Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips mot svamp(?), rött under tassarna.  (läst 35897 gånger)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« skrivet: 24 sep-09 kl 17:33 »
Vår lilla vovve får ibland vad vi tror är svamp mellan trampdynorna under tassarna. Hon slickar då väldigt mycket på sina tassar. Hon har tratt på sig ibland när det är som värst. Det försvinner på ett par dagar bara hon inte slickar där, men sen börjar hon slicka igen i smyg, och det kommer tillbaka. Blir galen på detta! Känns som om hon själv framkallar det genom att börja slicka tassaarna, inte tvärt om...  Vad kan man göra?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #1 skrivet: 24 sep-09 kl 18:03 »
Börja med att fundera på varför hon slickar tassarna hela tiden. Är hon understimulerad? Stressad? När slickar hon? Vilken sinnesstämning är hon i när hon gör det?
Ofta, ofta har just såna beteenden med uttråkning att göra.
Prova ge henne nåt att tugga på när hon börjar slicka och se om du kan bryta det som förmodligen har hunnit bli en vana för henne.


LottaLuvin

  • Gäst
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #2 skrivet: 24 sep-09 kl 18:04 »
Kan vara fukteksem. Som hon försöker rengöra och hålla fint, som hon skulle göra med vilket sår som helst. Problemet är bara att då håller hon det istället fuktigt, och det blir värre.

Tratta jycken, klipp/raka så att luften kommer åt utslagen. Jodopaxa ett par ggr om dagen tills det ger med sig.

Om det återkommer ofta, se till att inspektera tassarna ofta, helt enkelt. Och håll efter så att hon fort får bli torr mellan trampisarna efter promenader och andra blöta upplevelser.

Lev mjukt
/Lotta

murtorpet

  • Gäst
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #3 skrivet: 24 sep-09 kl 23:04 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:32 av murtorpet »

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #4 skrivet: 29 sep-09 kl 12:26 »
jodopax har gjort under på våra hundars fotsvamp. den är helt borta nu och det var samma symptom som nedan. det var rött till mörkrött mellan trampdynorna, fuktigt, enstaka sår, hår och klor började ändra färg till röd-brunt. de var där hela tiden och slickade. ibland kunde de lämna ifred tassarna nån dag eller två för att sedan börja slicka och de kunde hålla på i timmtal. fick fungoral av veterinären, men det hjälpte inte. använde sedan jodopax av eget bevåg. köpte mullbindor på apoteket och såna skor till hundar, tasskydd, eller vad de heter. är det långt hår mellan tassarna så försök att klippa det lite kortare. sen klippte jag små avlånga bitar av mullbinda som jag dränkte i jodopax för att sedan klämma fast dem mellan tåarna och trampdynan. sedan lindade jag tassen med mullbinda och till slut drog jag på tasskydden. det hela fick sitta i nån timme och efteråt tvättade jag tassen ren och var noga med att torka av ordentligt med en nytvättad (!) handuk mellan tåarna och trampdynan. jag gjorde så varannan dag. det blev helt bra efter ett kort tag och har hittills inte kommit tillbaka. behandlingen uppskattas inte, men de stod ut för allt godis och uppmuntran de fick under tiden.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #5 skrivet: 29 sep-09 kl 13:39 »
Tack för svaren!
Har testat olika salvor och puder mot svamp, men har inte funkat.

Testade nu potatismjöl istället och det verkade funka, är mycket mindre rött, men hon slickar fortfarande när hon tror man inte ser...
Ska köra en jodopax-kur också nu, så får vi se hur det blir! Det är en fransk bulldog, så där är inte mycket päls alls. Hoppas på att detta ska göra susen!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #6 skrivet: 29 sep-09 kl 16:43 »
är det en fransk bully, så finns det verkligen inte mycket päls. lycka till :D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #7 skrivet: 02 okt-09 kl 12:43 »
Jag har en allergisk hund. Och varje gång hon ätit nåt hon inte tål så börjar hon bita å slicka på sina tassar. När de är som värst är hon knallröd nästan blåsvart mellan tårna.
Hon brukar även få pigmentförändringar när allergin pågått en stund, alltså bruna fläckar på huden där de normalt brukar va rosa hud, dessa försvinner efter ett tag om hon håller sig från sånt hon inte tål. Även hennes hud brukar ändra färg å bli blålilaaktig på vissa partier.

Hon e lite besvärlig att hålla koll på eftersom hon äter allt skit utomhus.
JAg har kaniner och kaninskit älskar hon och dessa skitar ger henne allergibesvär...

Enligt veterinären är de allergisymptom ofta när hunden börjar tugga tassarna.

Nåt som brukar dämpa min hunds klåda är aloe vera, eller propoliskräm som jag smörjer på hennes tassar nu som då, även aloe first spray har funkat bra.

Men viktigt för er är att tänka på vad hunden ätit de gånger dessa besvär börjar.

« Senast ändrad: 02 okt-09 kl 12:45 av Meritaton »

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #8 skrivet: 03 okt-09 kl 12:16 »
hundar med hudproblem ska helst inte få något spannmål och köttallergier "försvinner" oftast när kosten ställs om till rått kött. jag har ställt om till priima och kommer att börja barfa så fort vi har flyttat. då kommer jag att helt utesluta spannmål i alla former ur kosten, något som jag tyvärr inte kan göra än. men hudproblemen har försvunnit nästan helt i och med att vi började med färskt foder.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #9 skrivet: 03 okt-09 kl 13:22 »
griskött e ganska bra å ge, inte hört nåt om hundar som e allergisk mot det.
Däremot, nöt och lamm och kyckling kan de finans hundar som e allergiska mot. Likaså ägg och jäst, spanmål och soja.

Så ska man pröva sig fram med hemma mat så bör de jag nämde undvikas i början för att sen pröva sig fram lite i taget vad hunden tål.

Däremot e de kanske inte så bra å ge griskött rått me tanke på trikiner sov.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 14:16 »
soya är inget som hör hemma i hundens kost öht, det ska man undvika hur man än gör. varför man ska mata jäst förstår jag inte, vad ska det vara bra för? nån som kan upplysa mig? allergier mot kött gäller i normalfall upphettat sådant, man kan alltid prova rått också. griskött kan bära på en mängd olika grejer som du säger. personligen matar jag inte gris till mina hundar även om jag råkar ha över nån gång. det slänger jag hellre faktiskt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 16:24 »
soya är inget som hör hemma i hundens kost öht, det ska man undvika hur man än gör. varför man ska mata jäst förstår jag inte, vad ska det vara bra för? nån som kan upplysa mig? allergier mot kött gäller i normalfall upphettat sådant, man kan alltid prova rått också. griskött kan bära på en mängd olika grejer som du säger. personligen matar jag inte gris till mina hundar även om jag råkar ha över nån gång. det slänger jag hellre faktiskt.

Soya finns i endel hundfoder, men inte alla.

Jäst däremot finns i nästan alla hundfoder, min hun är allergisk mot jäst och de e skitsvårt att hitta ett foder utan.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #12 skrivet: 03 okt-09 kl 16:38 »
jo, att det finns både jäst och soya i tf vet jag. soya finns med eftersom det är ett billigt sätt att få upp proteininnehållet i varudeklarationen. att de flesta hundar inte mår bra av soya och att hundars matsmältningssystem inte är anpassad för att smälta vegetabiliskt protein (samma med upphettad) bryr sig tillverkarna mindre om. jästen har jag dock ingen aning om varför den finns med.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #13 skrivet: 03 okt-09 kl 19:37 »
Jäst innehåller B-vitamin, gissar att det är därför den är med.
Att hundars matsmältnings system inte kan smälta vegetabiler stämmer inte till 100%.
Vargar äter ganska mycket bär +att de äter delar av bytesdjurens maginnehåll.
Kokning är väll säkert ett sätt att försöka efterlikna halvsmälta vvegetabilier.
Att några bytesdjur skulle äta bara vete är dock uteslutet och innehåller ett torrfoder mer spannmål (spannmålet står först i ingrediensraddan) så är det att betrakta som skitfoder...

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #14 skrivet: 04 okt-09 kl 12:26 »
när vargar äter bytesdjurens maginnehåll, så är cellväggarna redan uppslutna och därför kan vargen tillgodogöra sig dessa växter. detta äter de dock inte för växtproteinets skull utan för alla andra viktiga beståndsdelar. problemet med torrfoder är att det i princip inte finns något tf som innehåller mer annat än spannmål. det är bara så att vissa tf-producenter skriver samlingsbegreppet spannmål och då hamnar det först på listan. andra är lite "smartare" och delar upp spannmålet i beståndsdelarna ris, majs, havre, vete, etc och då hamnar de var för sig längre ner på listan så att det ser ut som om det är mest kött i fodret.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #15 skrivet: 08 okt-09 kl 13:19 »
Jag personligen tror ju inte att spannmål i sig är helt värdelöst ur foder synpunkt. Cellulosa (som finns i gräs och blad ) är relativt svårsmält föda för de flesta djur som inte har någon form av jäsning i tarmsystemet (tex. hästar ,marsvin,kor osv.).
Att vi människor skulle kunna leva bättre på jästa grönsaker än på vete, majs och havre baserade födomedel är väll ganska klart att det skulle bli svårt att äta sig mätt. Det går åt MÄNGDER med växter för att kunna äta ett skapligt mål mat.
Visst kan jag se nackdelar med spannmål men jag tror inte det är att betrakta som satans påfund heller. Det går troll i utfodrings råden  till hundar.
Ett tag skulle hundar bara ha rent kött, sedan var det populärt med att "rensa" kroppen med alger (hur naturligt det nu kan vara eftersom vargar lever i skog eller slätt och sällan nära havet), nu är det det stora spannmålskriget som pågår.
Att torrfoder bara innehåller spannmål som vegetabilisk ingrediens är också fel betafiber,linfrö,vetegroddar, potatisflingor/protein, vegetabiliskt fett, majsgroddar är vegetabilier som förekommer i många torrfoder.
För att kunna baka torrfoder i små kulor behövs spannmålet även för att kunna skapa en "deg" till en rimlig peng.
Tycker det går lite skrämselpropaganda i denna spannmåls hysteri även om jag förstår att färskfoder är att föredra när man har med ett rovdjur att göra.
Av praktiska skäl förstår jag dock att många inte har plats för kött i frysar och annat.
Dock tror jag att man skall sluta betrakta fodertillverkare som onda instanser som vill veteförgifta alla hundar . Foder tillverkarna har ju trots allt ett intressa att hålla våra hundar friska även om det bör ske till ett så lågt pris som möjligt.

Att saker inte hör hemma i hundens kost behöver inte automatiskt betyda att det är dåligt för hunden att äta det (nu säger jag emot mig själv vad gäller algerna, jag vet). Man kan jämföra med potatis för oss nordbor.
Innan potatisen kom till sverige så åt vi rovor vilket inte var så bra ur närings synpunkt, rovor är svårsmält jämfört med potatis och innehåller också mindre protein. Att ta hit potatisen från sydamerika räddade många liv på 1700-1800talet även om det inte är ett "naturligt" fodermedel för nordbor.

Importerade torrfoder (från länder utanför EU) har strafftull på kolhydrater vilket gör att man ofta höjer proteinhalten i dessa för att slippa skatt, dessa foder skall man se upp med eftersom de kan innehålla FÖR  MYCKET protein.

Sedan skall man komma ihåg att hundar faktiskt inte är några rena köttätare som katter utan ligger någonstans mellan människa och katt.








Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #16 skrivet: 08 okt-09 kl 15:05 »
Hur som helst så har hon slutat slicka på tassarna sen hon fick en annan mat. Blev den svenktillverkade maten Halla, med största ingrediens kyckling, därefter ris. Hon älskar smaken, så vi är nöjda! Hoppas det ska hålla sig bra i tassarna nu bara!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #17 skrivet: 08 okt-09 kl 21:36 »
jag menar inte att hunden bara ska ha kött. frukt, grönsaker, örter, oljor, ben och kött utgör hundens naturliga föda. spannmål har visat att det har negativ inverkan på hundens hälsa (hudproblem, svamp, etc) men även på mentaliteten. vissa "hyperaktiva" hundar blev kvitt sina symptom genom att ställa om till spannmålsfri kost. vidare gör spannmålet att födan passerar för fort genom matsmältningssystemet så att hunden inte kan ta upp den näringen ur födan som den annars kunde ha gjort. det är just för att det är så mycket fiber i spannmål och hundens matsmältningssystem är ju redan kort. det är inte bara vete det handlar om utan spannmål öht. alla gör ju som de vill naturligtvis, men mina personliga erfarenheter ligger i linje med rekommendationen om spannmålsfri kost.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Tips mot svamp(?), rött under tassarna.
« Svar #18 skrivet: 09 okt-09 kl 22:59 »
Hur som helst så har hon slutat slicka på tassarna sen hon fick en annan mat. Blev den svenktillverkade maten Halla, med största ingrediens kyckling, därefter ris. Hon älskar smaken, så vi är nöjda! Hoppas det ska hålla sig bra i tassarna nu bara!

Va skönt för er!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 5 användare (2 dolda)
Radar, Larus Canus, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser