Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät till gödselbinge  (läst 2989 gånger)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
Nät till gödselbinge
« skrivet: 26 sep-09 kl 23:06 »
Ska göra större burar till mina höns(dom får vara inne i vinter). Ska göra sittpinnar och under gödselbinge. Vilka regler gäller för maskstorlek på  hönsnätet som ska vara över skitbrädan?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Lycka

• Ångermanland
SV: Nät till gödselbinge
« Svar #1 skrivet: 27 sep-09 kl 06:03 »
Som jag skrev förut så har jag en ram på gödselbordet.
På det kompostgaller.
Lätt att vicka upp då jag skrapar av bordet.
Jag skjuter in hönsstegen som stöd då jag fäller upp ramen.
Måste säga att det blev toppen.
Har bordet ca 0.90 m från golvet, bekväm arbetshöjd.
Man kommer på bra lösningar eftersom, eller får tips av andra.
Toppen med de som sätter in bilder om hur de har det.
Där kan man få bra tips.
Hedemorahöns

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 27 sep-09 kl 07:55 »
För min del vill jag ha det gå grovt att det håller att gå på. Innan hade jag vanligt hönsnät över brädan, men mina hönor har en förmåga att drutta av pinnen ibland så det nätet blev bara nertryckt och uttänjt. För tillfället har jag inget nät alls och det har funkar det med tycker jag. Visst händer det att de går på brädan, men helst vill de ju ändå sitta på pinnarna. Har dock ett galler som är ungefär som kompostnät i grovlek, kanske lite grövre som jag ev ska testa att sätta över.
Ser på bilder att många har lutning på nätet. Antar att det är för att inte hönsen ska gå på det. Är det bara mina hönor som är såna klantarslen?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #3 skrivet: 27 sep-09 kl 14:02 »
Tanken är just det, att dom inte ska gå på nätet/skiten. Lutande har jag tänkt mig men maskstorleken är jag osäker på..förstår läget med hönsnät, att dom tänjer ut det, kanske bäst att gå på svetsat..

Tack för beskrivningen, jag har gjort en egen prototyp(ska bygga 72 till) som är 60bredx150långx110hög. I ena änden har jag sittpinnar/gödselbinge i andra änden rede+sand/torvbad ovanpå redet. Burarna ska hålla tupp + 3 hönor. Total golvyta inkl gödselbingen (som dom inte ska gå på)och sandbad/reden är 9000+1800=10800 dvs en dryg kvadrat, tycker att det är snävt tilltaget men jag ska inhysa 73 grupper i vinter på detta sätt och har inget annat val.

Angående gödselbingen så har jag en bit osb-board under nätet som jag kan dra ut utifrån och häftar fast wellpapp på den som byts när den blir fullskiten(less på att skrapa/rengöra bajsbrädor), redet kan öppnas utifrån och foder/grus/snäckskal fyllas på utifrån, vattenautomaten är högbergas för 1,5L petflaska(kanonnöjd med den) kan oxå fyllas på utifrån.

Har byggt rastgårdar ute på 1x8 meter med nättak över där dom får gå var tredje dag, när vädret är ok. Tror att det blir ganska optimalt...kan valla ut hönsen från sina burar till en rastgård och in igen. Tar ca 1,5 timme morgon och kväll sammantaget...
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

@nn

• Hönsmammann
« Svar #4 skrivet: 28 sep-09 kl 08:25 »
Tanken är just det, att dom inte ska gå på nätet/skiten. Lutande har jag tänkt mig men maskstorleken är jag osäker på..förstår läget med hönsnät, att dom tänjer ut det, kanske bäst att gå på svetsat..

Tack för beskrivningen, jag har gjort en egen prototyp(ska bygga 72 till) som är 60bredx150långx110hög. I ena änden har jag sittpinnar/gödselbinge i andra änden rede+sand/torvbad ovanpå redet. Burarna ska hålla tupp + 3 hönor. Total golvyta inkl gödselbingen (som dom inte ska gå på)och sandbad/reden är 9000+1800=10800 dvs en dryg kvadrat, tycker att det är snävt tilltaget men jag ska inhysa 73 grupper i vinter på detta sätt och har inget annat val.

Angående gödselbingen så har jag en bit osb-board under nätet som jag kan dra ut utifrån och häftar fast wellpapp på den som byts när den blir fullskiten(less på att skrapa/rengöra bajsbrädor), redet kan öppnas utifrån och foder/grus/snäckskal fyllas på utifrån, vattenautomaten är högbergas för 1,5L petflaska(kanonnöjd med den) kan oxå fyllas på utifrån.

Har byggt rastgårdar ute på 1x8 meter med nättak över där dom får gå var tredje dag, när vädret är ok. Tror att det blir ganska optimalt...kan valla ut hönsen från sina burar till en rastgård och in igen. Tar ca 1,5 timme morgon och kväll sammantaget...

wow, är imponerad över hur du organiserat allt. Det var himla många burar du har att hålla reda på. Jag har väldigt mycket mindre höns än vad du har och det tar mig längre tid att pyssla med hönorna...  :-[ ;D
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #5 skrivet: 28 sep-09 kl 12:49 »
Jag har varit där du är och det har absolut sin tjusning. Jag jobbar väl ca 6 timmar med fåglarna varje dag(vallningen ut och in tar 1,5 timma), har hjälp av sambon och småtjejerna oxå men så mycket pyssel blir det tyvärr inte numera. Har mina favoriter som får extra uppmärksamhet annars försöker jag hantera fåglarna ett par ggr i veckan så att dom ska vara mer tama än vilda.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-09 kl 17:46 »
Du har fullt upp.
Jag har städat och fixat idag ca 2 tim.
Kommer efter då man jobbar hela helgen.
Lovprisar gödselbordet som det är nu.
Hedemorahöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 28 sep-09 kl 23:06 »
Jag måste bara fråga om den där pet-vatten-automaten från Högberga... Blir det inte slabbigt med vatten när man ska ställa dit en full pet-flaska? Hur snabb man än är så spiller man ju ändå om man ska ställa en flaska uppochner i en sån liten hållare... Eller har jag missuppfattat hur den funkar?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #8 skrivet: 28 sep-09 kl 23:15 »
Man får plocka bort plastbygeln som sitter upptill om man inte vill spilla, går smidigt, sitter fast i nätet...fast ibland gör jag inte det, då blir det lite blött

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser