Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra och prisvärt torrfoder till hund  (läst 23920 gånger)

Birgit

SV: Bra och prisvärt torrfoder till hund
« Svar #40 skrivet: 26 dec-09 kl 18:22 »
 ??? ??? ???
Citera
Ja men risken för parasiter? Jag betalar inte för kött av råbiffkvalitet till mig själv, och därmed definitivt inte till mina hundar. Människan har också tills för bara ett par tusen år sedan ätit rått kött, det innebär inte att vi mår bra av att äta rått kött, eller att inte många dog av dåligt kött.

Många vargar dör/svälter pga parasiter osv.

Var har du fått den uppgiften ifrån? Gäller det svenska vargar, eller????? De är ju inte så många.

Det var betydligt längre sedan än ett par tusen år sedan vi brukade käka rått kött i de här trakterna. Ända sedan  jägarstenåldern  (minst) har vi tillagat vårt kött. Innan snyltade vi på rovdjuren ett bra tag och var alltså asätare. Vi är sålunda anpassade över lång tid att äta tillagat kött. Däremot är ju många forskare idag överens om att vi fortfarande bör äta stenålderskost. (Det innefattar inte pasta från framavlade vete sorter.)
Vad är dåligt kött? Hundar och även vargar tål det mesta, men rena gifter och sånt kan de inte hantera. Ruttet kött är för dem en delikatess (likt vårt hängmörade) som är mer lättsmällt.
Att rovdjur (som hundar är) skulle må bättre av våra konstruerade foder än det de under årtusenden varit anpassade för, är till att ha övertro till människans förmåga att förstå allt.
Höga halter av spannmål i maten är inte bra för hundar eller människor eller kor eller får osv. Hos de sistnämnda är det bevisat att spannmål raserar halterna av omega 3 fettsyror. Troligen har du samma fenomen i fett sammansättningen hos oss och även hundarna. Det forskas ju på sånt idag. Det finns amerikanska forskare som hävdar att artros och andra led problem kommer av höga spannmålsintag, både hos djur och människor. Hos människan förekommer också gluten intolerans allt oftare.

Att barfa behöver inte vara dyrare än torrfodret och djuren mår bättre helt klart, det är min bestämda uppfattning. Men att barfa är inte att bara köpa köttstycken, det är framförallt att se till att hundarna får tillgång till inälvor och ben (råa, för kokta kan ge farliga flisor).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 26 dec-09 kl 19:31 »
http://projkat.slu.se/SafariDokument/160.htm

Forskning från SLU, maten i konventionell hundmat motsvarar hundens behov.

Jag är inte forskare, men många som hävdar att hundar inte behöver särskilt mycket/några vegetabilier säger att hundar, precis som kattdjuren är köttätare. Men vargar är betydligt närmre släkt med björnar än med lejon. Och såväl björnar som vargar väljer att äta en hel del vegetabilier, även när det finns tillgång på kött.

Jag är inte fördömande mot någon med andra åsikter än jag, det finns forskning både för och emot olika fodersystem, problemet är att de oftast är gjorda av de redan frälsta.

Men det är fritt fram för andra att leta fram oberoende forskningsrapporter.

Och hundar kan drabbas av salmonella, trikiner, campylobacter osv.

Var och en fodrar som den vill, men enligt forskningsrapporten ovan är inte billiga torrfoder sämre än dyra (i Sverige) och de innehåller det hunden behöver.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Meritaton

« Svar #42 skrivet: 27 dec-09 kl 13:41 »
Verkar ju inte finnas nån light av nordic då man kikar....

Birgit

« Svar #43 skrivet: 27 dec-09 kl 14:11 »
Vad som tydligt står i SLU:s undersökning är att tillsatser av vitaminer och mineraler i för höga doser kan vara rent skadligt. Det förekommer inte i naturliga födoämnen.
Sedan har de vad gäller människor konstaterat att upptaget av mineraler och vitaminer i naturliga former (ej tillsatser i födan) lättare tas omhand och kommer kroppen till del än de tillsatta. Det gäller säkert våra djur också. Dessutom säger ju denna undersökning inte mycket om hur hundarna mådde, sjukdomar, fetma osv.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 27 dec-09 kl 16:38 »
Och att gnaga på ben är ju bra för tänderna, men inte så bra för magen, många hundägare håller med mig när jag hävdar att diarré är en vanlig följd av att hunden får ben.

Under större delen av de tre år jag haft min hund har han fått färskfoder. Han älskade det och mådde bra av det. Nån enstaka gång har han fått råa ben som han gladeligen satt i sig. Enda gången han fick diarré var när benet legat lite väl länge i rumstemperatur innan han hunnit få i sig det. Men nu har jag börjat med torrfoder istället, och häromdan var vi hos en bekant som han fick ett köttben av. Och han fick diarré. Den här bekante säger att om hunden är van vid råa köttben så får den inte diarré. Och det fick ju inte min hund så länge han åt färskfoder.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 27 dec-09 kl 20:09 »
Mina hundar är van vid rått kött o råa ben dom får aldrig diaree men om dom får ett kokt eller rökt ben så skiter dom totalt ner sej !

Man ska ju ge rått från dom är små så dom vänjer sej .
Mina äter torrfoder + slaktavfall o allt möjligt annat som blir över .
Dom mår super och är jätte fina i pälsen .

Min gammla tik är som en valp , mjuk o fin i alla leder.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #46 skrivet: 31 dec-09 kl 10:48 »
Verkar ju inte finnas nån light av nordic då man kikar....

Nordic Light ligger under produkter http://nordichundfoder.se/
jag har inte denna sorten hemma vanligtvis, men kan ta hem på beställning !
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Attes matte

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 02 jan-10 kl 12:45 »
Jag känner lite som Lilla Sophie här... Egentligen orkar jag inte sitta och försvara teorin om att oprocessad animalisk föda är bäst för hundar, men en sak kan jag inte låta bli att kommentera... Människor är omnivorer. Björnar är omnivorer. Kattdjur är rena carnivorer. Hunddjur är carnivorer med en viss förmåga att tillgodogöra sig vegetabilisk föda. Det är DET som försatt hunden i den situation den befinner sig i nu. Den ÖVERLEVER på vegetabiliska proteiner och diverse kolhydrater, men den mår inte bra av det i långa loppet. Och nu säger en massa att "Jodå, min hund fick axcess och blev 14 år gammal!". Ja, men det skiter jag högaktningsfullt i. Diabetes och övervikt, njurproblem och magkatarr är alldeles för vanliga välfärdssjukdomar som vi i princip har överfört till våra hundar genom att tvinga dom att leva lika usla liv som vi lever. Ett torrfoder med stor mängd spannmål ger hunden fruktansvärda blodsocker-svajningar och magkatarr och andra mag- tarmproblem kommer som ett brev på posten. Eller hudproblem. Eller flytningar/förhudskatarr, öronproblem, dåliga tänder, UVI... Listan kan göras lång.
Varför kan man inte bara tänka själv istället för att gå på den massiva reklam-kampanj som torrfoderföretagen slagit oss i huvudet med dom senaste 40 åren?!
Hundar behöver INTE spannmål, eller fibrerna som finns i dom. Det finns ingenting annat än pengar som motiverar att man ska ge det. Det är billig utfyllnad, inget annat.

Och angående parasiter och salmonella... Jag har personligen inte hört talas om nåt enda tillfälle där man upptäckt salmonella i svenskt kött. Senast jag hörde nåt om salmonella så var det ett parti ruccola-sallad som kallades tillbaka från handeln då man upptäckt att det fanns salmonella-smitta i den...  ::)
Och trikiner har inte hittats i svenskt griskött på många, många år. (Vildsvin är däremot en risk.)

Och som ytterligare en parentes så kan dom flesta veterinärer (det finns några få, fantastiska undantag) inte ett SKIT om vad som är bra för en hund att äta eller inte. Dom har INGEN utbildning i näringslära för hundar. Dom har fått lyssna på föreläsningar av representanter från Hill´s och RC... Vilket tame f*n borde vara förbjudet...  >:(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #48 skrivet: 02 jan-10 kl 18:33 »
Mina 3 jyckar äter Nordic hundfoder special/light, det bästa alternativet tycker jag. Jag har testat många olika sorters torr/färsk foder men inget som slått detta.... Hundarna äter med god aptit aldrig någon som matvägrat här  :D Jätte fina i pälsarna är dom med..
Jag har en schäfer med hudprob men dom prob har vi inte haft på flera år nu  :)
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #49 skrivet: 02 jan-10 kl 18:46 »
Jag håller med om att rått kött är bästa maten för en hund men ibland är det jäkligt opraktiskt faktiskt .
Tex i en husvagn på sommaren ,, helt omöjligt att ha så mkt i frysen .

Jag hade tacksamt tagit emot torkat kött som man skulle kunna ge hundarna ist för torrfoder men det finns ju inte .
Och ang spannmål ,, utan spannmål i fodret håller inte mina hundar hullet som är ute hela dagarna i kylan .
O ja jag har haft fodax i flera år till dom innan jag började med torrfoder .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #50 skrivet: 02 jan-10 kl 19:45 »
Överviktig blir man om man äter mer kalorier än man förbränner, oavsett vad kalorierna kommer ifrån. Och många människor ger sina hundar på TOK för många kalorier, oavsett vilken typ av foder de använder. Min BC-korsning, 58cm hög väger 19,5 kg. Perfekt för hans kroppstyp, och jag kan svårligen få honom att öka i vikt även om jag skulle vilja. Men pga av att medelhunden har blivit så mycket fetare tycker nästan alla att min hund ser tunn ut. Veterinären tycker att han är i ok hull.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #51 skrivet: 02 jan-10 kl 21:50 »
Det kan jag hålla med om men mina är av den gammla o tunga sorten o ska väga 70-90kilo .
Min tik var nere på 55kilo när jag bytte till torrfoder , det gick helt enkelt inte .
O hon åt dubbelt så mkt som rekomenderat av Fodax kraftigaste blandning .

Men även om dom äter torrfoder som bas så har dom tillgång till stora mängder rått kött o råa ben oxå .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 03 jan-10 kl 11:50 »
Jag håller med om att rått kött är bästa maten för en hund men ibland är det jäkligt opraktiskt faktiskt .
Tex i en husvagn på sommaren ,, helt omöjligt att ha så mkt i frysen .

Jag hade tacksamt tagit emot torkat kött som man skulle kunna ge hundarna ist för torrfoder men det finns ju inte .
Och ang spannmål ,, utan spannmål i fodret håller inte mina hundar hullet som är ute hela dagarna i kylan .
O ja jag har haft fodax i flera år till dom innan jag började med torrfoder .

Nordic har faktiskt torkade burgare av sitt "Special +"-foder. Dom är rätt så dyra, men det är riktigt bra käk!  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 03 jan-10 kl 12:01 »
Överviktig blir man om man äter mer kalorier än man förbränner, oavsett vad kalorierna kommer ifrån. Och många människor ger sina hundar på TOK för många kalorier, oavsett vilken typ av foder de använder. Min BC-korsning, 58cm hög väger 19,5 kg. Perfekt för hans kroppstyp, och jag kan svårligen få honom att öka i vikt även om jag skulle vilja. Men pga av att medelhunden har blivit så mycket fetare tycker nästan alla att min hund ser tunn ut. Veterinären tycker att han är i ok hull.

Men hundar förbränner inte kolhydrater på ett bra sätt, och "spannmåls-hundar" blir ofta bukiga och konstiga i kropps-formen. En bekants labbe-korsning såg ut som en tunna när hon fick skräp-foder med en massa spannmål i, när dom sedan bytte till Standardt så fick hon en helt annan kroppsform, med midja och en fin buklinje, för att inte tala om hur fin pälsen blev. Detta trots att hon vägde lika mycket som innan.

Nu säger inte jag att alla hundar ska äta färskfoder eller Standardt eller att det är det bästa för alla hundar, jag blir bara så jäkla upprörd när folk ger sig fan på att hunden ska äta ett så billigt foder som den kan överleva på. Bara för att husse/matte tycker att hunden kostar för mycket om den äter för mer än en tia om dan. Samma sak med kattmat. Herregud, en katt äter ju inte mycket alls, men lik förbaskat klagar folk när dom "måste" köpa kattmat för 500 spänn som räcker i tre-fyra månader. Vart tog det sunda förnuftet vägen?! Om man inte har råd med ett skapligt djurfoder så kanske man ska överväga om man ska ha nåt djur överhuvudtaget...?

Och sen det här jäkla skitsnacket som finns på torrfodersäckarna... "Innehåller allt din hund behöver"... Jag skulle vilja lägga till "...för att överleva!" efter den sortens falsk marknadsföring. Dom allra flesta torrfodren innehåller tex precis på nedre gränsen för hur mycket A-vitamin som en hund MÅSTE få i sig för att inte bli sjuk. Man blir tame f*n mörkrädd...  >:(

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #54 skrivet: 03 jan-10 kl 12:04 »
För att svara på trådstartarens fråga så anser jag att Standardt är det mest prisvärda torrfodret på den svenska marknaden. De minst prisvärda är Hill´s, Royal Canin och Eukanuba.

/Sara

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #55 skrivet: 03 jan-10 kl 12:23 »
Nu säger inte jag att alla hundar ska äta färskfoder eller Standardt eller att det är det bästa för alla hundar, jag blir bara så jäkla upprörd när folk ger sig fan på att hunden ska äta ett så billigt foder som den kan överleva på. Bara för att husse/matte tycker att hunden kostar för mycket om den äter för mer än en tia om dan. Samma sak med kattmat. Herregud, en katt äter ju inte mycket alls, men lik förbaskat klagar folk när dom "måste" köpa kattmat för 500 spänn som räcker i tre-fyra månader. Vart tog det sunda förnuftet vägen?! Om man inte har råd med ett skapligt djurfoder så kanske man ska överväga om man ska ha nåt djur överhuvudtaget...?
JAG själv äter ofta för 10 kronor/dag, så om jag inte har råd med mig själv kanske jag skulle göra av med mig...

Om man inte har mycket pengar så har man ofta mer tid, och jag är övertygad om att om min hund kunde prata skulle han ge svaret att han gärna äter billigt foder om det innebär att matte är hemma mycket, och att han får vara med nästan jämt.

Och jag har lite pengar, mitt val har då blivit att hellre ha en dyr försäkring, så att jag kan veterinärbehandla om hundarna råkar ut för en olycka eller sjukdom, men lägger mindre pengar på mat, både min egen och hundarnas. Och eftersom forskningsrapporten som jag länkade till ovan säger att torrfodren innehåller det hunden behöver, så litar jag på det. Lantbruksuniversiteten kan sina saker.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #56 skrivet: 03 jan-10 kl 16:05 »
Nordic har faktiskt torkade burgare av sitt "Special +"-foder. Dom är rätt så dyra, men det är riktigt bra käk!  ;)

/Sara
Fast mina vovvar käkar 2kilo var om dagen ,,,då får jag ju inte platts själv i husvagnen om jag ska packa in deras mat för en månad.
Jag har tre vovvar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #57 skrivet: 03 jan-10 kl 16:12 »
Med tanke på att hundar ska äta kött kan nån berätta det för mina vovvar ?!
Dom kastar sej ner på gräsmattan o äter äpplen !
Dom äter faktiskt ganska så stora mängder äpplen dom token .
O nu gräver dom upp frysta äpplen o käkar dom .
Samma sak med bröd , dom käkar torrt knäcke som att dom vore hästar .
Ingen av mina vovvar är konstiga eller bukiga i kroppen .

esten

• -
« Svar #58 skrivet: 03 jan-10 kl 16:27 »
Travelerhorses : Min Schäfer var också tokig i äpplen Och äppelkart han kunde äta så han blev dålig . Han försvann in i bärbuskarna och åt vinbär och i skogen hittade man honom sittande i den bästa blåbärs tuvan vilt smaskande .
Bara att inse , vissa hundar har smak för annat än kött . Han fick normalt KLASS hundfoder av den röda typen (alltså max köttandel).

OT: Skulle vilja ta reda på mer slaktavfall , tex vom . Jag vet att den brukar hängas upp utomhus för att torka . Men är det något mer att tänka på mer än att tvätta av innan man spikar upp den på tork ?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #59 skrivet: 03 jan-10 kl 23:22 »
Och eftersom forskningsrapporten som jag länkade till ovan säger att torrfodren innehåller det hunden behöver, så litar jag på det. Lantbruksuniversiteten kan sina saker.

Du sa det själv... "det hunden behöver"... Ja visst, fine... för att överleva, ja.

Och förresten, jag kan mala ner en läderkänga, några ko-klövar, hälla på lite motorolja och några nävar socker, så skulle en labb-analys kunna säga mig att jajjemän, detta "foder" innehåller en korrekt mängd protein, fett och kolhydrater som en hund behöver (för att överleva). Alla dessa labb-analyser säger inte ett sk*t om hur mycket av fodret som hunden faktiskt kan tillgodogöra sig.

Men jag orkar inte... det är som att banka huvudet mot en tegelvägg. Många tusen hundar kommer att lida av diverse onödiga sjukdomar innan folk inser att hundar ska äta hundmat, inte limpor.

Godnatt.

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare
gorlan, Lilla i, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser