Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästa regel  (läst 6577 gånger)

kalas

Fästa regel
« skrivet: 15 sep-09 kl 11:04 »
Hur fäster jag en regel i en betonplatta bäst?
Det är ett hönshusbygge på 16 kvm.
Vad är alternativet till spikplugg?
/Kalas

Vitis

• Skåne
SV: Fästa regel
« Svar #1 skrivet: 15 sep-09 kl 11:06 »
Varför inte spikplugg??

Annars vanlig plastplugg + skruv funkar bra.

Betongexpander om det är stora krafter som ska tas upp, kanske lite 'overkill' i detta sammanhang.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 sep-09 kl 11:12 »
Antar att det är den regeln som ligger platt ner på plattan. Den behöver ju inte fästas speciellt mycket, eftersom kraften kommer att bli rakt ner. Vanliga röda plugg och skruv duger bra

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 12:02 »
Om du menar syllen, så hade jag borrat i plattan och syllen, smackat ner 6 mm armeringsjärn, slängt i en kladd snabbcement, och böjt järnet över syllen. Sedan är det ju bara att bygga stomme och resten av hönseriet. :)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kalas

« Svar #4 skrivet: 17 sep-09 kl 08:24 »
Om du menar syllen, så hade jag borrat i plattan och syllen, smackat ner 6 mm armeringsjärn, slängt i en kladd snabbcement, och böjt järnet över syllen. Sedan är det ju bara att bygga stomme och resten av hönseriet. :)

Tack för alla tips.
När jag nu har fäst regeln mot syllen och ska gå vidare med hörnstolparna, ska jag ha mer än en stolpe i varje hörn eller ska jag sätta fast 2 st i varje hörna?. Reglarna är 45*70.
/Kalas

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 sep-09 kl 08:33 »
Man brukar ha tre. Två stycken som sitter en liten bit ifrån själva hörnet som innerväggen kan fästas i, samt att man får ha en längst ut i hörnet som ytterväggen kan fästas i. Svårt att förklara, men man måste ju ha något att fästa både yttervägg och innervägg i

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 17 sep-09 kl 09:52 »
Tack för alla tips.
När jag nu har fäst regeln mot syllen och ska gå vidare med hörnstolparna, ska jag ha mer än en stolpe i varje hörn eller ska jag sätta fast 2 st i varje hörna?. Reglarna är 45*70.
/Kalas

Du får två i varje hörn, med 45mm/2" "utåt". En ständare gäller för den ena väggen, den andra ständaren gäller för den andra väggen. Om du ska klä väggarna utvändigt med någon typ av board (finns i olika längder, men har oftast bredden 1200 mm), mäter du 1200 mm från hörnständaren. Där är mitten på nästa ständare. Från mitten på den ständaren mäter du ytterligare 120 cm, och får på så vis märket för var mitten på nästa ständare ska stå. Någonstans lär du få skära till skivan för att det bara är 33 cm kvar av väggen, eller liknande. Det är inte lag på att följa c/c-mått, men det underlättar betydligt när man hanterar material av standardmått. Om du vill, kan du sätta en regel på c/c 60 oxå, annars går det bra att sätta en horisontell kortling på mitten mellan ständarna. Dår får du lite mer stadga i stommen och du får oxå lite mer trä att fästa skivorna i, så att de inte buktar. Om du planerar att spika luftspalt på väggen har du dessutom även ett bra ställe att spika mittluftspalten på.

För bättre balans, kan du göra hak ovan på ständarna (i ditt fall 70 mm högt och 45 mm djupt, regeln ligger alltså på högkant mot utsidan av stommen) och fästa en regel horisontellt. Då har du bra styrsel på ständarna. Ovanpå fäster du lejden, och sedan har du skapat dig ett jäkligt rakt hönshus. Om du är flitig med lodstocken, that is. :)

Ja, nu babblar jag kanske för mycket. Så här hade jag i alla fall gjort, men säkert finns det tusen varianter på temat. :)

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Byggstommar.se

« Svar #7 skrivet: 19 sep-09 kl 20:23 »
Hej

Så här kan ett enkelt hörn lämpligt byggas, regeln på tvären blir stöd åt invändig beklädnad....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 19 sep-09 kl 20:43 »
Varför ska man ha luftläkt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser