Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha värme till hönsen??  (läst 24494 gånger)

borka15

SV: Måste man ha värme till hönsen??
« Svar #20 skrivet: 30 sep-09 kl 07:56 »
Ingen värme här. Vattnet kan frysa och ägg kan spricka om det blir riktigt kallt. Hönsen bryr sig inte.

Om man ändå får för sig att värma upp hönshuset, gör det med ordentliga grejer. Värmefläkt, kupevärmare o dyl i ett dammigt hönshus kan sluta illa. Höns tål kyla, men inte att brinna.
Heter det inte grillad kyckling ;D ;D ;D
var bara tvungen! ;)

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 30 sep-09 kl 08:18 »
Jag har mina höns i en väl isolerad stenbyggnad och reglerar med ventilationen så att det inte blir minusgrader eller för varmt.
Mina höns är instängda på vintern som dom 'alltid' varit här i Norrland.
Man hade naturligtvis inga element till hönsen 'förr', men alla djur var instängda tillsammans i små ladugårdar med lågt i tak för att hålla värmen. Därför har jag svårt att tro att vissa raser avlats för att tåla extrem kyla. 
Om hönsen förfryser kammen har man antagligen för dålig ventilation så det blir fuktigt OCH för kallt.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sonja på slätten

• Halland
« Svar #22 skrivet: 30 sep-09 kl 11:04 »

Rasen Wyandotte är framställd med tanke på att den ska vara köldtålig. Den har tät fjäderdräkt, inte fluffig, lägger på sig mycket fett på hösten, och tjock, nerliggande kam utan taggar,  s.k. roskam.
Detta gäller även Dvärg Wyandotte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 30 sep-09 kl 13:41 »
Kan kommentera att "lantraserna" är alla vana vid vårat klimat och därför (bl.a) överlevt. ;D Det var inte för så länge sen det ej fanns någon el! Och för mer än längre tillbaka bodde djur och människor ihop, och överlevde visst det med... :-[ sen skadar det ej att hönsen ska leva ett "naturligt" hönsliv....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 30 sep-09 kl 14:02 »
Just det! Hade man inga andra djur fick hönsen bo inne. Jag ska inte svära på att det varit så överallt i vårt land, men att djur ska vara ute på vintern är ett ganska nytt påfund i norrland i alla fall, så då fungerar nog framavlade, fluffiga raser bättre för kyla... 
Visst tål höns kyla men jag väljer att följa Husdjur till Husbehovs goda råd: 'Höns är inte särskilt köldkänsliga. I och för sig duger ett oisolerat uthus, men då får man besvär med att dricksvattnet fryser på vintern. Ägg kan frysa sönder, och värpningen blir svag. Vid mycket låga temperaturer tillkommer risken att hönsen förfryser kammarna, vilket kan vara livshotande. Bättre är att ha hönsen frostfritt.'   
Jag kan inte riktigt se det naturliga i att låta en djungelhöna bo så kallt.  Den är konstruerad för att sitta stilla på en pinne och sova hela natten och dessutom utrustad med en kam som kan förfrysa så att djuret dör (förutom att det borde göra skapligt ont när kroppsdelar fryser så dom svartnar, även om man inte dör av det).  Men var och en gör väl som den vill, fast jag misstänker att förfrusna kammar gränsar till djurplågeri:(
Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 30 sep-09 kl 14:54 »
Jag har sett att vissa höns har fått lite blåa kammar på vintern trots isolerat och även när det har funnits värmelampor, för kycklingar. Vad kan det bero på?

Ingemar

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 okt-09 kl 05:49 »
Hej Charlotte.
Nu tycker jag att du var väl svepande i dina fördömanden. Djurplågerianklagelser är hårda ord från en moderator.
Ingen av oss har djungelhöns om jag får gissa. Själv har jag djur som vants sedan århundraden vid bistert klimat. Visserligen vet jag att många tagit in djur i huset långt tillbaka. Häromkring vet jag att det fanns de som trängde ihop dem i trånga fack i taket på lagårn (hur roligt var det?) men samtidigt de som hade dem oisolerat.
När du skriver att äggläggningen hämmas får jag fråga hur du vet det? Jag har själv haft höns en vinter i ett kyffe som var dragfritt och torrt, men tempen var som den är i Värmland. Plankvägg. Testade med extra ljus och de värpte ett om dagen, när det var minus tjugo i flera veckor. Visst frös toppen på tupparnas kam.
Vilka belägg har du för att detta är plågsamt? Mina höns verkade då må bra.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 01 okt-09 kl 06:55 »
Med risk att också åka i blåsväder.
Finns väl ingen anledning att ha så kallt,
att kammen fryser på hönsen.
Av vilken anledning är man snål eller?
Kicki fd Lönn en verklig lantras människa
 förespråkade värme åt hönsen, då hon höll på.
Hedemorahöns

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 01 okt-09 kl 07:36 »
Ingemar jag citerade ur Husdjur till Husbehov (en bok som jag tycker har många bra råd för just den sortens djurhållning vi sysslar med). Jag har ingen egen erfarenhet av äggantal i sträng kyla, mina höns har inte minusgrader på vintern.
 Vad spelar det för roll om jag är moderator eller inte om jag misstänker att det gränsar till djurplågeri om man låter kammen förfrysa?    
 Jag gick väl inte in i tråden och modererade och skrev att det är så?  
 I Djurskyddslagen står det att vi inte ska utsätta djur för lidande och jag tror i alla fall inte att det är speciellt skönt att förfrysa en kroppsdel. Men det kunde ju vara intressant att höra vad någon yrkesverksam inspektör skulle säga om något som tydligen kan vara livshotande (enligt Husdjur till Husbehov)?  
  Jag vet som sagt inte hur man gjort i södra Sverige förr, där kanske man inte haft snö så att det varit någon mening att låta hönsen vara ute och leta mat även vintertid?
Men här uppe hade man en hönskätte inne i den lilla ladugården med lågt i tak och små fönster så att alla djur hjälptes åt att värma varandra. Därav undrar jag när Lantrashönsen anpassats för extrem kyla? Men kanske dom gjort det i södra Sverige, jag vet inte? Fast då borde dom väl ha relativt små kammar för att undvika att förfrysa dom?  
  Jag tycker det är stor skillnad med  andra djur som kan äta eller röra sig om man har lösdrift och därmed hålla värmen.
En höna sitter rätt upp och ner på sin pinne i mörkret och sover. Den har sin kam som är väldigt opraktisk vad det gäller anpassning till kyla, det finns inga vilda fåglar i vårt klimat som har det.
   Nu bor jag alltså i en del av landet där det kan bli riktigt kallt ganska långa perioder och 1 meter snö så mina höns och Myskankor (som också förfryser sig) får vara inne på vintern, därav får jag se till att jag har rejäla utrymmen åt fåglarna. Men om jag bodde någonstans där fåglarna kunde vara ute på vintern och det bara var ett fåtal köldknäppar skulle jag nog ha ett mindre, välisolerat hönshus som jag kunde stänga ordentligt när det blev riktigt kallt. Hönorna själva värmer ju upp. Bara man ser till att ha bra ventilation.
Mvh Charlotte  
« Senast ändrad: 01 okt-09 kl 08:28 av Charlotte »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 okt-09 kl 08:23 »
Att låtsas som om det som sitter i våra hönshus är direktimporterade djungelhöns är väl ändå rätt tramsigt?

När man diskuterar "förr" ska man vara medveten om att det hållits höns i Sverige i flera tusen år. Det som finns i mannaminne eller skriftlig dokumentation är bara en bråkdel av den tiden. Och oavsett det, "förr" slaktades djur i Sverige när de var vid medvetande. "Förr" hölls höns i trånga burar. "Förr" är inget tillförlitligt mått på god djurhållning. Hellre bör man se till hur djuren mår nu, i verkligheten.

Charlotte

• -
« Svar #30 skrivet: 01 okt-09 kl 09:04 »
Att låtsas som om det som sitter i våra hönshus är direktimporterade djungelhöns är väl ändå rätt tramsigt?

När man diskuterar "förr" ska man vara medveten om att det hållits höns i Sverige i flera tusen år. Det som finns i mannaminne eller skriftlig dokumentation är bara en bråkdel av den tiden. Och oavsett det, "förr" slaktades djur i Sverige när de var vid medvetande. "Förr" hölls höns i trånga burar. "Förr" är inget tillförlitligt mått på god djurhållning. Hellre bör man se till hur djuren mår nu, i verkligheten.
Att jag ofta tar upp "förr" är väl antagligen pga påståenden att Lantrasdjuren skulle ha anpassats efter den sortens djurskötsel man hade "förr" och därmed tåla vårt klimat vintertid bättre...
 Kanske djuren hade det bättre söderut i landet "förr"? Men norrut bodde dom i trånga, mörka och fuktiga ladugårdar (absolut inget som man bör ta upp  dagens djurskötsel), det var inget fritt naturligt liv direkt... Och klimatet kände dom nog inte mycket av.
 Om vi ska börja sträcka oss tusentals år tillbaka i tiden så får vi väl nästan ett annat klimat och då blir det svårt att jämföra...
 Jag har heller aldrig påstått att det skulle vara djurplågeri att ha höns i minusgrader (mer bara opraktiskt ur vår synpunkt), ser man att hönsen tål det och mår bra så fungerar det ju. Men om man har så kallt (eller fuktigt och kyla) så att kammarna förfryser så tror jag inte hönsen mår bra längre, men det är ju bara vad jag tror, jag är ingen höna så jag vet inte :)
 Jag har sett hönor utan taggar på kammen hos folk som har dom i oisolerade hus här uppe, det var även Lantrashöns, det måste väl ändå ha gjort ont på hönan när dom frysskadorna uppstod?
 En tupp i en grannby tappade hela kammen (han hamnade utomhus i 30 graders kyla efter en brand), när han kom in tinade kammen och blev svart och ramlade av. Branden uppstod dock inte pga olagliga uppvärmingsanordningar i hönshuset ;) Utan det var ett annat elfel som övertände en hel ladugårdsbyggnad.
 Och, nej, det är inga direktimporterade Djungelhöns vi har, men ÄR verkligen stor kam ett tecken på anpassning till sträng kyla? Man kanske har satsat på andra egenskaper än köldanpassning när man gjort sina urval?
                                               Mvh
                                              Charlotte

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #31 skrivet: 01 okt-09 kl 09:48 »
Jag har aldrig haft värme eller isolerade hus till mina höns och dom har aldrig mått dåligt eller råkat ut för skador på kammarna. Själv bor jag i Mälardalen och här har vi inte så stränga vintrar, antar att i norrland kan det behövas åtminstone isolerade hönshus. Sätta in element eller dyl skulle jag nog inte våga.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 01 okt-09 kl 10:12 »
om du har många höns och värme lampa borde det väl gå?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 02 okt-09 kl 06:11 »
ja man får väl fixa efter behag och utan brandrisk.
Men värmelampa värmer bara under lampan,
resten då.
När jag köpte keramiklampa fanns det bara på Högberga.
Försökte med typ zoo affärer.
Nu bor jag på ett litet ställe, kan vara orsaken.
Hedemorahöns

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #34 skrivet: 02 okt-09 kl 11:08 »
Jag har också funderat på det här med att ha några höns. Hade bara tänkt mig en 5-8 st och att de vintertid ska bo i en oisolerad lekstuga (3 m2?). Har värmeplatta till vattnet och en värmelampa som jag tänkte sätta i mitten av lekstugan. Räcker det? Jag vill ha små höns, dvärgchockin tror jag. De verkar duniga och rustade för kyla

Måste hönsen ha tillgång till hönshus sommartid eller räcker det med tak över huvudet (plåttak över hönsgården och skyddande träd, morgon och kvällssol bara)?

Ytterligare en fråga: Tror ni hönsen stannar innanför ett 120 m högt eltrådsnät (sånt där orange), törs man ha el på eller dör de av chock om de får en stöt? Nätet är finmaskigt.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 02 okt-09 kl 14:16 »
Hej och välkommen till en bättre värld  :D(med höns) tycker jag!!  8)Visst passar det för höns att bo i en "lekstuga, men gärna året runt :P....det finns rovdjur som vill komma åt hönsen. :'( Och då känns det tryggt att stänga om hönsen över natten. De vill gärna ha ett eget krypin, som är dragfritt och torrt....Det ska nog räcka med värmeplatta till vattnet... sen finns det rovfåglar som kan komma på besök, :-\ så det säkra är att ha nät över hönsgården, det finns jättemånga tips på olika nät på detta forum, själv har jag kamouflage nät :-[... Det finns jätte många sorter av höns som klarar sig bra här i Sverige, själv har jag gjort en insatts för en hotad lantras Kindahöns, de av alla lantraser är väldigt ruvningsvilliga..... Är det mer du undrar ??? så fråga på!!!
Lycka till !!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 08 okt-09 kl 06:34 »
jag vill nog säga att det bör man ha värme till hönsen.  i vintras fick jag ta in dvärghönorna i köket för de förfrös kammarna o mådd dåligt.  men jag älskar mina hönor o kan vara lite fjantig med dem.'
på gården jag bor finns sommarhönshuset, till vintern flyttade fåglarna in till stora lagårn för att få värme hos kossorna.
men vill man ej ha värme kan det vara bra att låta dem äta upp sig på solrosolja blandat m havregryn mm för att bygga fettlager. i måttliga mängder då såklart.
tyvärr så har jag en ny 11 personers flock som anlände igår (räddningsuppdrag) o de står just i  sommarhönshuset.
måste komma på lösning snabbt-

hur många höns o tuppar kan man ha på litet utrymme?'
är ca 20 kvm i isolerade hönshuset o funderar på hur många får plats där?
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #37 skrivet: 08 okt-09 kl 14:41 »
på 20 kvadrat så tycker jag 40 känns lagom... och 60 acceptabelt. Lagligt får du väl ha typ... 180?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 08 okt-09 kl 14:51 »
Jag har för mig att man räknar 3 hönor per kvadratmeter.  ???
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #39 skrivet: 08 okt-09 kl 15:22 »
mmm om man är mån om sina höns..jag har väl 5 som mest vintertid pga utrymmesskäl...lagligt sett ska dom väl ha minst 650 cm2 per höna vilket innebär att man kan klämma in ca 15 st per kvadrat om man känner för det..fråga landets komersiella äggproducenter.  >:(
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 2 användare
Berberis, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser