Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg ......varför ?  (läst 5715 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Inga ägg ......varför ?
« Svar #20 skrivet: 27 sep-09 kl 11:41 »
En av dom har bott hos mej sen hon var kyckling alltid varit bra äggläggare , frisk o kry.
O dom andra stämmer åldern på kommer från en bonde här borta som har superfint o järnkoll på hönsen .
Jag har aldrig haft en sjuk höna faktiskt .

Funderar på om dom ska få vara inne i typ 4 dagar i ett sträck , men det verkar så elakt jue .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fräsen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 sep-09 kl 20:34 »
Nä det är inte elakt o låta dom va inne tycker jag. Mina har varit inne hela helgen för det blåser så, de sitter bara på pinnen o trycker om jag öppnar luckan..
Lite rolig mat att föströ tiden med kan du ju ge dom, morötter att picka på t.ex.
Kanske har de bara bestämt sig för o jävlas med dig, nu får hon inga ägg för hon äter bara upp dom, he he..

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #22 skrivet: 28 sep-09 kl 18:38 »
Hej!!

Det kan ju faktiskt beror på att dagarna är kortare och att de ruggar!
Nästan alla mina 30 höns unga som gamla ruggar nu, 3-4 ägg om dagen.
Ett helt normalt beteende, efter ca 4-5 veckor och sedan lite gott att äta börjar de
värpa igen.

M vh Nettan

Sirpa

• -
« Svar #23 skrivet: 30 sep-09 kl 00:41 »
Det kan ju faktiskt beror på att dagarna är kortare och att de ruggar!
Nästan alla mina 30 höns unga som gamla ruggar nu, 3-4 ägg om dagen.
Ett helt normalt beteende, efter ca 4-5 veckor och sedan lite gott att äta börjar de
värpa igen.M vh Nettan

Men travelerhorses höns har ju inte värpt på hela sommaren säger hon.
Dom kan väl inte ruggat typ sen i Midsommras  ;D

Jag har knappt fått ägg på hela sommaren .....
Höns och Liljor i min trädgård.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #24 skrivet: 30 sep-09 kl 09:10 »
Men travelerhorses höns har ju inte värpt på hela sommaren säger hon.
Dom kan väl inte ruggat typ sen i Midsommras  ;D

En av mina hönor slutade värpa runt Midsommar. Jag var rädd att hon var sjuk, men såg inga tecken på det. Nu i veckan har hon börjat värpa igen! Och fjäderdräkten är fiiin och glansig.  ;)
Jag tror att hon ruggat långsamt helt enkelt, släppt en fjäder i veckan eller så - så att jag inte skulle märka något.  ;) Hon är ju den enda svarta hönan i gänget, så hennes fjädrar borde ju synas  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 30 sep-09 kl 09:41 »
Ne jag har nog bara knipande hönor ,,, eller kan dom det ??
Alltså kan en höna INTE lägga ägg ?
Jag menar inte under en begränsad period nu .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 30 sep-09 kl 12:17 »
jag hade en höna som slutade lägga ägg vid 3-4 års ålder, vissligen lite äldre än dina, och helt plötsligt 1 år efter kom hon igång igen och det bara sprutade ut ägg!! vet inte varför hon gjorde på detta vis, men våran granne trodde det var för att hon visste att hon skulle gå bort och därför la ägg för att hon ville gör lite fina avkommor ;) dock så ruvade hon aldrig, tog däremot glatt emot nykläckta kycklingar, och helt plötsligt låg hon död vid ca 5 års ålder. men på min historia tycker jag det låter som att höns kan sluta lägga ägg och sedan börja. men finns säkert oliak bakomliggande orskar...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 30 sep-09 kl 16:20 »
Okej ,, knäppa djur det där .

Jag upptäckte i går att dom inmutat nya ställen att vara på .
Så nu är dom instängda några dagar så får jag se om dom kommer i gång .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 07 okt-09 kl 16:27 »
Jag fattar verkligen inte detta ... fortfarande inga ägg  :-X
Har haft dom instängda .
Bytt foder .
Förföljt dom ute .
stängt fönstret så det inte drar ...

Jag funderar seriöst på att flytta ner dom till kaninerna igen o låta dom vara inne 100% av tiden där jag har lampa o el så jag kan reglera ljuset .

MEN ..det känns som djurplågeri och går emot allt jag tror på .
Dom älskar att gå ute lösa och leta mask ...

Vad ska jag göra?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #29 skrivet: 08 okt-09 kl 00:47 »
De kanske är med i VVB (Våga Vägra Barn)... sätt upp lite bilder på söta kycklingar...

Nej allvarligt, ingen aning. Kanske fel tid på året just nu också, men fram i vår, någon gång efter jul kan du ju ge dem extraljus och vitaminer och sånt kanske?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vildrosen.

« Svar #30 skrivet: 08 okt-09 kl 01:00 »
Mina hönor ruggar nu - de ser inte kloka ut (några av dem) nästan skalliga eller hur jag nu ska säga ... tuppen ser mer ut som en sliten punkare med en dålig hårdag  ;D
Tänkte i veckan sätt på ljuset i huset, de har vått vila färdigt nu tycker jag - har inte fått ett ennd ägg på åratal känns det som men det är nog bara på någon/några veckor i verkligheten. Dessutom har jag byggt om hos dem. Det kanske har stört dem lite oxå....
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #31 skrivet: 08 okt-09 kl 10:22 »
Hur är det, finns det inte något sätt att känna på hönornas blygdben om de värper? Gäller det bara för unghönor om de börjat värpa eller inte, eller kan man även känna om en tidigare värpande höna har sas tagit ett uppehåll?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:
« Svar #32 skrivet: 08 okt-09 kl 18:17 »
Du kan känna om en höna är aktiv, dvs värper genom att känna på blygdbenen. Brukar jag göra. Funkar även på vaktlar och säkert fler fåglar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:
« Svar #33 skrivet: 08 okt-09 kl 18:21 »
När en äldre höna vilar dras blygdbenen ihop igen. En höna som nyss lagt ett ägg har väldigt brett mellanrum. Ålder spelar ingen roll.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Soshila

• Småland
SV: :
« Svar #34 skrivet: 08 okt-09 kl 18:40 »
När en äldre höna vilar dras blygdbenen ihop igen. En höna som nyss lagt ett ägg har väldigt brett mellanrum. Ålder spelar ingen roll.

Vet du hur lång tid det tar efter senaste ägget tills det dras ihop. Handlar det om dagar eller veckor?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 08 okt-09 kl 20:00 »
Jag vet inte riktigt... Men om man känner på en höna som lägger ett ägg en dag... Då är hon väldigt öppen. Så säger vi att hon inte lägger ett ägg nästa dag, då har det redan börjat stängas lite, dock så känner man att hönan är aktiv, att det inte var så länge sedan hon la ett ägg.

Hmm... När jag tänker efter så tog det nog ca 1-2 veckors uppehåll för min vaktelhöna att stängas igen från att vara helt öppen. Efter en vecka kände man att hon inte la ägg längre. Efter två veckor var hon helt stängd, ca en halv cm mellan benen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #36 skrivet: 08 okt-09 kl 21:34 »
OMG!!!!! :o :o :-X :-X

OVER INFO ! ( stänger av ögonen , vill verkligen inte veta ,,blääääää)

Okej det var läskig info  :-X :-X :-X

Soshila

• Småland
« Svar #37 skrivet: 08 okt-09 kl 21:44 »
Okeeej... tänkte annars att det kunde hjälpa dig att få reda på i fall dina hönor inte lägger några ägg alls, eller om de lägger dem där du inte hittar dem.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 08 okt-09 kl 21:50 »
det är ju inget äckligt ??? det är ju ite så att du ska sticka in fingrar på henne :P du bara känner genom att sätta fingrarna på fjädrara och trycker lite lätt och så klart! ingen lider av det...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 08 okt-09 kl 23:54 »
Är det bara jag som tycker att detta är läbbigt??!! :o

Njaee då får jag nog hellre vara utan ägg ett tag till .
Funderar på om mina kan rugga ändå oavsett ålder o sånt ?
Typ smårugga så det inte syns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare (1 dolda)
Staem, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser