Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stjärnflocka -lönt att samla frö?  (läst 9008 gånger)

elisah

  • Inlägg: 164
    • Ångermanland
Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« skrivet: 13 sep-09 kl 19:47 »
Vit-gröna perenna har jag som stormtrivs men nu vill jag gärna ha några mörkröda också. Har letat i en massa böcker men inte hittat specifik info. Häromdagen fick jag en bukett med bla mörkröd Stjärnflocka. Någon som vet om det funkar att ta frö? I såfall, behövs en köldknäpp -ska fröna ner nu eller kan jag spara till våren?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-09 kl 21:24 »
Jag vet inte. Men så här gör jag ofta när jag inte vet hur man fröodlar och förökar en växt. Säg att jag bara har det svenska namnet stjärnflocka.

Jag brukar gå först till den virtuella florans söksida:
http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html

Där söker jag på stjärnflocka:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/astra/astrmaj.html

Då hittar jag bl a engelska och vetenskapliga namn. Sen kan jag söka vidare i Plants for a future database. Jag sökte på Astrantia och fann en art, den jag ville hitta.

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Astrantia+major

"It is in flower from May to July, and the seeds ripen from August to September. The flowers are hermaphrodite (have both male and female organs) and are pollinated by Beetles, insects. The plant is self-fertile."

"Propagation
Seed - best sown in a cold frame as soon as it is ripe[200]. Sow stored seed as early in the year as you can obtain it. When large enough to handle, prick the seedlings out into individual pots and plant them out in the summer. If you have sufficient seed then it can be sown in situ either as soon as it is ripe or in the following spring. Division in spring. Large clumps can be planted out straight into their permanent positions. Smaller clumps are best potted up and kept in a cold frame until they are growing away well and can then be planted out in the summer."

Hittar man inte tillräckligt svar i någon av dessa kan man googla.

elisah

  • Inlägg: 164
    • Ångermanland
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-09 kl 22:13 »
Jag vet inte. Men så här gör jag ofta när jag inte vet hur man fröodlar och förökar en växt. Säg att jag bara har det svenska namnet stjärnflocka.

Jag brukar gå först till den virtuella florans söksida:
http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html

Där söker jag på stjärnflocka:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/astra/astrmaj.html

Då hittar jag bl a engelska och vetenskapliga namn. Sen kan jag söka vidare i Plants for a future database. Jag sökte på Astrantia och fann en art, den jag ville hitta.

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Astrantia+major

Hittar man inte tillräckligt svar i någon av dessa kan man googla.


Tack snälla du. Sitter här med mina böcker och kataloger, använder nätet till i princip allt annat men det är nog dags att börja göra så även inom detta område!

Jonte

  • Inlägg: 65
    • Uppland
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 22:22 »
Jag har också fått några frön från stjärnflocka och är glad att jag hittade denna tråd så snabbt! Men jag hänger nog inte med i alla utrikiska fackuttryck i texten, dessvärre. Vad var svaret på frågan om de skulle ha sig en köldknäpp innan? Det gissade nämligen hon som jag fick dem av (på en perrong i Ockelbo - tack!) att de skulle, fast hon var inte helt säker på det, såvitt jag förstod.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 23:32 »
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Astrantia+major

"It is in flower from May to July, and the seeds ripen from August to September. The flowers are hermaphrodite (have both male and female organs) and are pollinated by Beetles, insects. The plant is self-fertile."


Den blommar från maj till juli, och fröet mognar från augusti till september. Blommorna är tvåkönade och pollineras av skalbaggar (och andra insekter?). Växten är själv-fertil (kan själv-pollineras).

Citera
"Propagation
Seed - best sown in a cold frame as soon as it is ripe[200]. Sow stored seed as early in the year as you can obtain it. When large enough to handle, prick the seedlings out into individual pots and plant them out in the summer. If you have sufficient seed then it can be sown in situ either as soon as it is ripe or in the following spring. Division in spring. Large clumps can be planted out straight into their permanent positions. Smaller clumps are best potted up and kept in a cold frame until they are growing away well and can then be planted out in the summer."


Förökning
Fröet sås bäst i kallbänk så fort det är moget. Lagrat frö sås så tidigt på året det går att få tag på det. När småplantorna är tillräckligt stora planteras de om i egna krukor. Utplantering sker på sommaren. Om du har tillräckligt med frö kan du så direkt på odlingsplatsen (på friland) antingen så fort det är moget eller följande vår. Delning görs på våren. Stora rotklumpar (?)  kan planteras ut direkt. Mindre rotklumpar planteras helst i krukor och hålls i kallbänk tills de är i god tillväxt. De planteras sen ut under sommaren.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #5 skrivet: 15 sep-09 kl 11:03 »
Jag har också fått några frön från stjärnflocka och är glad att jag hittade denna tråd så snabbt! Men jag hänger nog inte med i alla utrikiska fackuttryck i texten, dessvärre. Vad var svaret på frågan om de skulle ha sig en köldknäpp innan? Det gissade nämligen hon som jag fick dem av (på en perrong i Ockelbo - tack!) att de skulle, fast hon var inte helt säker på det, såvitt jag förstod.

Blev det enklare nu?

Om de behöver köldknäpp framgår kanske inte helt tydligt dock.

elisah

  • Inlägg: 164
    • Ångermanland
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-09 kl 21:36 »
Blev det enklare nu?

Om de behöver köldknäpp framgår kanske inte helt tydligt dock.

Har funderat och bestämt mig för att göra både ock - hälften ut direkt på en liten test-"äng" här utanför köksfönstret. Andra hälften, spara torrt och svalt -så i kruka nästa vår.

Och funkar inget av ovanstående så ställer jag mig också på perrongen i Ockelbo!  ;)

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #7 skrivet: 20 sep-09 kl 10:36 »
Torrt frö av stjärnflocka brukar ha urdålig grobarhet, för bästa resultat gäller färska fröer och höstsådd fröerna bör kallstratifieras.

Om det står i rden att fröerna ska sås i "cold frame as soon as it is ripe" briukar det betyda att fröerna ska kallstratifieras + sås färska

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #8 skrivet: 20 sep-09 kl 20:20 »
Om det står i rden att fröerna ska sås i "cold frame as soon as it is ripe" briukar det betyda att fröerna ska kallstratifieras + sås färska

Om fröet mognat på hösten och sås direkt i kallbänk så lär det väl bli en naturlig kallstratifiering?

Ugglemor

  • Inlägg: 13
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #9 skrivet: 18 okt-09 kl 23:04 »
Hej,
Vet inte om detta är till någon hjälp men så här har jag gjort med mina stjärnflocksfrö: Jag sådde fröna i plastkrukor nu i oktober. Krukorna ställde jag sen ut i trädgården vid en skuggig husvägg, ganska skyddat så det inte regnar in i dem för mykt, för då kan fröna ruttna. Det ska vara skuggigt läge så att inte vårsolen blir för stark för dem och de börjar gro för tidigt. Jag grävde oxå ned krukorna en bit i jorden och la över fiberduk så att inte andra frön kommer ned i krukorna. Tänker lämna dom där till våren, hoppas på att de gror då. Jag vet andra som gjort så här med bra resultat, så nu hoppas jag också på det!!

Jonte

  • Inlägg: 65
    • Uppland
SV: Stjärnflocka -lönt att samla frö?
« Svar #10 skrivet: 18 okt-09 kl 23:44 »
Tack för tipset, Ugglemor! Jag tror jag ska försöka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Anna 123, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser