Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg ......varför ?  (läst 5740 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Inga ägg ......varför ?
« Svar #40 skrivet: 09 okt-09 kl 00:05 »
Det kan de nog, eller om de tar ett uppehåll ändå. Förra året köpte jag dagsgamla leghornskycklingar de började värpa i augusti, sen la de av i oktober och började igen i december. Fast någon ruggning såg jag inte till. De kan ha varit för mycket med de gamla hönorna kanske och tagit efter deras ruggning (fast bara låtsasruggat) och värpuppehåll. Blommehönorna och australorparna som var lika gamla värpte hela tiden utan avbrott däremot.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #41 skrivet: 09 okt-09 kl 08:11 »
Mina unghöns har ju inte ens börjat värpa ,,rent teoretiskt så kanske dom kan fuskrugga då min sussex ruggade ,,,hmmm dom e stygga hönorna !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Carmen

• www.brujacarmen.dinstudio.com
    • Småland
    • bruja Carmen
« Svar #42 skrivet: 12 okt-09 kl 00:51 »
Hej!

Jag har en grupp som beter sig som dina och lika länge!
Väntar tålmodigt på ägg....

Ville kolla om du har gett något havre?
Har de vilat länge så brukar det pigga upp, men det hjälper dock inte på mina röda dv Cochingrupp...

Naturligtvis är det just dem. Dessa skulle jag bara samla ägg av till tre uppfödare sedan skulle jag sälja gruppen.  Kanske därför de inte lägger, de vill inte flytta?!  :o  ;D

Prova med havre.

mvh
Carmen

Carmen

• Småland
    • bruja Carmen
« Svar #43 skrivet: 12 okt-09 kl 00:55 »
det är ju inget äckligt ??? det är ju ite så att du ska sticka in fingrar på henne :P du bara känner genom att sätta fingrarna på fjädrara och trycker lite lätt och så klart! ingen lider av det...

;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Jag tror jag skrattar ihjäl mig!
Jag trodde att jag var värst, men definitivt inte!
Bara för härligt!

/ Carmen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #44 skrivet: 12 okt-09 kl 07:52 »
Välkommen Carmen !

Ja ska testa havre , dom brukar ju alltid få det på vintern + solrosfrön just för fetterna .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Carmen

• Småland
    • bruja Carmen
« Svar #45 skrivet: 12 okt-09 kl 08:13 »

Hej & Tack!

Min granne sa till mig att höns värper bättre med blött foder.
Jag har inte märkt någon skillnad mer än att det drygar ut fodret, de ser ut att bl i mätta fortare, men de gillar det bara ibland.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 12 okt-09 kl 10:06 »
;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Jag tror jag skrattar ihjäl mig!
Jag trodde att jag var värst, men definitivt inte!
Bara för härligt!

/ Carmen

hehe, jaaa ::)  :-[

Jag hade några hönor tillsammans med mina ankor förut och domfår ju uppblöttfoder, men hönorna bara skakade på huvudet och gick där ifrån :P

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #47 skrivet: 25 jan-10 kl 12:40 »
Vi skaffade en höna med 6 kycklingar i oktober hönan började rugga nästan direkt  hon flyttade in.
  sen i slutet av december fick vi vårat första och efterlängtade ägg från hönan
och vi fick ett ägg varannan dag ända fram tills för 5 dagar sedan ...tvärstopp inga ägg  är det vanligt hönan tar små pauser i sitt äggläggande??  småhönorna är nog snart könmogna ocg jag har märkt att dom är mycket uppe i rederna och provligger så jag funderar om dom stör mamman när hon vill värpa kanske ?  dom bör börja värpa någon gång nu i slutet av jan -början av februari enligt våra ca beräkningar och dom är storleksmässigt lika stor som mamman något klenare bara och kam och slör är på god väg ...vi har hedemora så dom har ju inte så stora kammar men dom börjar likna mammans.
är det någon som har någon teori varför mamman har slutat värpa?? eller är det vanligt med pauser lite då och då
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #48 skrivet: 25 jan-10 kl 16:56 »
i dag fick vi ett ägg igen så nu så kan jag pusta ut  dvs att våran höna har tagit en paus på ca 5  dagar och sen börjat igen  då kanske det inte va något att fundera över
Då får man vänta på att små hönorna ska komma igång :) 
hårt arbete lönar sig...

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser