en luftspalt mellan spånet och eventuell överliggande isolering/mellangolv.

Den där linisoleringen verkar intressant. Bra lambdavärde också. Visste inte att det fanns ett så väletablerat mer miljövänligt alternativ till mineralull. Lambdavärdet för hampan är något sämre, det ligger på ungefär samma nivå som Parocs lösull om jag inte minns fel. Säkert är dessa produkter trevligare att arbeta med än mineralull också?

stedevil

« Svar #4 skrivet: 29 sep-09 kl 12:08 »
Den där linisoleringen verkar intressant. Bra lambdavärde också. Visste inte att det fanns ett så väletablerat mer miljövänligt alternativ till mineralull.

Har för mig att jag nämnt det i någon av dina trådar. Helt i klass med mineralull och dessutom utan krav på plast i väggarna. Enda nackdelen är priset (sådär 4-6x dyrare per m3 än mineralull). Men är det inga stora ytor så blir totalkostnade för projektet ändå inte så mycket dyrare och det ger många andra miljö & hälso vinster.

Och ja, både lin och hampa är även utmärkt ur arbetsmiljöhänseende. Båda har använts i århundraden tom som kläder.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #5 skrivet: 29 sep-09 kl 12:27 »
Och linisoleringen är verkligen MYCKET trevlig att arbeta med. Luktar gott och kliar inte. Jag är så nöjd med det vi använt. Vi slänger ut all mineralull från vårt hus och fyller istället på med sågspån och linisolering. Nackdelen är som sagt priset.

Vindtätningen är viktig men att slippa plast är väldigt skönt tycker vi.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

idawedin

« Svar #6 skrivet: 30 sep-09 kl 15:16 »
Jag tycker inte ni ska byta ut befinlig isolering om den ser ut att må bra och fungera bra. Det slängs alldeles för mycket i onödan i vårt land!

Men det beror också på vad det är för slags hus och vilka material huset har.

Gullfiber och mineralull är icke-sugande material. De kan inte ta till sig fukt och släppa ifrån sig fukt på ett naturligt sätt så som t.ex lin-isolering eller cellulosaisolering av olika slag kan. Detta innebär att om det finns fukt i väggen (vilket det i små mängder alltid finns på ett eller annat sätt) lägger den sig någon annanstans och kan skapa problem. Det kan därför vara att föredra att ha en isolering som suger åt sig och släpper ifrån sig den lilla mängd kondensfukt som kanske smiter ut i isoleringen. Då kan man slippa många fuktskadeproblem. Särskilt i väggar där fukt annars letar sig neråt om den inte sugs upp på vägen.

/ida Wedin
http://www.byggnadsvardstorget.se

sub rosa

« Svar #7 skrivet: 06 okt-09 kl 20:20 »
Såpass gammal isolering bör bara kompletteras, den är rena tortyren att avlägsna och hanskas med.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

JARL

« Svar #8 skrivet: 08 okt-09 kl 18:55 »
Nu är han inne på att använda gammal väggisolering för att tilläggsisolera taket och sedan isolera väggarna med linisolering. Han tänker också lerklina inneväggarna, skall tydligen vara bra både för ljud- och värmeisolering om jag förstått det rätt.

Tack för asll synpunkter!
NovaCapella

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #9 skrivet: 08 okt-09 kl 21:44 »
Om han ska lägga "vanlig" isolering i taket är det viktigt att där finns plast men det gör det kanske redan om där ligger en del isolering idag. Mycket fukt stiger uppåt och risken är stor för kondens om man skippar plasten. Men det finns fler faktorer att ta hänsyn till när man isolerar vindsbjälklaget...som att vinden blir kallare etc.

Lerklina kommre vi att göra invändigt men det har nästan ingen värmeisolerande effekt, det är en myt som är ganska seglivad. Däremot är den vindtätande och i gamla hus är det viktigt att täta mot drag för dte är oftast det som gör huset kallast. Ljudisolerande är lerkliningen oxå. Lerklining består mestadels av lera och det ger ingen värmeisolering eftersom det inte innehåller en massa luft, man tillsätter även halm, hästhår, gödsel eller linhack som armering men det är så liten mängd att det inte tillför tillräckligt mycket luft för att isolera något.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 12 okt-09 kl 09:33 »
Och linisoleringen är verkligen MYCKET trevlig att arbeta med. Luktar gott och kliar inte. Jag är så nöjd med det vi använt. Vi slänger ut all mineralull från vårt hus och fyller istället på med sågspån och linisolering. Nackdelen är som sagt priset.

Vindtätningen är viktig men att slippa plast är väldigt skönt tycker vi.

Vad är det för sågspån ni använder (fin eller kutter)? Blandar ni i något för att hålla ohyra stången?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #11 skrivet: 12 okt-09 kl 14:27 »
Vi använder "vanlig" spån. Både från hyvel och såg så det är en blandning av både kutter och-sågspån. Vi hyvlar och sågar själva så det kommre från gården. Mest kutter eftersom det är mer luft i den.

Vi blandar inte i något. Vi vill ha det naturligt och ohyra brukar det inte vara i spånisolering. Möss och råttor trivs inte eftersom deras gångar bara rasar igen och annan ohyra vet jag inte heller som trivs i just spån.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 12 okt-09 kl 16:35 »
Vi använder "vanlig" spån. Både från hyvel och såg så det är en blandning av både kutter och-sågspån. Vi hyvlar och sågar själva så det kommre från gården. Mest kutter eftersom det är mer luft i den.

Vi blandar inte i något. Vi vill ha det naturligt och ohyra brukar det inte vara i spånisolering. Möss och råttor trivs inte eftersom deras gångar bara rasar igen och annan ohyra vet jag inte heller som trivs i just spån.

Det var möss och råttor jag tänkte på. Råttar har vi inga i huset *peppar peppar* men, en och annan mus förirrar sig in. Har inte tänkte på att det inte är något vidare för dem att göra gångar i spån. Har en liten vind på en tillbyggnad som är i princip oisolerad efter en vattenläcka. Läckan har torkat sedan länge men, det har velats vad det ska isoleras med. Det får bli spån! Har visserligen ingen egen men, det blir inte så fasligt dyrt att köpa i storbal till den lilla plätten. Tack för info!

mariannec

« Svar #13 skrivet: 15 okt-09 kl 09:55 »
Är det någon som känner till något om att använda fårull som isolering av hus?
Har hört att det används i andra länder, men vet inte var jag ska leta efter kunskap.
Det bränns en väldig massa ull i Sverige.
Tänk om den gick att använda...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 15 okt-09 kl 10:15 »
Är det någon som känner till något om att använda fårull som isolering av hus?
Har hört att det används i andra länder, men vet inte var jag ska leta efter kunskap.
Det bränns en väldig massa ull i Sverige.
Tänk om den gick att använda...

Det finns en tråd om det någonstans här på forumet. Någon annan som vet vilken jag menar?

stedevil

« Svar #15 skrivet: 19 okt-09 kl 09:53 »
Han tänker också lerklina inneväggarna, skall tydligen vara bra både för ljud- och värmeisolering om jag förstått det rätt.

Njae, lerans främsta fördel på insidan av väggen är att den skapar fuktbalans i rummet som passar våra lungor (till skillnad från gips som ger aldelles för torr luft).

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser