Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK  (läst 30123 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: JAK
« Svar #20 skrivet: 28 sep-09 kl 09:51 »
Tänker i lite större sammanhang än vad Du gör. Allt som driver människor att bara tänka på ekonomisk vinstmaximering för stunden och inte vad det kostar i miljö, ubrända och sjuka människor i längden!
Nu blir jag snart förbannad.
Om du väljer att låna pengar i JAK för att du tycker det känns bra så är det helt ok för mig.

Men för oss passar det inte helt enkelt, vi vill utveckla vårt lilla lantbruksföretag och behöver ha låga lånekostander i början. Därför väljer vi Landshypotek, precis som Trädman säger så är det ett medlemsägt låneinstitut som inte maximerar några vinster till aktieägare. Den vinst som blir efter rent administrativa kostnader  återbördas till ägarna, dvs de som lånar där och med sina fastigheter står för säkerheten.

Jag fattar inte hur du kan anklaga oss som driver pytteföretag på landet för att vinstmaximera och inte tänka på miljön eller utbrända människor. Jag driver den här gården delvis ekologiskt och om det blir nån framgång så avser jag att skapa jobb åt nån extra person.
Det är ju inte så att man ligger och vältrar sig i pengar precis.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 sep-09 kl 10:17 »
JAK må vara hur bra som helst, det är ju skitsamma när man inte har råd att ta dessa lån.. Det är ju en helvetisk skillnad i månadskostnad att ta 1.5 miljoner i lån i JAK eller i en vanlig bank.. Om det nu blir billigare i längden är ju ointressant.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #22 skrivet: 28 sep-09 kl 11:34 »
Hetsa nu inte upp Er!  :)  Jag har själv haft lån i Landshypotek och har själv en gård, men vad hjälper det att man klarar ekonomin nu om vi förstör jordens klimat så det blir torka och missväxt eller oväder som förstör skördarna i framtiden? Opertionen lyckades men patienten avled.

Tänker i stort inte på varje enskild jordbrukare, det är de stora systemen som måste ändras.
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 11:37 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 sep-09 kl 11:36 »
Men på vilket avgörande sätt anser du att ett lån i Landshypotek förstör världen, skapar missväxt och undergång, kontra ett i JAK?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 28 sep-09 kl 11:42 »
Häng inte upp Dej på detaljerna, det är de stora hela som gäller. Landshypotek är nog bland de bättre. Har inte historiken klart för mej, men tror att den banken startades av landsbyggdens folk precis som JAK startades av ett antal lantbrukare och sunt tänkande människor i Danmark.

K.A.J

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #25 skrivet: 28 sep-09 kl 11:57 »
Personligen anser jag att det borde finnas mikrolån via sociala företagsbanker för människor med småskaliga entreprenörsidéer även i Sverige. Bara så det räcker till att köpa några bikupor eller kaninburar eller dylikt. Vad som helst som kan ge en extrainkomst för t ex. "alternativare" eller arbetslösa.

http://www.mikrofinans.se/
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 28 sep-09 kl 12:56 »
Häng inte upp Dej på detaljerna, det är de stora hela som gäller. Landshypotek är nog bland de bättre. Har inte historiken klart för mej, men tror att den banken startades av landsbyggdens folk precis som JAK startades av ett antal lantbrukare och sunt tänkande människor i Danmark.
Vilken liten detalj borde vi inte hänga upp oss på? Världen undergång?
Med tanke på JAK:s månadskostnad så är det ju inget alternativ för väldigt många, d.v.s. att alternativet till att ha en vanlig bank är att skita i hela "alternativ-grejen"

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 28 sep-09 kl 14:22 »
Det ena systemet utesluter inte det andra! Men har man tid på sej kan man förspara i JAK eller som jag gjort satt in skogspengar på ett skogskonto i JAK. Ränteförlusten på någon % om jag haft dem i en vanlig, bank kan jag leva både med och utan, men sparpoängen som jag har kan vara bra när ränteläget blir ett annat. Men återigen det här gäller större saker. Detta penningsystem är inte för oss små, det pumpar pengarna upp i hierarkin så de rika blir rikare och de fattiga fattigare, men de som tjänar på systemet försvarar naturligtvis det med näbbar och klor!
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 14:28 av K.A.J »

K.A.J

Georgisten

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 28 sep-09 kl 15:44 »
Det ena systemet utesluter inte det andra! Men har man tid på sej kan man förspara i JAK eller som jag gjort satt in skogspengar på ett skogskonto i JAK. Ränteförlusten på någon % om jag haft dem i en vanlig, bank kan jag leva både med och utan, men sparpoängen som jag har kan vara bra när ränteläget blir ett annat. Men återigen det här gäller större saker. Detta penningsystem är inte för oss små, det pumpar pengarna upp i hierarkin så de rika blir rikare och de fattiga fattigare, men de som tjänar på systemet försvarar naturligtvis det med näbbar och klor!

Hur fungerar det där med skogskonton i JAK? Har aldrig riktigt fattat det?

I övrigt håller jag ju med dig såklart. Vårt ekonomiska system är ruttet och även om man kan tycka att ett lån till den eller den räntan osv. verkar vara en bra affär blir man ändå k-ad i r-en när man tar lånet och folket i toppen av pyramiden får sig ännu en skön stund. Varje gång! Landshypotek verkar ju rätt vettigt iofs. om hela vinsten delas ut till låntagarna. Låter ju som socialt bankföretagande och sånt är ju alltid trevligt. Men hur få de sina pengar? Skapar de dem också ur luft som vanliga banker och sen tar ränta ovanpå?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 28 sep-09 kl 18:43 »
Fungerar som viket sparkonto som helst, bara med de regler som gäller för insättning, 60% av totalsumman tror jag det är, och uttag på skogskonton i andra banker.

K.A.J

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 28 sep-09 kl 20:40 »
Men, en vanlig bank är ju för de små, för som Gångtrött säger, ingen jävel har råd att låna i jak. För det mesta. Jag hade inte råd med vanlig bank heller, så då kunde jag lika bra ta jak.

Och ärligt talat, jag skiter i framtiden, jag försöker rädda sista halvan av mitt eget liv.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 28 sep-09 kl 22:27 »
Ja har man inga större vyer så kan man ju "skita" i allt. Även om jag inte har några egna barn, så tycker jag att det vore glädjande om mänskligheten kunde överleva länge efter mej! Det är ju fantastiskt att livet har uppståt att det käns fel att kortsynta människor skall föröda "chansen"!

K.A.J

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 28 sep-09 kl 23:40 »
Oj, vilken diskussion det blev. Men det lutar nog åt att ta lånet på vanlig bank där jag har nuvarande huslån. Lägre månadskostnad nu när det behövs. Något försparande i jak är inte aktuellt, för huset som det ska läggas bud på är till salu nu och dessutom kan jag få ett bra pris för det hus där jag nu bor.

Existens?

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 29 sep-09 kl 07:38 »
Ja, jag är fortfarande lite intresserad av lite mer konkreta exempel på hur vi som lånar i vanlig bank så dramatiskt bidrar till världens undergång.  Att lite ränta kan göra en sån ofantlig skillnad.......

Georgisten

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 29 sep-09 kl 08:17 »
Ja, jag är fortfarande lite intresserad av lite mer konkreta exempel på hur vi som lånar i vanlig bank så dramatiskt bidrar till världens undergång.  Att lite ränta kan göra en sån ofantlig skillnad.......

Har inte den saken redan diskuterats och t o m utretts i trådarna under alternativ ekonomi?

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 sep-09 kl 08:55 »
Det är mycket möjligt, jag läser inte alla trådar. Nu framför ju Kaj detta i denna tråden, och då är det ju naturligt att han utvecklar det här.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 29 sep-09 kl 09:13 »
Är Du verkligt intresserad av att sätta Dej in i hur olika ekonomiska system fungerar kan jag rekommedera Dej att läsa Margrit Kennedys böcker!

Här lite om henne ifrån: http://sv.wikipedia.org/wiki/Margrit_Kennedy

Margrit Kennedy, född 1939, är en tysk arkitekt, författare och debattör i ränte- och penningfrågor och känd som en av världens främsta räntekritiker.

Inspirerad av bland annat Silvio Gesell har hon varit aktiv i ränte- och penningdebatten sedan 1980-talet. Hon förespråkar lokala valutor, men också nationella reformer av penningväsendet. I de två böcker som finns översatta till svenska har hon talat om fyra missuppfattningar om ränta.

För det första att räntan (och tillväxten) måste växa i exponentiell takt. En exponentiell tillväxt av ränta och tillväxt är enligt Kennedy omöjligt eftersom jorden och naturresurserna är begränsade.

För det andra menar hon att det är en missuppfattning att vi bara betalar ränta då vi lånar pengar. Tvärtom är räntan inbakad i alla priser på varor och tjänster. Om räntan kunde avskaffas så skulle samtidigt räntans del av priset på alla varor och tjänster avskaffas, tänker hon sig.

Den tredje missuppfattningen är enligt Kennedy att alla tjänar (eller förlorar) lika mycket på dagens räntesystem. Hon menar att nästan alla förlorar på räntesystemet. Endast de riktigt rika tjänar på systemet.

Slutligen menar hon också att det är en missuppfattning att inflation är en oskiljaktig del av vilket penningsystem som helst.

Litteratur:
Ekonomi utan ränta och inflation
Pengar utan ränta och inflation

Mvh K.A.J
« Senast ändrad: 29 sep-09 kl 09:23 av K.A.J »

K.A.J

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #37 skrivet: 29 sep-09 kl 09:16 »
Men på vilket avgörande sätt anser du att ett lån i Landshypotek förstör världen, skapar missväxt och undergång, kontra ett i JAK?

Har jag skrivit någonstans att Landshypotek förstör världen? Tänk lite större och lägg inte egna ord i andras mun!

K.A.J

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 sep-09 kl 09:43 »
Du har skrivit att räntesystemen bidrar till jordens undergång. Och Landshypotek tar ränta på sina lån, så..ja, det har du sagt.

Det är säker gott och väl att tänka stort och fantisera om en underbar värld. Tyvärr fungerar det inte riktigt lika enkelt i verkligheten. Den ekonomin som du och en del till förespråkar är den som verkligen kommer att gynna de som redan har det gott ställt, och de som vinner på Lotto.

Detta helt enkelt beroende på att utan tillgång till kapital så kan inga företag startas, inga jobb skapas. I förlängningen innebär det att staten inte heller får in några pengar och kan således inte försörja alla de som önskar ligga på sofflocket och mysa. För dom återstår då att leva på bark och rötter.

Medan då de som har pengar inte ser någon som helst anledning att låna ut dom eftersom de inte får nåt betalt för det, utan de fortsätter att vältra sig i lyx och rysk kaviar.

Är det den uppdelningen i världen du längtar efter, Kaj?

I min värld är det naturligt att man får betalt för att man tillhandahåller kapital så att andra kan göra det dom är bäst på, starta företag, skapa jobb och därmed en jämlikare värld där de flesta får mat på bordet.
En del kommer att få mer mat och en del mindre, ja, det är ofrånkomligt, för det är så människan fungerar. Men jag ser hellre det än att en stor massa människor ska leva på svältgränsen och ruinens brant på grund av brist på jobb.

Du förspråkar ett idylliskt system som är jättetrevligt, men det kommer aldrig att fungera på människan, det är mot dennas natur. Det stora flertalet männsikor behöver nån form av drivkraft och mål för att må bra. I mitt fall är det att driva företag, något som vore omöjligt om inte kapital kan tillhandahållas.

Jag tycker det finns så många exempel på system som försökt arbeta mot människan natur och misslyckats med detta, så det skulle inte behöva ifrågasättas. Vad har vi kvar? Är det ett land i världen som fortfarande tror på iden att låsa in människor bakom stängsel och bevaka dom med militär för att de inte ska rymma ur ett system som dom uppenbarligen inte själva förstår , hur fint det är.?

Suresh

• -
« Svar #39 skrivet: 29 sep-09 kl 11:55 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser