Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekonomi i kollektiv  (läst 1166 gånger)

alaya

ekonomi i kollektiv
« skrivet: 26 sep-09 kl 22:10 »
Hej!
Vi är 7 personer som har tänkt att köpa ett hus tillsammans och starta ett kollektiv. Nu funderar vi kring hur vi smartast lägger upp det för att ha en säkerhet för alla rent ekonomiskt. Hur vi ska göra om någon så småningom vill dra sig ur t.ex.
Vi har funderat lite på att skriva något slags inbördes kontrakt som går ut på att man inte får dra sig ur på x antal år..

Ni som startat upp kollektiv tidigare får gärna skriva om era erfarenheter.
tack för alla svar och synpunkter!

bo_i_dala

SV: ekonomi i kollektiv
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 20:14 »
Hej!
Skriv ett kontrakt om att de övriga får köpa "flyttarens" del till ett fastställt pris, kan vara fast eller följa något index, kan vara lägre än inköpspris bara alla skriver på!
mvh

trädman

SV: ekonomi i kollektiv
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 22:23 »
Det är utomordentligt svårt att villkora fastighetsköp någon längre tid (max två år, tror jag). En ekonomisk förening kanske kunde vara ett alternativ. Där finns en "legal stomme" att bygga på och gott om andra föreningars stadgar att titta på exempelvis vid utformning av utträdesregler

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare (1 dolda)
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser