Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Siter med nya jordbruksredskap  (läst 4555 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Siter med nya jordbruksredskap
« skrivet: 13 sep-09 kl 11:44 »
Någon som har en länk till sidor med nytillverkade jordbruksredskap till häst?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Bergatrollet

SV: Siter med nya jordbruksredskap
« Svar #1 skrivet: 15 sep-09 kl 12:46 »
så mycket nytillverkat av jordbruksredskap till häst vet jag inte om det tillverkas i sverige.
däremot till skogsbruk så finns ju tegmyrs svets,Nicklassons ATV och österby smedja bla.
sen har du ju "Amish-mats" som tar hem nya jordbruksredskap från usa på beställning,
dock har han ingen hemsida så man får kontakta honom (Mats johansson i Ulricehamn).
Han tar hem bla gräsklippare och förställ med och utan motor mm.många har beställt av honom
till bra priser.

beror ju på vad du tänkt göra och vad du behöver?
i Föreningen skogshästen finns ju många som driver både jord och skogsbruk med häst,
genom deras medlemstidning kan man få mycket tips och råd,kolla deras hemsida.

/K

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 15 sep-09 kl 19:39 »
Tänkte mest att det vore kul och titta på växelplogar, rundbalspressar mm för häst.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 19:53 »
Det går åt några stycken kusar för att driva såna grejer - här är åtminstone en hårdpress, den har säkert varit ny någon gång

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 sep-09 kl 19:55 »
Det blir nog amerikanska sajter du får vända dig till för att kolla på nytillverkade redskap.. Möjligtvis att man kan hitta några tillverkare nedåt de tysktalande länderna också..

Här kommer en amerikansk sida i.a.f:
http://www.farmingwithhorses.com/

nordtravare

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 21 sep-09 kl 23:31 »
Nytillverkade redskap torde bli mkt dyra.  gamla cpinneharvar för häst är så utmattade och ojämna i pinnarna så varje kunnig växtodlare faller i gråt vid användning. Tror mest på att ta en nyare s pinneharv av lagom storlek med sladdplanka som är i skapligt skick .Justera pinnarna så dom tar lika .baktill kanske en rulle som finns på en del harvar eller hjul. framtill hjul som sitter bakom sladdplankan där det är lite jämnare.styrningen får man vara uppfinnare .någon variant på tistelstång eller skaklar så att den går att bromsa är nog av nöden .bäriga bilhjul anser jag skall användas inte skottkärrhjul , dom är till slottkärror.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser