Tanken är just det, att dom inte ska gå på nätet/skiten. Lutande har jag tänkt mig men maskstorleken är jag osäker på..förstår läget med hönsnät, att dom tänjer ut det, kanske bäst att gå på svetsat..
Tack för beskrivningen, jag har gjort en egen prototyp(ska bygga 72 till) som är 60bredx150långx110hög. I ena änden har jag sittpinnar/gödselbinge i andra änden rede+sand/torvbad ovanpå redet. Burarna ska hålla tupp + 3 hönor. Total golvyta inkl gödselbingen (som dom inte ska gå på)och sandbad/reden är 9000+1800=10800 dvs en dryg kvadrat, tycker att det är snävt tilltaget men jag ska inhysa 73 grupper i vinter på detta sätt och har inget annat val.
Angående gödselbingen så har jag en bit osb-board under nätet som jag kan dra ut utifrån och häftar fast wellpapp på den som byts när den blir fullskiten(less på att skrapa/rengöra bajsbrädor), redet kan öppnas utifrån och foder/grus/snäckskal fyllas på utifrån, vattenautomaten är högbergas för 1,5L petflaska(kanonnöjd med den) kan oxå fyllas på utifrån.
Har byggt rastgårdar ute på 1x8 meter med nättak över där dom får gå var tredje dag, när vädret är ok. Tror att det blir ganska optimalt...kan valla ut hönsen från sina burar till en rastgård och in igen. Tar ca 1,5 timme morgon och kväll sammantaget...