Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha värme till hönsen??  (läst 24497 gånger)

johe71

SV: Måste man ha värme till hönsen??
« Svar #40 skrivet: 08 okt-09 kl 16:10 »
lagligt sett ska dom väl ha minst 650 cm2 per höna

det gäller antagligen för burhöns, så här säger jordbruksverkets sida om frigående höns

Citera
Har du ett envåningssystem får du som mest ha 9 höns per m² tillgänglig yta om hönsen väger mindre än 2,4 kilo och 7,5 höns per m² tillgänglig yta om hönsen väger 2,4 kilo eller mer

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #41 skrivet: 10 okt-09 kl 09:57 »
jaha ja tycker det låter mkt med 40 höns på 20 kvadrat. bra iof för att hålla värmen men tycker mig ha läst att höns gillar inte när de är påtvingade samvaro med de andra.  men sommarhönshuset  är byggt av decimetertjocka balkar hela byggnaden så kanske det kan hålla kylan stången lite...
det isolerade huset var bara byggt av masonit o enkla brädor.

vad gör man inte för de små liven?
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Vurre

« Svar #42 skrivet: 10 okt-09 kl 10:33 »
jaha ja tycker det låter mkt med 40 höns på 20 kvadrat. bra iof för att hålla värmen men tycker mig ha läst att höns gillar inte när de är påtvingade samvaro med de andra.  men sommarhönshuset  är byggt av decimetertjocka balkar hela byggnaden så kanske det kan hålla kylan stången lite...
det isolerade huset var bara byggt av masonit o enkla brädor.

vad gör man inte för de små liven?

Höns är flockdjur och har inga problem med att ha det trångt. Jag har femtio eller drygt det på 15 kvm och det går alldeles utmärkt. Jag skulle kunna ha fler utan problem. Å andra sidan är de ju mest ute, även vintertid. Och inte har jag värme till dem, det behövs inte.
snus? vad är priset på en pris?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #43 skrivet: 10 okt-09 kl 14:16 »
sommartid har mina 4+1 endast 0,8 kvm inneyta men stora rasthagar med regnskydd på en del och innomhus är dom ju bara nattetid
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 10 okt-09 kl 19:19 »
kanske ska flytta in hela gänget i samma byggnad så har jag gjort 2 flugor på smällen..
 undra bara hur det går med 6 tuppar i samma rum?
 olsson är ilsk, gullefjun söt med hönorna, pyrex bara lite korkad, kompost för liten att förstå,nya Hamburgertuppen vill bara para sig hela tiden.

men säkert att de kan trivas när de är så många?
mina går ju inte ens ut på vintern, de ligger i sandbadet under en infraröd värmelampa o tvättar sig.
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #45 skrivet: 10 okt-09 kl 20:04 »
kanske ska flytta in hela gänget i samma byggnad så har jag gjort 2 flugor på smällen..
 undra bara hur det går med 6 tuppar i samma rum?
 olsson är ilsk, gullefjun söt med hönorna, pyrex bara lite korkad, kompost för liten att förstå,nya Hamburgertuppen vill bara para sig hela tiden.

men säkert att de kan trivas när de är så många?
mina går ju inte ens ut på vintern, de ligger i sandbadet under en infraröd värmelampa o tvättar sig.

Låt dom slåss om det..brukar lösa sig snabbt om det inte finns nån riktig psykopattupp
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

sonja på slätten

• Halland
« Svar #46 skrivet: 10 okt-09 kl 22:09 »

Det går väl  an att ha ett litet hus till hönsen när de kan gå ute på dagarna. Men, vilket alla nu tycks ha glömt, det kan bli risk för fågelinfluensa. Då får hönsen inte gå ut annat än i smittskydds-godkänd gård.
När detta inträffade första gången gällde utegångsförbudet till långt fram på våren. Inte roligt alls.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vurre

« Svar #47 skrivet: 10 okt-09 kl 22:58 »
Det går väl  an att ha ett litet hus till hönsen när de kan gå ute på dagarna. Men, vilket alla nu tycks ha glömt, det kan bli risk för fågelinfluensa. Då får hönsen inte gå ut annat än i smittskydds-godkänd gård.
När detta inträffade första gången gällde utegångsförbudet till långt fram på våren. Inte roligt alls.

Det där är ju ett problem för dem som är KRAVgodkända kanske. Vi andra bryr oss inte. Antingen håller man sina djur inne eller så släpper man ut dem, allt efter hur man bedömer att djuren mår. Jag släppte ut mina även om de skulle mått lika bra inne.
snus? vad är priset på en pris?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #48 skrivet: 11 okt-09 kl 18:55 »

Förbudet gällde faktiskt alla.
Och åtminstone jag ville inte ta minsta risk att alla mina höns skulle bli avlivade om det dök upp någon smittad sjöfågel på vår närbelägna strand.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #49 skrivet: 11 okt-09 kl 19:39 »
Vissa förbud bryter man mot andra inte. Man kan línte leva sitt liv efter nån regelbok som andra instiftat, osunda/byråkratiska beslut utan verklighetsförankring pissar jag på

sonja på slätten

• Halland
« Svar #50 skrivet: 11 okt-09 kl 21:03 »

Men du har väl hört vad som hände på Ru" gen (tyskt y)   Alla tamhöns tvångsavlivades.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #51 skrivet: 11 okt-09 kl 21:31 »
jovisst hörde jag det men oxå att vi inte får ge matrester från restauranger till våra höns mer pga risk för utbrott av galna kosjukan och att veterinärerna vill att vi gör parasitkoll på våra djur innan vi ska avmaska(fint om man har 4-500 blandade fjäderfän..det blir lite utgifter) etc viss civil olydnad är av godo.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 12 okt-09 kl 01:59 »

Måste bara fråga... Kommer det fågelinfluensa då och då, eller? Och hur blir en hönsgård smittskydds-godkänd? Man kan väl inte hålla hönsen inne bara för att det KANSKE kommer nån smitta...??

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

sonja på slätten

• Halland
« Svar #53 skrivet: 12 okt-09 kl 09:04 »

En smittskydds-godkänd hönsgård ska ha:

Nät med så små maskor att inte ens småfåglar kommer in.
Tätt tak över, så fåglar inte kan sitta uppe på taket och bajsa ner i gården.

Restriktioner kommer om smittan kommer nära . Man tar prover på sjöfåglar. Det finns information på SVA-s hemsida.

Jag byggde själv sådana gårdar efter den där hemska våren. Det var mycket jobb, men vad glad jag är över dem. De skyddar ju också mot rovdjur, även små,smala, occh inte minst regn,något som vi tidvis har mycket gott om här vid västkusten.

Fast nu har vi visst kommit ifrån ämnet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #54 skrivet: 12 okt-09 kl 23:16 »
Herrejösses... Om jag skulle bygga tak över allt som jag tänkte ha som hönsgård skulle jag bli ruinerad... fatta hur mycket snö det måste hålla för!  :o
Nåja, det var verkligen OT...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

sonja på slätten

• Halland
« Svar #55 skrivet: 13 okt-09 kl 09:06 »

Bor du i norra Sverige är nog risken för fågelinfluensa och restriktioner inte så stor.

johe71

« Svar #56 skrivet: 13 okt-09 kl 09:28 »
Herrejösses... Om jag skulle bygga tak över allt som jag tänkte ha som hönsgård skulle jag bli ruinerad... fatta hur mycket snö det måste hålla för!  :o

nu bygger väl ingen hela sin hönsgård som en smittskydds-godkänd hönsgård. De som gör det har antagligen gjort en mindre gård som uppfyller kraven precis utanför luckan... när det inte är skyddsnivå 2 så har man ena sidan på den lilla gården öppen så hönsen kan gå ut i resten av hönsgården, ökar jordbruksverket skyddsnivån så stänger man till den lilla gården så hönsen bara kan gå ut i den, eller så låter man inte hönsen gå ut alls under tiden som skyddsnivå 2 [eller högre] gäller.

Senaste gången det varit skyddsnivå 2 [2007-2008] så har var den från oktober-november(?) till 21:a april, jag hade inga problem med att låta mina höns gå inne under den perioden....

länk till jordbruksverkets publikation Skydda dina fåglar mot fågelinfluensa

mer info: http://www.fagelinfluensa.info/

Geli

« Svar #57 skrivet: 13 okt-09 kl 18:45 »
Angående uppvärmning av hönshus. Bor i Västerbotten, och här kan det bli 30- eller mer på vintern. Så jag har uppvärmning. Jag har 2 frostvakter, på olika grader, så det blir aldrig under +2 grader. Har kollat med mitt försäkringsbolag, angående ev brandrisk, och det var helt godkänt med frostvakt, eller andra typer av öppna element. Dock är ju att föredra oljeelement, men kostnaden blir därefter.
Geli
Bor i Västerbotten, med 5 Welsh Corgi Pembroke, samt höns av Holländsk dvärg, Vithätta, svarta o helvita.

karsan

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 14 okt-09 kl 18:48 »
Jag har bara haft hönor i två månader, men jag funderade länge innan.

Vad jag har planerat är att sätta in en 10-litersdunk med hett vatten när det blir riktigt kallt. Eller två i värsta fall. Med hö ovanpå så att värmen sipprar ut långsamt.  En enkel och billig lösning som vi också har tillämpat för barn i lekstuga - ja inte det där med höet.

Vi har byggt ett hönshus på 4 kvm, med 10 cm isolering i väggar och tak. Tvåglasfönster. Ventiler förstås. Här i Stockholmstrakten är brukar ju temperaturen vintertid ofta ligga runt nollstrecket, mera sällan under -5, även om -15 inte är okänt, händer väl någon gång varje vinter. Då får jag alltså jobba lite extra med varmvattendunkar.

Hittills denna kalla oktober har det varit -2 vid ett till tillfälle på natten, då var det +5 i hönshuset, ungefär som jag hade gissat att det skulle vara. Utan någon tillförd värme. Hönorna, 2 stycken, lantblandras, gick glatt ut i kylan. Fast senaste dagarna har de också fått vara i växthuset, 8 kvm, där jorden är torr - uppskattat särskilt i morse när det var blötsnö i hönsgården. Växthuset var också något jag planerade från början. Men sommarhalvåret blir växthuset hönsförbjudet.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #59 skrivet: 27 okt-09 kl 20:48 »
Angående uppvärmning av hönshus. Bor i Västerbotten, och här kan det bli 30- eller mer på vintern. Så jag har uppvärmning. Jag har 2 frostvakter, på olika grader, så det blir aldrig under +2 grader. Har kollat med mitt försäkringsbolag, angående ev brandrisk, och det var helt godkänt med frostvakt, eller andra typer av öppna element. Dock är ju att föredra oljeelement, men kostnaden blir därefter.
Geli

Om man har riktigt välisolerat och inte för stort samt dragfritt skulle dom klara sig utan värmetillskott?

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser