Dessutom är det troligt att vi nästa sommar kommer att vilja återställa yttertaket och lägga plåttak istället för nuvarande betongpannor. En plåttakskonstruktion blir i princip diffusionstät, vilket gör att plast (diff-tät) inte gör någon skillnad. Skulle vi däremot lägga ett tegeltak som inte är diffusionstätt så kan vi välja att lägga väv istället för plast.
Det där förstår jag inte.
Fuktspärren ska hindra att fukten kommer upp på vinden.
Utan fuktspärr så kan det bli kondens där, oavsett om det är plåt eller tegel på yttertaket.
Det ska ju finnas ett undertak också, oftast av trä, och det är huvudsakligen på insidan av undertaket som eventuell fukt kondenserar.
Vad är det för slags väv du syftar på?
Nu har turen kommit till innertaket på övervåningen, alltså den tidigare vinden=snedtak
Kom på att jag glömt biten här ovan, det är alltså ingen vind ovanför isoleringen.
Väven som nämndes är då undertaksväv förmodar jag.
Du tänker dej då att ångan inifrån ska gå igenom ekofiber och undertaksväv, kondensera mot takplåtens undersida och rinna ner som vatten ovanpå undertaksväven?
Intrikat lösning - kanske skulle funka, men det blir ändå onödigt fuktigt i undertaket, läkten kan ruttna exempelvis.
Också osäker på hur pass ånggenomsläpplig en undertaksväv är.
Jag skulle nog ändå föredra en ångspärr på isoleringens insida.