Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kläder  (läst 2056 gånger)

1484

• Dalarna
kläder
« skrivet: 13 sep-09 kl 17:37 »
Hej!
Jag har precis blivit med bin :) har ett samhälle.
Jag ska köpa skyddskläder och undrar vilka ni tycker är smidigast, jacka + byxa eller overall, hatt eller huva...
Anna

anette i bugared

• -
SV: kläder
« Svar #1 skrivet: 13 sep-09 kl 18:09 »
Overall, ingen tvekan från min sida, och det skall vara den modellen som har huva. Som den här
http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=3&artnr=105423r&visa=1-33&Sort=Beskr&Visn=Std
det finns även billigare modeller i ungefär samma utförande, jag köpte min hos OGT i Varberg och jag har för mig att den kostade mellan 500-600 kr.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

1484

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 13 sep-09 kl 18:31 »
Hej Anette!
Tack för svaret. Den dräkten såg jättefin ut.
Är nog lite svårt med storlek när man skickar efter. Får försöka hitta nån som säljer i närheten så jag kan prova.

Abigail

« Svar #3 skrivet: 13 sep-09 kl 18:36 »
När jag skickade efter så tog jag större storlek än jag brukar ha. Min tanke var att om man råkar ut för ilska bi så kan det vara skönt att få plats med mycket kläder inunder. Fast än så länge har jag jättesnälla bin.

1484

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 13 sep-09 kl 18:48 »
Jag får nog ringa till nån som säljer och uppge mina mått, så har nog dom koll på att jag får en passande storlek, så brukar man ju få skicka tillbaka om det blir helt fel.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 13 sep-09 kl 19:48 »
Hej Anette!
Tack för svaret. Den dräkten såg jättefin ut.
Är nog lite svårt med storlek när man skickar efter. Får försöka hitta nån som säljer i närheten så jag kan prova.

Jag köpte direkt i affär men har ändå en dräkt som är "överdimentionerad". Det är skönt när det är lite utrymme mellan kroppen och dräkten, det blir bekvämare då och så får man plats med vadderade vinterkläder inunder om man drabbas av mördarbin :P ;D.

Jag ser ut som en vit smurf när jag har dräkten på mig säger min man :-* ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #6 skrivet: 13 sep-09 kl 20:06 »
Skaffar man sedan lugna sköna drottningar så kan det vara nyttigt att öva sig till lugn helt utan dräkt, eller eventuellt bara slöja.
Vänja sig vid att de sitter och luktar på armarna går ganska snabbt, oftast singlar de iväg strax igen :)
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

wictor

« Svar #7 skrivet: 13 sep-09 kl 20:15 »
Overallen som Anette i Bugared rekommenderar är den absolut bästa på marknaden.

Gå in på deras hemsida http://www.bjsherriff.co.uk/ så har de fina måttabeller och allt, och storlekarna brukar vara "lagom" efter deras måttabell. Jag har storlek 52 i kläder och drar deras L, min hustru som har storlek 36 drar deras S, sen finns det ju både M och XL med mera att köpa.

Javisst, firman ligger i england, jag har betalat med VISA-kortet och grejerna kommer efter ett par dagar. Det brukar följa med ett par gratis handskar när man köper en overall, men det har jag varit med om att man får påpeka under "övriga upplysningar" med storleksangivelse.

De har jättesköna skinnhandskar, men de tål inte maskintvätt (fråga mig, jag vet) utan mår bäst av att tvättas med lädertvål, sån där som hästtjejerna tvättar seldon och sadlar med.

Den tvålen går för övrigt utomordentligt att tvätta TV-skinnsoffan  med, men det ärendet hör ju inte hemma här... Men det är mycket billigare och känns bättre än möbelaffärernas jättedyra tvål.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 sep-09 kl 20:23 »
Måste man som nybörjare köpa en Sheriff för 1.800 sek när man kan få 3 st nästan lika (kopior) bra för det priset.
Mina två overaller från Sbio eller Joelvax fungerar så pass bra att det inte finns anledning att skaffa en märkesoverall, de kostar 695:- komplett och man kan välja slöjmodell också.

1484

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 13 sep-09 kl 21:29 »
Jag har haft turen att få jättesnälla bin, drottning från i år och lugna och fina :) Men jag vill ändå se ut som en smurf  :P så jag är skyddad när jag arbetar med dom, vill ju inte riskera att få en massa stick nu när jag är nybörjare...

Nej självklart behöver man inte köpa en dyr när det finns kopior, en sån dyr kan man ju ha om man är yrkesodlare, och verkligen sliter på grejorna...
Tack för tipset på joelvax sidan :)

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #10 skrivet: 13 sep-09 kl 21:40 »
Ja en extra storlek är nog inte så dumt!
"gäller att stå mitt i byxbena när det blåser kallt"  ;D

Hade en overall först som satt som ett par cykelbyxor över baken...ingen trevlig syn men ändå ;)
Jag har delad dräkt nu, rätt okej faktiskt!  :)
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Michailov

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 sep-09 kl 18:54 »
Jag har Törebodajackan, den gula, köpt hos OGT. Helt OK men jag har ibland nätet liggande direkt mot huvudet uppe på hjässan (där det för länge sedan växte hår). Har väl för lång hals, sluttande axlar eller något annat. Men för priset, ca 400, är det OK. Till det har jag jeans och träskor. Inte ett stick hittills men väldigt snälla bin.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 sep-09 kl 19:05 »
Alternativet till större storlek är mindre honung  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
Stengrim, Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser