Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växter till vaktlar  (läst 4208 gånger)

trallallaa

• Gäst
växter till vaktlar
« skrivet: 28 sep-09 kl 13:10 »
Vilka blommor/växter rekomenderas till vaktlar?
Jag tänkte göra det lite mysigt för de tre vaktlarna jag köpt till mina barn. Men jag vet inte vilka växter som är giftiga och speciellt om de är giftiga för vaktlar?
De har sandbad och vatten + mat ett hamsterhus i format höboll, nu är det lite djungelkänsla som saknas...

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: växter till vaktlar
« Svar #1 skrivet: 01 okt-09 kl 01:24 »
Har du vaktlarna i rumsvärme ( inne ) ?
Vanliga krukväxter "sprätter" de sönder fort, känns lite onödigt..

Du kan alltid så lite "kattgräs" , det räcker inte så länge men uppskattas !  ;)

Jag brukar binda ihop lite grenar från någor lövträd och ställa/lägga i ett hörn, eller lite grankvistar...

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Monica H

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 14:04 »
Knotiga trädgrenar och kvistar av cypress blir mysiga "kojor" som uppskattas, lätt att byta ut när de blivit dammiga.
Halland è bäst

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 01 okt-09 kl 14:16 »
får man fråga vad ni använder för sand? måste man köpa fin sand?  hade chinchillor förr, då köpte vi något som liknade havssand. är det samma till vaktlaroch vart köper man det?
« Senast ändrad: 01 okt-09 kl 14:24 av Fredrikslund »

Monica H

• Halland
« Svar #4 skrivet: 01 okt-09 kl 14:37 »
får man fråga vad ni använder för sand? måste man köpa fin sand?  hade chinchillor förr, då köpte vi något som liknade havssand. är det samma till vaktlaroch vart köper man det?

Använder fågelsand som jag köper till zebrafinkarna men de rullar lika gärna runt i kutterspånet på golvet.
Halland è bäst

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 okt-09 kl 14:57 »
Använder fågelsand som jag köper till zebrafinkarna men de rullar lika gärna runt i kutterspånet på golvet.

vad köper du det, kostar? och trivs dom lika bra om du bara badar i kutterspån? dom lär ju behöva tvätta sig som vilket annat djur? såg att dom badade i sin mat nu  :-X

trallallaa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 okt-09 kl 17:47 »
Jag har chinchilla sand och så köpte jag plastväxter, ormbunke och murgröna, hämtade mossa i skogen ,som jag formade som ett bo.. Jag har dem i en marsvinsbur, modell extra large i ungarnas rum.Sedan hittade jag en grej i affären som var jätte smart, fågelmataren hette den, som jag hängde upp i buren. Jag har torv i buren, är det ok?
 Det får vara så nu provisoriskt, det var ju inte meningen att jag skulle köpa dem...men ibland blir det inte som man planerat  :-[  ::).

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #7 skrivet: 01 okt-09 kl 21:31 »
är det tvunget att ha sand till dem?? jag tänkte ha ett par inne hos zebra finkarna. de sprätter ju runt rätt mycket(ner på golvet.)

mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Monica H

• Halland
« Svar #8 skrivet: 01 okt-09 kl 22:00 »
Fredrikslund, jag köper sanden på COOP forum och den kostar 17:-/2,5kg (den innehåller även snäckskal så den funkar bra till hönorna också)
Halland è bäst

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 01 okt-09 kl 22:17 »
Fredrikslund, jag köper sanden på COOP forum och den kostar 17:-/2,5kg (den innehåller även snäckskal så den funkar bra till hönorna också)

oh!!! tack, ska jag kolla efter!!! kanske finns det i alla matbutiker? detta ska kollas upp. tack! i helgen ska jag flytta dom till deras "vinterbur". då är dom ca 3 veckor. kan man redan då inreda dras bur med grenar, sand osv?

jag har en tendens att alltid spåra ur trådar på sistonde. mycket ledsen  :-[

Daaniel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 okt-09 kl 10:43 »
är det tvunget att ha sand till dem?? jag tänkte ha ett par inne hos zebra finkarna. de sprätter ju runt rätt mycket(ner på golvet.)

mvh njura
Vi har sågspån.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 21 okt-09 kl 16:16 »
Vi har sågspån.

men sågspån kan dom ju ändå inte bada i, om det är det du menar ??? har använt torv till dom nu istället. fin sand får dom klara sig utan  ;D

Daaniel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 okt-09 kl 16:25 »
men sågspån kan dom ju ändå inte bada i, om det är det du menar ??? har använt torv till dom nu istället. fin sand får dom klara sig utan  ;D
Går att ha sandbad i buren också? ;)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 21 okt-09 kl 16:27 »
haha, jag fattar inte.. som vanligt! jag trodde du menade att dom fick spån som "sandbad" fast utan sand. men strunt samma :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser