Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många tackor klarar ett bagglamm av?  (läst 1062 gånger)

hustran

Hur många tackor klarar ett bagglamm av?
« skrivet: 16 sep-09 kl 12:07 »
Jag har nog för många tackor för ett bagglamm, eller vad tro ni? 42 st Gutar. Annars blir det nog att sälja av ett gäng. Vill gärna ha en sen lamning men inte för utdragen. Hjälp!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Hur många tackor klarar ett bagglamm av?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-09 kl 12:47 »
Jag hade nog inte haft så många tackor till ett bagglamm...

Skaffa ett bagglamm till ?(minst)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 16 sep-09 kl 13:00 »
Jag har 43 tackor och kommer använda 3-4 baggar varav två erfarna och två ungbaggar..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-09 kl 13:44 »
Man brukar säga 25 tackor.
Fast jag har haft uppåt 30 och det har gått bra... Om baggen inte orkar med så blir det många eftersläntare. Eller så hinner han inte äta!!! Men hälsofara pga det.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 16 sep-09 kl 15:26 »
Har själv använt 1 :o bagge till ca:50 tackor, både med mina f.d finull och med gutarna. Vi har aldrig haft problem med att baggen inte orkat med (utdragen lammning) eller fått hälsoproblem. Vi har använt både ungbaggar (oftast) och erfaren.

Tror detta är rejält överdrivet. Är baggen frisk o välväxt + har tillgång till bra grovfoder, så bör han klara detta utan problem.

Varför tycker alla så synd om baggen? Han går ju bara omkring o har det trevligt, till skillnad från tackorna, som ska vara dräktiga 5 mån. Amma i 4-6 mån, för att bli betäckta igen. Det är väl de som sliter hund ???

hustran

« Svar #5 skrivet: 16 sep-09 kl 17:34 »
Det låter bra,Birgit. Tänk att man alltid skall anamma det enklaste alternativet, ha ha ha. Vi tänkte faktiskt klippa tackorna om ngn. vecka för att slippa fasan som vi hade i somras. Sedan får de gå inne om det blir busväder i en vecka eller så.(åtminstone kunna gå in om de vill) sedan släppa dem på skogsbete med öppna områden får se om de trivs med det. Det vore skönt att slippa möta en "bjässebagge" både för mig och hundarna. För övrigt så letar jag en mindre bagge för att slippa "kostorlek" i framtiden. Mindre alltså inte för ung men spänslig och sund. Back to basic så att säga, vi söker inte köttlass utan sunda djur. Hoppas hitta en sådan så småningom. Vill inte gärna ha lamning före mitten av april. Vi får väl äta upp några tackor i alla fall. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
TerraMorsh

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser