Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan 2006  (läst 22276 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:Fågelinfluensan
« Svar #20 skrivet: 15 feb-06 kl 18:01 »
Kan man inte ha dem i ett stort växthus med gräs på marken, och bra ventilation så det inte blir för hett... En tanke som slog en novis.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Fågelinfluensan
« Svar #21 skrivet: 15 feb-06 kl 18:20 »
Kan man inte ha dem i ett stort växthus med gräs på marken, och bra ventilation så det inte blir för hett... En tanke som slog en novis.

Gräset håller väl högst en vecka om hönsen pickar i det hela tiden.

Sen kostar ju stora växthus en del också.

Det blir en väldigt dyr hobby och mat om hönsen ska bo i växthus.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Fågelinfluensan
« Svar #22 skrivet: 15 feb-06 kl 18:40 »
Ja problemen hopar sig och ideérna är många... men jag blir inte klok på detta kvinnan på jordbruksverket  som jag redogjorde med i dag  fattade inte vad jag menade när jag frågade att när våra flyttfåglar börjar häcka  så är väll smittan kvar ??? vilket då innebär att jag inte kan släppa ut mina djur... sa jag men hon kunde inte svara på nått...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Fågelinfluensan
« Svar #23 skrivet: 15 feb-06 kl 18:54 »
Ja problemen hopar sig och ideérna är många... men jag blir inte klok på detta kvinnan på jordbruksverket  som jag redogjorde med i dag  fattade inte vad jag menade när jag frågade att när våra flyttfåglar börjar häcka  så är väll smittan kvar ??? vilket då innebär att jag inte kan släppa ut mina djur... sa jag men hon kunde inte svara på nått...

Jag har läst dina inlägg iceman, men jag är inte säker på att jag förstår frågan.

Om flyttfåglarna är smittade när dom kommer hit så fortsätter dom ju att vara smittade under resten av sitt liv, samtidigt som dom smittar andra fåglar.
Om dom häckar eller inte spelar ingen roll, dom flyger ju omkring och letar mat då också.
Och sprider smittan.
Du kan alltså förmodligen inte släppa ut dina fåglar under någon del av året.
Kanske finns smittan kvar i flera år eller mycket längre, vem vet?
« Senast ändrad: 15 feb-06 kl 20:20 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Fågelinfluensan
« Svar #24 skrivet: 15 feb-06 kl 19:57 »
om man bygger en hönsgård med tag som går ut över hönsgårdens nät, ca en halvmeter, och sedan har väggarna snett inåt, så vore det f om någon fågel skulle sitta och lyckas skita in i ett hönshus. iofs så rinner vattem förbi, men man kan ju dränera runt så att inte utomliggande vatten rinner genom.
iofs så måste man ordna bevattning för gräset där inne, men det är väl en enkel sak det med.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Fågelinfluensan
« Svar #25 skrivet: 15 feb-06 kl 20:13 »
Varför ens försöka ha gräsmatta i en hönsgård?

Hönsen går ju fram som små jordfräsar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Fågelinfluensan
« Svar #26 skrivet: 15 feb-06 kl 20:22 »
Det kan ju pågå i flera år? Det har ju funnits hela 1900 talet i alla fall. Jag kommer fortsätta att öppna för mina höns och ge dem mat och vatten inne som jag gjort hela vintern. Rådet att hålla dem inne varju endast en rekomendation. Kommer influensan närmare får jag avliva dem. Inte kan jag tänka mig att ha dem inne när det blir vår och grönt och maskarna börjar röra sig. Vad vore det för liv för dem?

Ja, en del är egoister. Man blir inte förvånad. >:(

Bara för att en smittorisk är på väg behöver inte betyda att man måste avliva hönsen! Dom lider inte av att inte få gå inne tills stormen bedarrat. :(

Man kan faktiskt göra det trevligt för hönsen under tiden. Du kan t o m plocka maskar om det inte är för äckligt.

Se det så här. Dina höns kan om influensan drabbar Sverige rädda dina raser om dina djur inte drabbas. Men om du avlivar dom så är det för sent, eller hur?
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 13:38 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Fågelinfluensan
« Svar #27 skrivet: 15 feb-06 kl 20:36 »
Smittan kan komma in via ventilationen enligt SVA så hur vi än vänder oss har vi ändan i bak.

Förslag på ersättningar till utevistelse:
* grodda säd eller odla i kruka och ge hönsen groddarna eller de gröna bladen - istället för  vårens ljusgröna blad ute
* Ge köpt frukt och grönsaker istället för de som de annars får ute i trädgården
* köp mjölmaskar på zooaffär och ge istället för daggmaskar ute
* Ge levande syrsor från zooaffär eller färska maggots från fiskesportaffär istället för insekter ute. Torkade insekter finns även på burk i form av sköldpaddsmat.

Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

LEK

  • Inlägg: 187
Re:Fågelinfluensan
« Svar #28 skrivet: 15 feb-06 kl 22:32 »

Citera
Slänger du in gräs och jord så kan det följa med avföring från smittade fåglar och du är där endå. Ska du ha dem instängda för alltid?

Ok, tänkte inte på smittan i gräset och jorden :-[ MEN ang. sista meningen i citatet!?! Vad menar du??? Ska jag gå ut och hugga huvudet av dem alla GENAST?

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Fågelinfluensan
« Svar #29 skrivet: 16 feb-06 kl 00:30 »
Inga djur mår i längden bra av att hållas innestängda! Att mata och ge vatten inomhus är väl inga orimliga krav. Vill man gardera sig, bör man bygga en skyddsrastgård med heltäckande (helst genomskinligt) tak och väggar av finmaskigt nät. Gör för all del inte av med era höns, ankor och gäss! Aktuellt läge kommer fr.o.m. i dag att kontinuerligt redovisas på Svenska Lanthönsklubbens hemsida. Vi är mycket oroliga för att våra lantraser än en gång kommer att hotas av utrotning och att rätten att hålla fjäderfän på ett fritt och naturligt vis ifrågasätts. Följ händelseförloppet sakligt och grips inte av panik!
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 00:34 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Fågelinfluensan
« Svar #30 skrivet: 16 feb-06 kl 07:34 »
Aktuellt läge kommer fr.o.m. i dag att kontinuerligt redovisas på Svenska Lanthönsklubbens hemsida.
gärna en direktlänk , tack.

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Fågelinfluensan
« Svar #31 skrivet: 16 feb-06 kl 07:45 »
Här kommer den:

http://www.kackel.se/

Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Fågelinfluensan
« Svar #32 skrivet: 16 feb-06 kl 08:16 »
Kom på jag kan ju sätta ett till nät runt rastgården en bit ifrån det befintliga nätet, då kan varken avföring eller direktkontakt med vilda fåglar förekomma.

Genomskinligt plasttak har jag redan och nätet är fyrkantsnät.

Man kan ha gräs kvar i hönsgården om man gör ramar med finmaskigt fyrkantsnät på så hönsen kan gå på nätet och äta gräs men de kommer inte åt att krafsa upp rötterna. Dock bör INTE hela rastgården vara nätad.

Hälsar
Bondmoran  
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Fågelinfluensan
« Svar #33 skrivet: 16 feb-06 kl 13:19 »
Inga djur mår i längden bra av att hållas innestängda! Att mata och ge vatten inomhus är väl inga orimliga krav. Vill man gardera sig, bör man bygga en skyddsrastgård med heltäckande (helst genomskinligt) tak och väggar av finmaskigt nät. Gör för all del inte av med era höns, ankor och gäss!  Följ händelseförloppet sakligt och grips inte av panik!
Ingen risk här i alla fall Ronny - jag kämpar med näbbar och klor för mina pullor till sista blodsdroppen...
Vi vet väl alla att de egentligen mår bättre av att få vara utomhus än inne men detta är ju en väldigt extraordinär situation som vi alla måste acceptera och göra det bästa av. Tar alla till yxan så utrotas ju hönsraserna och då har vi ju inget materiel kvar då faran väl är över! Här gäller verkligen att tänka efter före handling och inte drabbas av panik utan försöka tänka längre än näsan räcker!!

Ett tips angående detta med innätningar av hönsgårdar - kolla med byggfirmor om ni får köpa sk. "vindnät" = grönt mycket finmaskigt och hållbart nät som användas för att förhindra att byggmateriel faller ner på gångtrafikanter på trottoarerna då de rustar eller bygger i direkt anslutning till dessa. Alla har säkert sett sådana, hela byggställningar och husväggar brukar täckas in med sådana i städerna.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Fågelinfluensan
« Svar #34 skrivet: 16 feb-06 kl 14:18 »

Ett tips angående detta med innätningar av hönsgårdar - kolla med byggfirmor om ni får köpa sk. "vindnät" = grönt mycket finmaskigt och hållbart nät som användas för att förhindra att byggmateriel faller ner på gångtrafikanter på trottoarerna då de rustar eller bygger i direkt anslutning till dessa. Alla har säkert sett sådana, hela byggställningar och husväggar brukar täckas in med sådana i städerna.


Såna eller liknande nät brukar ibland användas i djurstallar.

Här nedan är en länk till en uppsats om salmonellasäkra rastgårdar för höns.
Kanske även helt eller delvis tillämpligt vad gäller fågelinfluensan?
Där står också en del om användning av vindnät.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/hs_n_lan/utan_serietitel_hs_n_lan/UST99-23/UST99-23.HTM

Såg att smittan kan spridas med damm och med vinden så kanske det inte anses tillräckligt tätt med vindnät? Knepigt...

Tur att man inte säljer ekologiska ägg.
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 14:29 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Fågelinfluensan
« Svar #35 skrivet: 16 feb-06 kl 14:44 »
Såg att smittan kan spridas med damm och med vinden så kanske det inte anses tillräckligt tätt med vindnät? Knepigt...
Ja det är knepigt. Ska vi alls våga ha dem ute eller ej? Men om vi inte har det utan håller dem inne kan vi ju ändå få in smitta via ventilationskanalerna så helt kan vi tydligen inte säkra oss. Allt frö vi köper kan vara smittat, hö och halm m.m. likaså.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Fågelinfluensan
« Svar #36 skrivet: 16 feb-06 kl 18:35 »
ja  och är det då luftburet så har vi ingen chans varken människor och våra fjäderfän...

detta är ett sätt för naturen att slå tillbaka på den rovdrift vi utövar mot djur och natur bara för att vi  glömmer att leva och dyrkar mammon...

herre gud nu lät jag som en domedagsprofet...


love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Fågelinfluensan
« Svar #37 skrivet: 17 feb-06 kl 08:07 »
Hehe, ja det gör du  ;)

Frågade på chatten om detta med smittorisken med utekatter och vet ni vad jag fick för svar?! JO, om/när influnesan kommer hit bör vi även hålla katterna inomhus, de kan äta smittade fåglar och bli sjuka - och då smitta oss!!!
Oj oj oj vilket jamande det kommer att bli hemma hos mig. Har tre katter som alla är utekatter men som alltid sover inne (två av dem i min säng).
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Fågelinfluensan
« Svar #38 skrivet: 17 feb-06 kl 10:00 »
Jag vill inte helt låsa in alla fåglar. Gässen är inne men har en rastgård med tak, och det tänker jag inte ändra på, och jag har meddelat detta till vederbörande myndighet.

Vet inte om jag kan kläcka gässlingar i år, eftersom det vore hemskt om de fick sin enda sommar inomhus.
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 10:01 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Fågelinfluensan
« Svar #39 skrivet: 17 feb-06 kl 13:20 »
Jag tycker också det är trist om fåglarna inte kan gå ute, speciellt som mycket tyder på att de vilda fåglarna får skulden för något som människan är boven bakom. Det är alltså troligt människan som sprider fågelinfluensan genom både illegal och legal handel av tama fjäderfän. Italienska tullen beslagtog 18 oktober 2005 3000 kycklingar, 36 000 ankägg och 260 frusna ankor som smugglats in från Kina, alltså just när det skreks som allra värst om smittade flyttfåglar. Jag läste att utbrotten av fågelinfluensa har följt vägar och järnvägar, INTE de vilda fåglarnas flyttvägar. Jag läste också att en pojke i Vietnam dog av fjäderfäinfluensa efter att ha simmat i en damm där man dagligen dumpat tonvis med kycklingspillning som mat till fiskarna. Jag läste om vilda svanar i Kroatien som dog av viruset. Sambandet var även där avfall från kycklingfarmar som användes som föda och gödsel i fiskdammar.

Kanske är enda sättet att stoppa spridningen det som BirdLife International uppmanar regeringar att göra - import av tamfåglar och tamfågelprodukter från smittade länder måste förbjudas, likaså användningen av obehandlad spillning från tamfåglar.

Jag undrar bara varför de vilda fåglarna fortsätter att få skulden när största problematiken inte gäller dem? Jag drar själv en gissning att ekonomin och handeln är den styrande faktorn. Det är enklare att lägga skulden på vilda fåglar istället för att ta itu med det verkliga problemet, som skulle bli en ekonomisk smäll med förbjuden handel och användandet av spillning som skulle måsta ses över. Visst ska man fortsätta kontrollera vilda fåglar också, men så länge regeringar och myndigheter fortsätter ge vilda fåglar skulden för all smittspridning och inte tar det verkliga ansvaret att se över även fjäderfähandlen och där det behövs förbjuda den, så är det väl bara att acceptera läget med de föreskrifter som SJV ställer upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
Burn0ut

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser