Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stuga för mulltoa och dusch  (läst 11496 gånger)

Hattstugan

• -
Stuga för mulltoa och dusch
« skrivet: 12 sep-09 kl 20:36 »
Hej!

Vill inte bygga ut min lilla stuga då den är bra som den är. Men inser att jag så småningom behöver behöver ordna dusch och mullltoa. Tänkte bygga ett litet hus (typ friggebodstorlek) för det ändamålet och eventuellt förbinda nuvarande stuga och "uthuset" med ett trädäck.

Hur har ni löst sådana här saker? Genom att bygga ett nytt hus? Beställa friggebod? Annat småhus? Storlek osv? Till saken hör att det måste smälta in med min stuga (1800-tals torp). Har i dagsläget varm/kallvatten inne och el men inte plats för badrum i stugan. Utedass och "snickarboa" i uthus som inte lämpar sig för ombyggnation till badrum.

Sen vill jag såklart väga in miljöaspekten. Så, vad är bäst? Bygga själv? Beställa "nyckelfärdigt", vilka leverantörer har miljötänk osv?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Stuga för mulltoa och dusch
« Svar #1 skrivet: 12 sep-09 kl 20:49 »
Om du kan vänta ett år med projektet, så finns det nog goda möjligheter att komma över lätt begagnade friggebodar billigt i form av f d valstugor från valrörelsen. Affären bör göras upp i god tid före valet, och det brukar vara köparens ansvar att plocka ner valstugan och forsla bort den från torget där den har stått. Det är naturligtvis en fördel om man själv har varit med om första uppsättningen av valstugan också.

Knut

« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 10:05 »
Jag antar att till din torpstuga passar det bäst med en äkta knuttimrad stuga 6" handbilat dalaknut, det ångrar du aldrig. Inget planktimmer, det kommer du att ångra!

/ Knut (hobbytimmerman)

Rödskägg

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 13:48 »
Tycker Torbjorns förslag är bra men ha bara koll på att stugan går att isoler på ett bra sätt, det är inte alla av de här billiga stugorna där det är genomförbart utan att bli galen.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 21:02 »
Går det inte att bygga ihop toalett etc snyggt med övriga stugan då? Skicka lite bilder på stugan så kanske någon har en idé om hur man skulle kunna göra. Jobbigt att behöva gå med paraply till dasset i regn och snöglopp.

Förresten, varför inte bygga multrum istället för mulltoa? Fräschare om du frågar mig, kräver inte tömning så ofta heller. Billigare med eftersom man kan göra det själv?

När det gäller miljöaspekten så bör du iallafall göra dasset välisolerat så du inte behöver slösa så mycket energi på uppvärmningen av det.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #5 skrivet: 16 sep-09 kl 08:34 »
Varför inte köpa ett gammalt häbbre eller dylikt och inreda. Med friggebodsmått är den ju inte ett jätteprojekt att frakta och häbbret ser ju garanterat gammalt ut :)

sparxxx

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-09 kl 17:49 »
Nu ska vi se här då så jag gör rätt...

Hej! Har spanat runt här på forumet i flera år men nu när vi skaffat egen stuga kan jag ju lätt säga att det blir dagliga kollar här :D

Spännande, min sambo och jag har precis i dagarna konstaterat att en snygg och passande utbyggnad på vårat torp skulle vara svårt att få till för tvätt/dusch/toalett och har bestämt att det antagligen blir "badhus" för våran del också. Men vi har inte riktigt bestämt hur och när, och i år lär det absolut inte bli av. Att få torpet vinterbeboeligt har prio 1 just nu...

Hattstugan

• -
« Svar #7 skrivet: 16 sep-09 kl 21:33 »
Tack för alla bra svar. Just nu går mina tankar åt att det får bli någon slags "friggebobyggnad". Jag har svårt att tänka mig att jag kan få till det på ett bra sätt med en tillbyggnad. Det som absolut måste gå in är mulltoa, dusch och tvättmaskin. Någon som vet vad man måste ha för tank/trekammarbrunn osv för vatten från dusch och tvättmaskin? I dagsläget är det hederlig gammal stenkista och även det måste åtgärdas på sikt.. Någon vattentoa blir det inte tal om så en tank för det behövs inte. Har egen brunn ska väl sägas. Kommunalt vatten lär inte komma hem till min tomt på länge än :). Vore såklart trevligt med en liten bastu oxå men det blir väl svårt att få plats med det. Har duschat ute sedan slutet av mars. Då var man inte så uppkäftig..

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 sep-09 kl 21:55 »
Tack för alla bra svar. Just nu går mina tankar åt att det får bli någon slags "friggebobyggnad". Jag har svårt att tänka mig att jag kan få till det på ett bra sätt med en tillbyggnad. Det som absolut måste gå in är mulltoa, dusch och tvättmaskin. Någon som vet vad man måste ha för tank/trekammarbrunn osv för vatten från dusch och tvättmaskin? I dagsläget är det hederlig gammal stenkista och även det måste åtgärdas på sikt.. Någon vattentoa blir det inte tal om så en tank för det behövs inte. Har egen brunn ska väl sägas. Kommunalt vatten lär inte komma hem till min tomt på länge än :). Vore såklart trevligt med en liten bastu oxå men det blir väl svårt att få plats med det. Har duschat ute sedan slutet av mars. Då var man inte så uppkäftig..

Badvattnet och tvättvattnet, så kallat BDT-vatten har mindre krav på rening än toaletten. Men det är ändå rätt hårda krav, i min kommun krävs det trekammarbrunn. Men det varierar hur hårda kommunerna är som jag förstår det.

Jag funderar själv på att bygga en badstuga, men det blir nästa eller nästnästa års projekt. Jag hade tänkt mig dusch, varmvattenberedare samt tvättmaskin i en liten och mycket välisolerad bod där uppvärmningen kan ske med el utan att det kostar en förmögenhet. Men det skall också tåla att stå ouppvärmt i perioder, och helst skulle jag vilja ha möjligheten att värma vatten med vedeldning. Än finns mycket att skissa på...

Menteverde

« Svar #9 skrivet: 16 sep-09 kl 22:25 »
Samla avloppsvattnet i en tank stor tank efter att du skiljt av slammet. Sedan sprinklar du ut detta över odlingsmark som du eller någon annan äger. Då förvandlas avloppsvattnet till en tillgång istället för att vara avfall och reningen blir ofta väldigt bra.

Är det bara gråvatten, alltså inte toalettavfall, så är det så näringsfattigt att det inte är värt att spara i tank. Låt det rinna ut i en inhägnad våtmark och se till att använda så miljövänlig tvål etc som möjligt.

Läs mer på www.avloppsguiden.se

På många ställen i Sverige idag förordas reningsverk för runt 75-150 tusen, så tänk på det innan du kontaktar kommunen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 sep-09 kl 22:30 »
Samla avloppsvattnet i en tank stor tank efter att du skiljt av slammet. Sedan sprinklar du ut detta över odlingsmark som du eller någon annan äger. Då förvandlas avloppsvattnet till en tillgång istället för att vara avfall och reningen blir ofta väldigt bra.

Är det bara gråvatten, alltså inte toalettavfall, så är det så näringsfattigt att det inte är värt att spara i tank. Låt det rinna ut i en inhägnad våtmark och se till att använda så miljövänlig tvål etc som möjligt.

Läs mer på www.avloppsguiden.se

På många ställen i Sverige idag förordas reningsverk för runt 75-150 tusen, så tänk på det innan du kontaktar kommunen.
Så kan man ju göra ett tag, tills kommunen skickar ut sin kontrollant...

Hattstugan

• -
« Svar #11 skrivet: 17 sep-09 kl 10:16 »
Ja tills kontrollanten från kommunen kommer klarar jag mig men sen... Så frågan är om jag inte ska fixa allt på en gång när jag väl ska bygga osv. Nu ligger mitt hus iofs utan för planlagt område men förr eller senare blir man väl uppsökt av kommunen ändå..

Menteverde

« Svar #12 skrivet: 17 sep-09 kl 11:22 »
Då tycker jag du i sådana fall ska stå på dig om du blir upptäckt bara för att lösningen jag nämnt är både är miljövänlig och ekonomisk.

Att kommunen vill att vi ska köpa minireningsverk beror på på lathet hos kommungubbarna samt att dom förmodligen fått en och en annan muta från reningsverks företagen.

stedevil

« Svar #13 skrivet: 17 sep-09 kl 19:44 »
Att spruta ut en välling av kiss och bajs över hela trädgården låter som ett recept för smittspridning och allmän sjukdom. Allt jag hört om tillvaratagande av dessa saker bygger på 1) Separering av kiss från bajs redan då det lämnar kroppen 2) Nedgrävning alt mellankompostering i åtmindstone 6 månader av bajset innan det sprids ut.

Menteverde

« Svar #14 skrivet: 17 sep-09 kl 21:08 »
Jag förstod det som att TS bodde avskilt ute i skogen? Har han ingen vettig stans att tömma det själv, kanske han har en granne som behöver göda sina marker.

Slammet skiljs ju av i trekammar brunnen. Det som hamnar i tankarna ska vara lättflytande och lätt att pumpa ut om allt är som det ska och inte välling.

Ha två tankar. En för lagring och avdödning och en som används, växla om användingen av dessa tankar mellan tömningarna. Töm i början av odlingssäsongen dvs. mars-april-maj.

Skissar själv på ett sådant här system men är osäker på hur stora tankar jag ska använda. Frågan är också ifall tanken blir fylld för fort och alldeles för utspädd av gråvattnet, vilket betyder att det kanske är vettigast att leda gråvattnet till en våtmark.

Glasfiber tankar ska tydligen vara billiga nu.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 sep-09 kl 21:54 »
I min kommun har dom haft kontrollanter som rest runt på landsbygden och undersökt folks avlopp. Skulle dom hitta någon som leder gråvattnet rakt ut i närmsta våtmark så blir det ett jäkla liv. Man kan bli åtalad för miljöbrott för sådant

Menteverde

« Svar #16 skrivet: 17 sep-09 kl 22:02 »
Jag menar såklart inte random våtmark, jag menar att man anlägger en våtmark speciellt avsedd för gråvattenrening.

Det är inget miljöbrott om man har en välfungerande våtmark, det är ju snarare ett miljöbrott att anklaga den som har våtmarken för miljöbrott i den situationen.  ;)

EDIT:
http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/Komponent_Vatmark.htm

Citera
Avskiljningen kan vara så hög som 50- 95 % av syreförbrukande ämnen (BOD), 60- 95 % av fosfor och 50 – 95 % av kväve.

Det där är inga dåliga siffror.
« Senast ändrad: 17 sep-09 kl 22:16 av Menteverde »

Hattstugan

• -
« Svar #17 skrivet: 17 sep-09 kl 22:55 »
Ja jag bor avskilt/enskilt =) ute i skogen utan grannar. Vill förtydliga att det inte handlar om wc, kommer inte att ha en sådan utan en mulltoa. Det vatten som ska ledas ut/in i tank/ner i trekammarbrunn eller vad som är lämpligast är alltså vatten från dusch och tvättmaskin.

I dagsläget är det en stenkista (vilket kommunen inte kommer att godkänna när de dyker upp) dit vatten från huset leds, dvs diskvatten i princip. Duschar gör jag ute i campingdusch så det vattnet går direkt ner i jorden (miljövänligt schampo osv). Utedass vilket jag komposterar själv.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 18 sep-09 kl 02:34 »
Såvitt jag uppfattat saken är det lättare att få bra funktion med urinseparerande toalett och separat latrinkompost.
Kan vara knepigt att få bra kompostering i en förmultningstoalett (mulltoa), troligen svårare ju mindre förmultningsutrymmet är.

stedevil

« Svar #19 skrivet: 18 sep-09 kl 02:50 »
Slammet skiljs ju av i trekammar brunnen. 

Slammet ja, men bakterier och virus följer glatt med vattnet vidare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser