Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg ......varför ?  (läst 5703 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Inga ägg ......varför ?
« skrivet: 23 sep-09 kl 19:53 »
Varför lägger dom inga ägg ??
Har allt dom ska ha ju ??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
SV: Inga ägg ......varför ?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-09 kl 20:23 »
Det börjar bli hösten. Dags att rugga och vila ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 sep-09 kl 21:13 »
En av dom ruggar men jag har ju unghöns som ska lägga nu .
två isbars på 39v + en leghorn född i feb .
Dom andra är inte så gamla dom heller alla mellan 1½ o 2½år ju av hybridraser .
Jag har knappt fått ägg på hela sommaren .....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 23 sep-09 kl 22:18 »
Jag har ett gäng leghornskorsningar födda i början på maj som har börjat värpa nu.

Jag tycker det låter lite konstigt ändå, låt vara att det är höst nu och värpfrekvensen naturligt går ner, men att du inte skulle fått knappt några ägg på hela sommaren heller när de flesta lägger bra med ägg.

Du är helt säker på att ingen äter äggen? Höna eller råtta eller skata etc? Hur många hönor har du?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Mysse

« Svar #4 skrivet: 24 sep-09 kl 00:19 »
Kanske de gömmer äggen?
För en vecka sedan hittade jag 18 ägg under en låda. Jag hade tyckt att det blev tunt med ägg, men inte lagt så stor vikt vid det, hönorna börjar ju vara några år.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 sep-09 kl 13:56 »
Hmm dom går ju lösa om dagarna men jag släpper ut dom efter 12-13 tiden .
Jag har letat men ej hittat några ägg .
Inne i hönshuset finns det ingen chans att råttor eller fåglar tar sej in .

I sommar var det bara min sussex som la några ägg alls ..sen surade hon o nu ruggar hon .

Jag har alltså en sussex 1½år gammal.(ruggar)
en svart leghorn 1½år gammal.
två isbar kläckta den 30/12-08
en lohman snart 3år .
en lohman 2år
en brun leghorn kläckt i feb.

Dom äter fenix värpfoder + matrester .
Har tre mysiga reden med ett redägg i .
Jag fattar noll faktiskt.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 sep-09 kl 11:08 »
Så skönt att det inte bara är mina höns som inte värper. Inte ett ägg har vi fått. De borde ha börjat för länge sen så... vi väntar lite till och sen får de bli gryta. Ja inte alla men några iallafall. De äter inte ägg, iallafall inte vita så nu ska jag få ett grönt och ett brunt från grannen så får vi se om de äter de. Våra höns borde lägga gröna och bruna ägg så det kanske kan vara värt att kolla. Hoppas du får en massa ägg snart och att även de som bor hos oss ger oss några ägg. Ville mest bara skriva och säga att du är inte själv och samtidigt få tala om att det var skönt att inse att det inte bara var våra som inte lägger ägg.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

galdur

• -
« Svar #7 skrivet: 25 sep-09 kl 12:19 »
Här är fler hönor som tagit semester på 17 värpande (unghöns ej räknade) får jag 4-5 ägg om dagen. Okej att det bara är silkeshöns men så här dåligt har dom aldrig värpt!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

bea

« Svar #8 skrivet: 25 sep-09 kl 12:22 »
Mina har oxå värpt exeptionellt dåligt i år ::)

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #9 skrivet: 25 sep-09 kl 13:38 »
Hmm dom går ju lösa om dagarna men jag släpper ut dom efter 12-13 tiden .
Jag har letat men ej hittat några ägg .
Inne i hönshuset finns det ingen chans att råttor eller fåglar tar sej in .

I sommar var det bara min sussex som la några ägg alls ..sen surade hon o nu ruggar hon .

Jag har alltså en sussex 1½år gammal.(ruggar)
en svart leghorn 1½år gammal.
två isbar kläckta den 30/12-08
en lohman snart 3år .
en lohman 2år
en brun leghorn kläckt i feb.

Dom äter fenix värpfoder + matrester .
Har tre mysiga reden med ett redägg i .
Jag fattar noll faktiskt.
Märkligt att de inte värper bättre, med tanke på raserna du har. Extraljus kanske? Det brukar ju få igång de flesta.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 25 sep-09 kl 15:44 »
Jag har inte el indraget i nya hönshuset ännu  :-X
Det som är mest irriterande är ju att unghönan jag köpte la ägg innan jag hämtade den men hos mej dög det inte att lägga några minsann ....

Det känns så trist att behöva köpa ägg , vill ju inte främja äggindustrin .

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #11 skrivet: 25 sep-09 kl 17:14 »

Jag trodde aldrig jag skulle få några ägg, köpte årsgamla hönor som slutade lägga när dom flyttade hit, men nu har dom börjat igen, drygt en månad efter flytten. Du ska se att dina kommer igång närsomhelst. Mina Isbar/maran födda i maj har börjat värpa nu.

Jag har inte el indraget i nya hönshuset ännu  :-X
Det som är mest irriterande är ju att unghönan jag köpte la ägg innan jag hämtade den men hos mej dög det inte att lägga några minsann ....

Det känns så trist att behöva köpa ägg , vill ju inte främja äggindustrin .
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Tititu

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 26 sep-09 kl 10:54 »
Mina dvärgkochiner borde nu vara ca 12-19 veckor gamla. Gissar på 16-18 veckor. Jag fick inte veta mer då jag köpte dem för en månad sen än att de är födda (ellern säjer man hellre kläckta?) i våras. Jag hoppas att det snart ska börja komma ägg. Verkar det realistiskt?

För ett par dagar sedan låg det en massa fjädrar i ett hörn, såg nästan ut som om det varit slagsmål, så nu ruggar de väl då? Kan man förvänta sig att de ska börja lägga ägg på hösten? Går äggläggning ihop med ruggning? De har tilläggsbelysning förutom ett litet söderfönster.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 sep-09 kl 20:46 »
Det verkar som alla andras unghöns har börjat värpa ju ,, o mina e snart 10 mån gammla.

När jag hade min silkes då fick jag tom 1 ägg i veckan från henne ,, saknar Labolina !
Räven tog henne  :'(

fräsen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 sep-09 kl 21:33 »
kolla så de inte fått ngn ohyra, benkvalster etc.  Kanske ngt de inte är nöjda med? prova att sätta in ngra nya reden, nya sittpinnar t.ex.
Mina hönor värper gärna under e.m, prova att låta dina vara inne helt ett par dar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 26 sep-09 kl 23:39 »
Inga kvalster som jag kan se eller sjukdommar , dom är jätte fina .
Men jag har funderat mkt över om det kan finnas nåt dom är missnöjda över  ???
Jag har även provat att ha dom instängda några dagar då o då för att testa men icket.

Dom har ju allt en höna ska vilja ha .
Sittpinnar gjorda av trädgrenar så dom är sköna att sitta på .
Tre mysiga o reden med spån i .
Redägg i ett av dom .

Vatten + värpfoder+massa olika matrester átt äta .
Får gå lösa ute varje dag .
Dom sandbadar under buskarna har jag sett .
Massa slånbärsbuskar som dom är under om dagarna .

Det enda jag kan komma på isf är stress??
Min ena hund tog sej lös några ggr under sommaren o jagade o åt höns .

Men sista attentatet är över en månad sen nu .
Dom kan väl inte vara stressade än över detta ?

Dom verkar inte vara stressade .

fräsen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 sep-09 kl 10:04 »
Är deras kammar röda o fina? är de inte det så har de äggpaus alt sjuka, men sjukdom verkar vi ju kunna utesluta eftersom de är fina o beter sig normalt, går ut osv.
Mina hönor föredrar halm i redena, men är de äggnödiga så borde de ju inte rata spånet heller kan man tycka.
Det kan ta ett tag efter att de blivit stressade innan de är på g igen, men nu har det ju gått ganska lång tid efter hundangreppet.
Har du tupp? Jag har hört att hönor kan sluta värpa om de inte har tupp, inget jag har vetenskapliga belägg på men det är ju tuppen som visar var de ska värpa o utan tupp ska de tydligen kunna glömma bort att värpa. Kanske ngn annan här som vet mer om detta fenomen?
« Senast ändrad: 27 sep-09 kl 10:07 av fräsen »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 27 sep-09 kl 11:09 »
Har du tupp? Jag har hört att hönor kan sluta värpa om de inte har tupp, inget jag har vetenskapliga belägg på men det är ju tuppen som visar var de ska värpa o utan tupp ska de tydligen kunna glömma bort att värpa. Kanske ngn annan här som vet mer om detta fenomen?

Jaha och då skulle ju inte värperihönsen värpa ett enda ägg då .......  ;D ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 sep-09 kl 11:17 »
Ja kammarna är jättefina o röda , på isbaren lyser dom riktigt genom det gråa dunet .

Nee jag tror inte det beror på tuppbrist , dom e nog bara elaka !

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Inga ägg ..varför ?
« Svar #19 skrivet: 27 sep-09 kl 11:29 »
Dom andra är inte så gamla dom heller alla mellan 1½ o 2½år ju av hybridraser .
Jag har knappt fått ägg på hela sommaren .....

Har dom varit sjuka tidigare? Vet du säkert att åldern stämmer på dom?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser