Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flusterfodrare  (läst 2090 gånger)

Lemmon

• Bohuslän
Flusterfodrare
« skrivet: 13 sep-09 kl 09:43 »
Hur fungerar en sådan här?
Stoppar man in den i flustret, eller ställer man den på flusterbrädan?

Har ju precis skaffat mina första bin, som är två avläggare. Mannen som jag köpte dem av sade att jag skulle stödmata dem när det var dåligt väder, så de inte svalt ihjäl.
Jag gjorde som han sade, och det har fungerat kanon. Han var här och tittade till dem häromdagen, och han var imponerad över hur de hade växt till sig. Hade det inte varit höst, så hade de behövt en läda till sade han.  8)

Jag har matat dem med en vanlig honungsburk, där jag gjort små hål i locket. Men en flusterfodrare borde ju vara bättre med tanke på att man slipper störa dem så mycket när man matar.
Det är ju inte aktuellt nu, men tänkte försöka mig på att göra två avläggare under nästa år.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Flusterfodrare
« Svar #1 skrivet: 13 sep-09 kl 09:50 »
Jag har också fluserfodrare på ca 400 ml som man kan tanka varannan dag med 50% sockerlösning på sommaren (på semestern) när man fixat avläggare och har lite dragbin.
Bina tar hand om det och gillar det. Har man ett antal avläggare 5-6 st kan man göra så, sedan börjar det bli jobbigt. Man måste ändå se till att de har foder i någon ram.

Den kostar bara 22:-
« Senast ändrad: 13 sep-09 kl 09:52 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #2 skrivet: 13 sep-09 kl 15:38 »
Är det nån som testat flusterfodraren på ligustica? Är tämligen skeptisk då gula bins största (enda?) nackdel är röveribenägenheten och har därmed inte vågat skaffa någon själv.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 sep-09 kl 16:08 »
Jag minskade ner flustret till 5-6 cm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser