Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor skall skaffas för vallträning, behöver hjälp på vägen!  (läst 4514 gånger)

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
Hej, jag är som ni förstår ingen ankägare eller uppfödare utan på jakt efter några trevliga individer att ha för att träna min lilla vallhund på.
Vi har en hel ladugård att bygga "bur" i och möjlighet att sätta ut stängsel så de kan ha en utegård oxå, men jag skulle vilja ha hjälp med tips och ideér på hur vi ska gå till väga för att djuren skall må som bäst.

Då vi inte är i behov av så många ankor så undrar ja först vad en "liten flock" lämpligast skulle vara av för antal.
Flyger ankor så man måste ha tak på deras rastgård utomhus, eller är det bara för skydd för andra fåglar?

Jag skulle även vilja ha lite råd om vilka raser som finns och gärna se lite bilder på individer, samt hur stora dem blir.

Jag är väldigt ny för ankor men vill verkligen göra rätt för de individer som skall flytta hit, de skall ju trivas minst lika bra som hundarna :)

Tack på förhand, Anna
även en blind höna hittar ett korn...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
Jag har en kelpie som fördriver en del tid på att valla runt ankorna.. Myskankor föreslår jag, det är den enda ankan jag har erfarenhet av, och då jag vet att det går att valla dem kan jag rekommendera dem. Sök vidare om info. Lycka till!

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
Tack för svar, men vid hur tidig ålder lät du din börja "umgås" träna sig själv på ankorna?
Som jag fått höra är ankorna en mycket bra början för att lära hundarna som små att hålla sig på lite avstånd när de jobbar med dem.
Förstod det nästan som att man kunde börja med dem väldigt tidigt.

Hur är myskankorna till storlek, mot kyla, hur vill de ha sitt boende och hur många bör man ha till antalet?
även en blind höna hittar ett korn...

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
ta en sv lantras med genbank så gör du ju en godgärning samtidigt. annars någon tungkorsning typ peking rouen.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

putte95

  • Gäst
löpänder har jag förmig att många tränar vallhundar med då de springer bra? ::)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
jag har ett gäng cayguor, de är lite tybgre i modellen och flyger inte, vilket kan vara bra om man vallar på dom, dessa är felteckade och säljs ut billigt. hör av dig om du är intresserad annars hamnar dom i grytan.
mvh tina
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

dennya

  • Inlägg: 51
Ja nu är det verkligen läge att söka ankor att valla på.
Nackade elva hannar i fredags och fler står på tur...
Vart bor du?
Lycka står de djärva bi

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
jag bor strax utanför Örnsköldsvik.
Skulle vara intresserad av 2-3 honor och en hane.
Det känns som en bra liten "familj" :)
även en blind höna hittar ett korn...

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
Ja nu är det verkligen läge att söka ankor att valla på.
Nackade elva hannar i fredags och fler står på tur...
Vart bor du?

Hej! Du skulle ju till Byle den 26-27 sep.! Du kan inte ta med lite ank kött också?! Skulle uppskattas jätte mycket!! Och levande ankor får gärna också tas med :)

sallyomolly

  • Gäst
Tror du ska välja en ras som är avsedd att springa på land så att de inte vrickar fötterna. Tex myskanka el varför inte gäss.

Vet bara att mina peking är mest i dammen hela dagen och på land är de väldigt klumpiga.

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
Det behöver inte vara en fågel som kan springa fort, utan huvudsysslan som jag fick tips om var att ankan skulle lära valpen/unghunden att hålla sig på avstånd, då ankorna slår med vingarna om de går för nära eller om hunden blir för het på ankorna.
Ser hällre att hunden från början får lära sig på ett djur som inte rör sig allt för snabbt åt sidorna utan där den kan vända gruppen och bara "förflytta".

Blir en grupp av blandade raser lika familjekär som en grupp av samma ras, eller delar de upp sig?
Kan det vara svårt att ha en mixad grupp, blir de agressiva på varandra?

Kan man ha en grupp om bara hanar eller mår de bäst av att vara en hane på några honor?
Tänkte mest på om man har honom och de ligger och ruvar så måste man väl dela upp dem för att hunden då inte ska få valla på de ruvande djuren?

Många frågor och funderingar :) Men ja är mycket tacksam för all hjälp. Vill verkligen få det på bästa sätt för alla djur!
även en blind höna hittar ett korn...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
Jag vet inte hur det är med andra sorter, men jag har två vuxna Myskhanar tillsammans. De delas för att para olika grupper på våren, men sen går de tillsammans, en kort fight utan blessyrer, så var det klart.. Jag har ingen erfarenhet av att ha bara hanar.. Men måste hunden valla hela året? Om du har en valp/unghund nu, så kommer den ju att vara nästan vuxen nästa år, och då kan ni väl stå ut med en period utan vallning när honorna isåfall får ruva fram ällingar? Om du har honor får du 1. ankägg - som jag anser vara det godaste som finns, löskokt 4 min efter första bubblan... mmmm och 2. ällingar om du låter dem ruva. Ällingar växer upp fort, slaktas vid ca 3 månaders ålder och de är jäkligt gott kött. Som Dennya sa, det är läge nu att söka, innan vi slaktar bort årets avkommor, jag tog 2 hanar idag därför att vi ska upp till Umeå i helgen och utfodra mina föräldrar  :D  men de andra ska få växa ett tag till..
Annars, de ska ha någonstans att gå in på natten o någonstans att vara på dagen där inte räven tar dem, våra har ett rum med öppen dörr dit de går in - halm på golvet - mycket bajs från ankor = mycket ströa.. ::) samt en jättestor hage där ällingarna får växa upp, en badmöjlighet i någon form, jag har plastbarnplaskbaljor o byter vatten varje dag. Äter spannmål, lite pullfor under våren o på senhöst o snäckskal, samt allt de hittar ute.. Jag klipper mina lite ( inte som den ena hanen på bilden - allt på ena vingen, han är köpt.. hanarna flyger tydligen inte - de är för tunga, men tjejerna kan.. 1 hane och 3-4 honor är en bra liten flock. Mina är för stora.. sa en gubbe som ställt ut sina, men då vi har dem för ägg o mat så struntar jag i det. Vad kan de väga? Ingen aning, men det blir en familjemiddag av en, + ev. någon matlåda  ;)
Min hund Axa kom till oss för ett år sedan, en före detta avelshund = vuxen.. men jag vet en gubbe utanför Umeå som låter sina valpar träffa fåren som valpar.. Axa vallar våra små ällingar nu, och de svarar inte emot, och det gör inte våra stora heller.. nu har hon aldrig "gått emot" utan står bara fint o "visar iväg" dem åt rätt håll.. Tror inte på flera olika raser, håll dig till en sort, så håller de nog ihop bättre. Många snabba svar, ska sova nu, jobba imorgon, packa bilen och upp mot Umeå.

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
Tackar så hemskt mycket för alla svar.
Tyker själv det låter både lättast och trevligast att ha en å samma sort, men när man lix börjar fundera är det skönt att få lite svar :)
Jag vill nog hålla mig till att bara ha en hane så jag slipper sära på min "grupp", så det får bli en mindre liten familj och det räcker nog mycket väl!

Men varför säljer så många sina ankor i par om en hona å en hane, kommer ju ta mig 2 år att hitta någon som har en hane med några honor att sälja till mig :)
även en blind höna hittar ett korn...

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
Jag talar för mig själv bara, iår så var de så att jag hade tre par kvar, med hona/hane. OCh dom flesta vill kanske börja med två st. Sen så är de ganska bra, tycker jag, att man har fler än en hane, så att man kan ha hanarna i ett hägn och honorna med ev. ällingar i ett om de behövs så är de ju ingen som behöver vara själv.

Sen hur är de med deras naturliga parbildning? Ni som har koll på de, lever dom ihop 2 och 2 i de vilda ? eller är de en alfahanne och flera underhannar, typ ?

/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Mushi

  • Inlägg: 269
Hej! Jag vet inget om vallning men en del om ankor. Mina spontana tankar om vallning med oerfaren hund på ankor är att en fördel kanske är att de håller ihop tätt i en grupp när de blir stressade. Men ankor är också väldigt lättstressade och försvarar sig inte enligt min erfarenhet. Med en het hund eller med en som inte har lydnanden på plats tror jag att ankor passar väldigt dåligt. Bättre med gäss i så fall. Med en hund som behöver bygga självförtroende kanske det fungerar. Se till att få tag på TUFFA ankor om du ska valla på dem.

dennya

  • Inlägg: 51
Hejsan.
Du behöver inte vara rädd att blanda honor och hanar för ankor är oftast mycket vänliga mot varrandra i gruppen.
Du behöver heller inte heller tänka på att inte valla under ruvnings säsongen för den som ruvar är inte med övriga flocken.
Ett smidigt sätt att skaffa ankor kan vara att beställa ägg via post för att sedan lämna iväg på kläckning. Måste ju finnas nån i närheten med en äggkläckningsmaskin.
Lycka står de djärva bi

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
talar bara för mig själv, men om jag säljer många honor till en hane så blir jag stående med massa hanar övers till hösten och då är det ju bara slakt som gäller....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
Myskankan är ju ganska tuff och ankhanen försvarar sina honor. Ser på mina att när hunden kommer för nära då tar ankgubben emot. Han vänder sig om och hugger mot hunden. Myskorna springer inte så lätt utan är lite tröga att flytta.
Nu vallar jag inte direkt på dem men man ser ju när man kör in dem för natten. Självklart vill jag tala för den rasen då jag själv håller dem, men jag tycker att du ska titta på våra andra hotade ankraser också. Kan du tänka dej att ha en grupp för bevarandet på samma gång så är det ju bra.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
Anledningen att jag vill skaffa ankorna är ju för att hunden/valpen skall få något att träna på redan från valp, och i första hand för att redan som liten inse att man inte bara kan gå på, utan måste lära sig hålla ett visst avstånd när han vill flytta djuren.
Som jag fått höra och anledingen till att jag började fundera på just ankor var att de tex slår med vinkarna och "nyper" om hunden kommer dem för nära.
Samt att ankorna inte flyger sin kos eller som höns delar på sig, utan att de håller ihop i en grupp.

Läste att en drake skall ha mellan 3-4 honor, och att man vid 2 drakar skall ha det dubbla antalet honor dvs 6-8 stycken.
Och eftersom jag inte är intresserad av någon större grupp än ca 5 stycken så tänkte jag att det bästa då vore att få hem en drake och 4 honor. Varav mina funderingar på varför alla säljer dem i par  :)

Jag tar mer än gärna emot tips om just vilken/vilka sorter som skulle passa mig bäst. Min sambo (och även jag) känner oss inte instresserad av Myskankan, då vi inte gillar det röda i deras ansikten.

Väldans tacksam för all hjälp jag kan få!
även en blind höna hittar ett korn...

Mushi

  • Inlägg: 269
Jag tror att gäss är bättre än ankor om de ska kunna hållla valpen stången. Mina ankor skulle inte göra det, de är blekingeankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 3 användare
Assa, javill, morfarshammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser