Tack för alla tips.
När jag nu har fäst regeln mot syllen och ska gå vidare med hörnstolparna, ska jag ha mer än en stolpe i varje hörn eller ska jag sätta fast 2 st i varje hörna?. Reglarna är 45*70.
/Kalas
Du får två i varje hörn, med 45mm/2" "utåt". En ständare gäller för den ena väggen, den andra ständaren gäller för den andra väggen. Om du ska klä väggarna utvändigt med någon typ av board (finns i olika längder, men har oftast bredden 1200 mm), mäter du 1200 mm från hörnständaren. Där är mitten på nästa ständare. Från mitten på den ständaren mäter du ytterligare 120 cm, och får på så vis märket för var mitten på nästa ständare ska stå. Någonstans lär du få skära till skivan för att det bara är 33 cm kvar av väggen, eller liknande. Det är inte lag på att följa c/c-mått, men det underlättar betydligt när man hanterar material av standardmått. Om du vill, kan du sätta en regel på c/c 60 oxå, annars går det bra att sätta en horisontell kortling på mitten mellan ständarna. Dår får du lite mer stadga i stommen och du får oxå lite mer trä att fästa skivorna i, så att de inte buktar. Om du planerar att spika luftspalt på väggen har du dessutom även ett bra ställe att spika mittluftspalten på.
För bättre balans, kan du göra hak ovan på ständarna (i ditt fall 70 mm högt och 45 mm djupt, regeln ligger alltså på högkant mot utsidan av stommen) och fästa en regel horisontellt. Då har du bra styrsel på ständarna. Ovanpå fäster du lejden, och sedan har du skapat dig ett jäkligt rakt hönshus. Om du är flitig med lodstocken, that is.

Ja, nu babblar jag kanske för mycket. Så här hade jag i alla fall gjort, men säkert finns det tusen varianter på temat.