Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha värme till hönsen??  (läst 24486 gånger)

linda86

• Älskar djur & drömmer om egen bonngård.
Måste man ha värme till hönsen??
« skrivet: 18 sep-09 kl 13:49 »
Hej på er!

Jag har planer på att skaffa 4 st hönor samt en tupp och har nu några frågor.

Måste hönshuset ha en frostvakt eller någon uppvärmning?
Räcker det med att jag isolerar ordentligt?
Hur känsliga är höns för minusgrader?

Jag bor utanför Uppsala och vi brukar ju inte ha jättekalla vintrar som högt i norr men runt 10-15 minus är ju vanligt...

Anledningen till att jag vill undvika värme är för att hönshuset kommer stå på ett sånt ställe där vi inte har el...
(går väl att dra fram en förlängningssladd men är ju ingen hit kanske...)
En annan orsak är att jag vill ha billiga höns, el är ju så dyrt!

Tar gärna emot tips på vilken ras som passar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Måste man ha värme till hönsen??
« Svar #1 skrivet: 18 sep-09 kl 14:27 »
Om du har ordentligt isolerat, både golv, väggar och tak och tjockt med strö på golvet borde det gå att klara utan uppvärmning.

Hönorna är nog inte så känsliga för minusgrader som man tror, det är värre med drag. Om det blåser kallt kan de förfrysa sina kammar. Det kan de kanske göra om de har riktigt kallt inne också, men har du rejält med isolering i väggarna borde inte det hända.

Det enda är i så fall om vattnet fryser, en del har en värmeplatta under vattnet, som håller just vattnet isfritt, men den kräver ju också el i så fall.

Sen tror jag frostvakt inte är godkänd för hönshus. Det är rätt strikta bestämmelser för elgrejer i hönshus i och med att det räknas som en dammig miljö. Det finns ett IP-tal som man ska gå efter som jag alltid glömmer, var det IP54 tro? Vad det gäller uppvärmning är nog bara kamflänselement godkända, värmelampa, som man har till kycklingar om den hänger så att sladden dras ur om den skulle ramla ner.

En ras med mycket fjädrar vore väl bra, har för mig att hedemora ska vara bra, mycket dun på dem tror jag. De kommer ju ursprungligen från Hedemora (Dalarna?) och där kan väl vara kallt. Och förr hade de ju aldrig värme i hönshusen och de överlevde ju... de flesta i alla fall... När min pappa var liten var hönshuset inte isolerat ens.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

putte95

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 sep-09 kl 14:33 »
som Rakadero säger så måste det vara dragfritt och torrt. annars ska det nog inte vara några problem.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-09 kl 14:54 »
Jag har själv Hedemorahöns, skaffade dem just för att de skall vara tåliga och klara kalla vintrar utan problem.

Tror att de flesta lantraser är något härdigare, men vågar inte uttala mig mer om det för jag har läst på för lite ( läs ingenting alls ) om andra raser.

Hedemoror har även överlag en liten kam, vilket minimerar risken för förfrysningsskador på kammen.

Jag har höns för första gången och detta blir våran första vinter, har funderingar på att börja med värme för vattnet så att det inte fryser, tänkte avvakta med resten. Däremot fick jag mig en funderare häromdagen när jag talade med en annan "hönstant" som påpekade att även äggen fryser om det blir kallt i huset.
Undrar just vad som händer med äggen om de fryser och om det går att använda dem sedan.... Någon som vet?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lina W

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 18 sep-09 kl 15:21 »
Hos oss som bor i norr händer det att äggen fryser om de lagts på golvet och inte i redet, när de fryser spricker skalen lite grann och vi brukar inte använda de. Däremot tar hunden tacksamt emot de  ;D
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

linda86

« Svar #5 skrivet: 18 sep-09 kl 16:15 »
Tack snälla ni för alla bra svar  :)

Om man kollar till hönsen morgon och kväll borde man väl hinna ta hand om äggen innan dom fryser?
Men vi har ju hund så hon äter nog upp dom äggen i sånt fall.

En fråga ang drag.
Om man har en lucka öppen som hönsen kan gå ut genom för att vara i rasthagen även vintertid så är ju den luften som blåser in väldigt kall. Ska man hålla dom inne då när det är som kallast? Blir ju ett väldans kallras....
Självklart stänger man om dom på natten....

Hedemorahöns lät intressant, vart får man tag på dem lättast?
Vad jag har förstått är det hög efterfrågan på höns överlag...

Maddie

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 sep-09 kl 17:13 »
 Hej !
Jag bor också utanför uppsala och jag har ett isolerat hönshus, utan el, men drog dit en kabelvinda när det var som kallast och satte upp en värmelampa över vattnet när det frös.
 Det hände när temperaturen gick nedåt minus 10 och lägre. Hönsen var ute på julafton, men när det blev kallare ville de inte gå ut , utan då hade jag dörren stängd. Lampan behövde inte vara på hela dagarna utan en timme på morgonen och några timmar på kvällen. Jag tycker inte att det märktes på el räkningen .
Jag har hedemora och dv silkes och några stor kockin hönor i hönshuset.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 18 sep-09 kl 17:34 »
Höns ska ju vara så pass tåliga att dom till och med klarar ett hönshus utan isolering. lite beroende på hur stort hönshus du har och hur många höns du kommer att ha i hönshuset behövs inte isolering. Mina hönshus är inte så stora och har lågt i tak och om jag har 15 höns i det hönshuset blir det jätte varmt på vintern just för att det är så pass många höns att bara deras kropps värme håller hönshuset varmt. så om vi säger att du har ett hönshus på 5 kvm och du har en ca 12-15 höns på vintern så tror jag dom skulle uppskatta om du inte hade det isolerat just för att det blir så varmt. det är inte förens i år vi kommer ha hönshus utan isolering, dock isolerar vi taket. men väggar är helt oisolerade och golv har vi aldrig isolerat. vissa har ju bara jordgolv till och med. hade vi från början. Mest probreblematiska är väl vatten som alla säger. jag brukar då hälla i ljummet vatten och då brukar det hålla dig borta från is.

Blir ju billigare att inte isolera alla väggar och golv +  att JAG tror att hönsen kommer uppskatta lite kyla. men det är jag det. Lycka till!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 18 sep-09 kl 18:29 »
Man kan bygga en liten förstukvist runt luckan, så blir det svårare för luften att dra rakt in i hönshuset. Jag har det inte själv (än) men det finns flera här som har några spännande lösningar på detta. Alltså som en liten 'tunnel' mellan huset och utgångshålet typ.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 18 sep-09 kl 19:31 »
Det är självklart,
att hönsen ska ha varmgrader i hönshuset på vintern.
Plocka gärna fram gamla trådar om detta ,den som kan.
« Senast ändrad: 18 sep-09 kl 19:33 av Lycka »
Hedemorahöns

Maddie

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 19 sep-09 kl 09:48 »
Jag kan nog plocka i hop några hönor och en tupp åt dej ...
Du har PM   ;D

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 20 sep-09 kl 16:54 »
Höns är inte annorlunda när det gäller kyla än andra fåglar, men det behövs vissa saker för att hönsen ska klara kylan. Det måste vara dragfritt och torrt och fri tillgång till mat om det blir riktigt kallt. Själv har jag aldrig haft någon värme i hönshusen. Ibland har det varit så kallt att äggen frusit men hönsen har varit som vanligt inga tecken på att de inte tål kylan. Det som kan hända är att en del individer kan försfrysa kammen. Den blir då lite svart i kanterna. Har själv inte råkat ut för det. Men som sagt det viktigaste är att hönsen har det torrt så att de kan hålla fjäderdräkten i skick och fri tillgång till foder och vatten förstås. Däremot är värme något som inte höns klarar så bra. De kan ju inte svettas så de kan dö av värmeslag en varm sommardag om de inte får tillgång till skugga och svalka.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 20 sep-09 kl 19:29 »
Det var det jag menade med att om man har en önshus med så pass mycket höns att det värms upp själv på vintern. tänk då om det är isolerat= väldigt varmt. En stor hönsuppfödare jag känner har 1/3 av sina höns i isolerat hus och resten i oisolerat och hon berättade att flera höns blir sjuka och dör i det isolerade och kan även lättare få ohyra, medans dom i kylan (oisolerade hönshusen) klarar sig mycket bättre och är förvånandsvärt mycket mera friska. Hon har haft höns i över 25 år. Värma sprider ju sjukdom jätte snabbt. och om man dessutom kanke ska ha någon bur med kyclingar och värmelampa blir det ju ännu värre. Man får göra som man vill, men hönshusen som kommer upp här näst i fredrikslund kommer vara oisolerade! vi isolerar dock taken somsagt ;)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 20 sep-09 kl 19:44 »
Just som "fredrikslund" påpekar så kan ohyra öka explosionsartad om det är för varmt i hönshuset. Under riktigt varma sommardagar kan tex. blodsugare öka så kraftigt att dom kan avbloda hönsen så dom dör av blodbrist. Luften blir också bättre att andas i för hönsen om man håller en lägre temperatur. En del virus och luftsmitta förökar sig också lättare i värme. Höns är ju konstruerade som vilda fåglar som har sin fjäderdräkt och dun för att klara kyla.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Lars Pers Maria

• -
« Svar #14 skrivet: 25 sep-09 kl 02:53 »
jag har hönsen i en byggnad med stenväggar utan uppvärmning. hönsen verkar trivas.
ägg som fryser och spricker har jag använt till pannkaka, sockerkaka och omelett mm. inget fel på dem. men man kan väl inte sälja dem...
håller på att planera för bygge i samma byggnad som ett blivande vindskydd för andra djur. har tänkt kunna skotta ut med traktorn och filurar på hur det ska byggas så det blir dragfritt vid porten.
vid frysrisk har jag en grislampa över vatten hon då fryser det inte men vattet dunstar tidigare.

Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 25 sep-09 kl 07:28 »
Hej. En helt ny värd öppnas när man har skaffat höns!! Jag kommer gärna med mina tips. Jag har själv Kindahöns (en lantras, den som av alla lantraser vill ruva....)Hönshuset är ett omgjort dass...På vintern har jag en kabel dit, så jag kan tända lampan när jag ska rengöra och ge mat/ vatten och jag har en liten kupè fläkt " för min skull", Jag sätter även dit för dörren en "köldridå" så det ej blåser kallt på hönsen så behåller den värmen lite bättre! Hoppas att något av det kan vara bra tips? Om du vill veta mer om lantraserna så läs på "våran lanthönssida" www.kackel.se    Lycka till!!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

linda86

« Svar #16 skrivet: 28 sep-09 kl 15:37 »
Tack för alla bra svar!

Det är så kul att ställa en fråga här eftersom man får många och bra svar :)
Och ännu roligare är det när man får de svar man vill höra  ;D

Det blir nog höns till våren för min del, då har jag hela vintern på mig att snickra ihop ett hus till dom.
Tack igen :)

borka15

« Svar #17 skrivet: 30 sep-09 kl 00:22 »
värmeplatta till vattnet å en grislampa över sittpinnarna, jag vill ju att hönsen får det varmt å inte vattnet ::) ::) ;) ;) då hadde jag nog bytt vatten ett par ggr om dan. :D

Jag vet flera som ej har värme alls. Bbbrrrrrrrrrrrrr!
« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 00:23 av borka15 »

Ingemar

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 sep-09 kl 06:15 »
Har aldrig haft värme. Bor i Värmland och har riktiga knäpper ibland. Två olägenheter man kan få stå ut med: Vattnet fryser och tuppkammarna kan frysa i topparna. Värpningen tas inte ner.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 sep-09 kl 07:38 »
Ingen värme här. Vattnet kan frysa och ägg kan spricka om det blir riktigt kallt. Hönsen bryr sig inte.

Om man ändå får för sig att värma upp hönshuset, gör det med ordentliga grejer. Värmefläkt, kupevärmare o dyl i ett dammigt hönshus kan sluta illa. Höns tål kyla, men inte att brinna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 4 användare (1 dolda)
imlo, Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser