Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mina maskar dör!  (läst 1693 gånger)

kompostMalou

Hjälp mina maskar dör!
« skrivet: 18 sep-09 kl 10:02 »
Mina maskar rymmer och torkar och dör när de kommer ut på galvet. Vad händer?

Jag har en liten maskkompost hemma i köket i en plastlåda med hål i. Det var inte så längesedan jag startade den, och tyckte att det äntligen hade börjat hända något i den o trodde allt var bra. Då plötsligt börjar jag hitta maskar på golvet. Och när jag kollar i komposten verkar de som är där halvdöda o de kryper inte alls runt så mycket.
Jag tycker komposten verkar lagom fuktig o så...

Vad har jag gjort för fel?

Vitis

• Skåne
SV: Hjälp mina maskar dör!
« Svar #1 skrivet: 18 sep-09 kl 11:53 »
Kan det vara för varmt i behållaren??

Jag hade maskkompost inne för många år sen, minns att maskarna flydde när det blev för varmt i lådan.

Kanske kan du blanda i lite mer strömaterial för att minska värmeutvecklingen. Stoppa i en termometer också om du har en du kan undvara.

kompostMalou

« Svar #2 skrivet: 18 sep-09 kl 13:09 »
Ja så kanske det är. men jag ahr en hel del löv i den som jag tog utifrån och tidningspapper.
Är det bra som strömaterial? Eller ska jag använda något annat?

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 sep-09 kl 14:18 »
Tidningspapper eller löv funkar säkert bra, annars kan du prova med spån (sånt man har till kaniner och marsvin t.ex.).

kurt

« Svar #4 skrivet: 19 sep-09 kl 18:31 »
Det är säkrare med en större volym, då finns det alltid något ställe där det är lagom varmt och lagom fuktigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 4 användare (1 dolda)
Ollefund, Nataks, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser