Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...  (läst 18426 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
SV: Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...
« Svar #60 skrivet: 23 feb-14 kl 19:08 »
Står kanske någonstans, men var finns hallen?

De första bilderna på sid 1 är borta, går de att få fram igen?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Ex.

• -
« Svar #61 skrivet: 23 feb-14 kl 19:40 »
Hmm..jag ser alla bilder..  Hallen finns ett par mil utanför jönköping.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #62 skrivet: 25 feb-14 kl 19:07 »
Alltså jag e mäkta imploderad :D!

hoppas du hittar inspirationselden igen.

måste fråga eftersom jag inte förstår riktigt det här med 3000 ägg per dag. handplockas de ur redena eller hur fungerar det?eller rullar de ut på något slags löpande band eller vad?
att gå med korg o plocka 3000 ägg var dag måste ju ta en hiskelig tid...

sen då? tvättas de o vägs o märks o packas?

/nyfiken
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Ex.

• -
« Svar #63 skrivet: 05 mar-14 kl 08:06 »
Ja, hönsen värper ju i försvinningsreden där äggen rullar ut på ett band. Sen när man kommer dit för att plocka ägg så startar man bandet och äggen förs ut i ett angränsande rum.
Jag kom bara så långt så jag stod direkt vid bandet och plockade ner äggen på flak, men tanken var att dom skulle gå vidare till en sorteringsmaskin som väger dom ett och ett och delar upp dom i S,M,L.

Den maskinen ska jag nu försöka baxa ut och sälja.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 05 mar-14 kl 15:20 »
Detta måste vara den mesta lärorika tråd jag har läst på det här forumet. Möjligen med undantag för någon av torbjorns mekartrådar. Inspirerande och samtidigt tillnyktrande.

Får man fråga varför det byts namn hela tiden på skribenten?

jörmundur

• Medelpad
« Svar #65 skrivet: 05 mar-14 kl 16:30 »
Ja, hönsen värper ju i försvinningsreden där äggen rullar ut på ett band. Sen när man kommer dit för att plocka ägg så startar man bandet och äggen förs ut i ett angränsande rum.
Jag kom bara så långt så jag stod direkt vid bandet och plockade ner äggen på flak, men tanken var att dom skulle gå vidare till en sorteringsmaskin som väger dom ett och ett och delar upp dom i S,M,L.

Den maskinen ska jag nu försöka baxa ut och sälja.

vi har ju en stor o tom ladugård som vi vill använda till något.

hur ser äggmarknaden ut? är det en lönsam sysselsättning för dem som är igång tro? vad får man per ägg ca?
har du några bra lästips.

/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Magnus24

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 05 mar-14 kl 18:29 »
Kostar maskinen som sorterar äggen i tre olika storlekar 175000kr?
Har du någon bild på den man kan få ta del av?

Ex.

• -
« Svar #67 skrivet: 06 mar-14 kl 09:32 »
vi har ju en stor o tom ladugård som vi vill använda till något.

hur ser äggmarknaden ut? är det en lönsam sysselsättning för dem som är igång tro? vad får man per ägg ca?
har du några bra lästips.

/J

Ja, kan du sälja direkt till butik, och har en hyfsat stor stad i närheten, så går det absolut att få bra lönsamhet.  Räkna med knappt ett ägg per dag och människa, så ser du att det snart går åt mängder även på en liten ort.
Runt 1 krona per höna kan man nog tjäna, per dag. Det är alltså ca 1 kr/ägg i vinst.
Högre vinst blir svårt att få ihop om du inte är en riktigt driven försäljare, det är ju trots allt överskott på ägg.
Sen får satsa fullt ut, med värphybrider och värpfoder. Nån halvsatsning kommer bara att sluta som det gjorde för mig.  Släpper du ut hönsen så har du redan en tillräckligt unik produktion för att det ska gå att sälja.
Frigående höns ute, ej ekologiska, är ett segment som inte har många producenter. En handfull i Sverige.

Ex.

• -
« Svar #68 skrivet: 06 mar-14 kl 09:38 »
Kostar maskinen som sorterar äggen i tre olika storlekar 175000kr?
Har du någon bild på den man kan få ta del av?

Ska se om jag kan ta en bild på den.

Det är en sån här, börjar 50 sekunder in i filmen.

EGG GRADER

Magnus24

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 06 mar-14 kl 17:19 »
Ska se om jag kan ta en bild på den.
Det är en sån här, börjar 50 sekunder in i filmen.
EGG GRADER

Ok, nä då behövs ingen bild tack! Såg ju ut som en seriös maskin iaf. även om jag tycker det är rätt mycket pengar för vad den gör.

Ex.

• -
« Svar #70 skrivet: 07 mar-14 kl 09:15 »
Jo, det tycker ju jag också.. men såna där maskiner är svindyra eftersom det är så små serier som tillverkas.
Sen gör den ju iofs ett digert jobb.. tror den klarar upp till ca 5000 ägg i timmen, och väger och sorterar varje.
Det gör man inte på en hushållsvåg.  :)

andtol

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 07 mar-14 kl 11:12 »
Är det mycket hygienkrav när det gäller ägghantering?

Så man måste kontrollera varje ägg innan försäljning?

Nu säljer jag inte 10000 ägg varje dag. Men 5. :)

Ex.

• -
« Svar #72 skrivet: 07 mar-14 kl 13:35 »
Ja, äggen ska ju lysas. Sen kan man ju fundera över hur mycket man hinner se där vid ljusbordet. Men spruckna och såna med nåt främmande i, ska ju sorteras bort.
Sen i vågen vägs dom bara, och det är för att kunna sälja dom som storlekssorterade.

Ek

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 08 mar-14 kl 10:48 »
Det är ju en rätt lång tråd så jag kan ha missat det.  Men vad blev slutnotan utan hönsinredning. Hade försäkringsbolaget något att invända mot att du gjorde egna takstolar? Dom såg inte direkt klena ut men dom lägger sig i det mesta numera. Ska ju själv bygga i sommar. Håller på med förprövningen nu sju sidor med mestadels idiotfrågor. Tre olika ritningar i två ex ska med ochså. Gillar man inte papper är det lätt att tröttna redan där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser