Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastfri takkonstruktion. Eller inte?  (läst 6900 gånger)

Brobacken

Plastfri takkonstruktion. Eller inte?
« skrivet: 08 sep-09 kl 09:35 »
Hej!

Har ett trähus från 1904 som vi håller på att renovera. Nu har turen kommit till innertaket på övervåningen, alltså den tidigare vinden=snedtak, och jag är fundersam på takisoleringen. Idag ligger plast och gullfiber, som vi river bort. Frågan är vad vi ersätter det med?

Min strävan är att huset ska fungera bra, och då det är byggt i trä och vi hittar små ventilationsnät här och var så känns det viktigt att det får andas, som jag förmodar att det var tänkt från början.

Har begärt in offert på ekofiber, men blev förvånad över rekommendationen att använda plast som diffusionsspärr. (”Det är inga problem eftersom ni har 10 cm luftspalt”.) Kanske inte allt var bättre förr och plasten faktiskt fyller en funktion? Eller är det läge för vindpapp?

Vet inte hur mycket jag ska bråka och stå på mig, är det någon här inne som har gjort den här resan och har koll på läget? Snälla, ge oss råd i så fall!

/Angelica
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Plastfri takkonstruktion. Eller inte?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-09 kl 21:01 »
Den vanligaste åsikten tycks numera vara att om man ska bo året om i ett hus och hålla normal rumstemperatur hela vintern, så SKA man ha fuktspärr på vindsbjälklaget oavsett vilken sorts isolering som används. Speciellt viktigt är det med bra och tät fuktspärr över rum där luftfuktigheten kan vara hög (t ex kök och badrum).
Om det däremot är ett hus som ofta står kallt eller bara med grundvärme, så kan det ibland vara bättre att vara utan fuktspärr.

Kom ihåg att även t ex vindsluckan måste vara tät så att inte fuktig luft tar sig upp på vinden den vägen.

margareta Stéen

« Svar #2 skrivet: 09 sep-09 kl 16:16 »
Jag tycker du ska ta kontakt med Svenska Byggnadsvårdsföreningen i det län du bor. Låter jättekonstigt med plast och ekofiber. jag har själv renoverat ett hus från 16-1700-talet och har ekofiber som isolering i taket, ingen plast.

MVH Margareta

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 09:33 »
Skulle säga att det är vilket som faktiskt :P

Ventilationsnät säger du? är det vid takfoten du menar då eller?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 15 sep-09 kl 09:45 »
Jag har hört rekommendationer om att använda ångspärr i tak även till ekofiber.
Vid innertaket på övervåningen finns den varmaste och fuktigaste luften, troligast att mesta fuktgenomgången sker där.
Utan spärr så kan fukten kondensera uppe på vinden och orsaka röta.
Större problem idag när vi har mycket varmare inomhus än förr.
« Senast ändrad: 15 sep-09 kl 09:48 av Foppas fot »

Brobacken

« Svar #5 skrivet: 15 sep-09 kl 09:53 »
Efter ett långt snack med isoleringsnissen som verkar vara välbekant med såväl gamla torp som k-märkta hus så börjar jag bli lite klokare.

Jag har hört rekommendationer om att använda ångspärr i tak även till ekofiber.
Vid innertaket på övervåningen finns den varmaste och fuktigaste luften, troligast att mesta fuktgenomgången sker där.

Förr bodde man inte på vinden, det är ju det vi vill göra nu, bo ända upp till nock och dessutom med behaglig inomhustemperatur även på vintern. Då blir det, som Foppas fot säger, rejält mycket varm luft som trycker på och vill ut genom taket och kan orsaka fukt i isoleringslagret om den inte stoppas. 1-0 till plasten.

Dessutom är det troligt att vi nästa sommar kommer att vilja återställa yttertaket och lägga plåttak istället för nuvarande betongpannor. En plåttakskonstruktion blir i princip diffusionstät, vilket gör att plast (diff-tät) inte gör någon skillnad. Skulle vi däremot lägga ett tegeltak som inte är diffusionstätt så kan vi välja att lägga väv istället för plast.

Tack för all input!
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 15 sep-09 kl 11:28 »

Dessutom är det troligt att vi nästa sommar kommer att vilja återställa yttertaket och lägga plåttak istället för nuvarande betongpannor. En plåttakskonstruktion blir i princip diffusionstät, vilket gör att plast (diff-tät) inte gör någon skillnad. Skulle vi däremot lägga ett tegeltak som inte är diffusionstätt så kan vi välja att lägga väv istället för plast.

Det där förstår jag inte.
Fuktspärren ska hindra att fukten kommer upp på vinden.
Utan fuktspärr så kan det bli kondens där, oavsett om det är plåt eller tegel på yttertaket.
Det ska ju finnas ett undertak också, oftast av trä, och det är huvudsakligen på insidan av undertaket som eventuell fukt kondenserar.
Vad är det för slags väv du syftar på?

Citera
Nu har turen kommit till innertaket på övervåningen, alltså den tidigare vinden=snedtak

Kom på att jag glömt biten här ovan, det är alltså ingen vind ovanför isoleringen.
Väven som nämndes är då undertaksväv förmodar jag.
Du tänker dej då att ångan inifrån ska gå igenom ekofiber och undertaksväv, kondensera mot takplåtens undersida och rinna ner som vatten ovanpå undertaksväven?
Intrikat lösning - kanske skulle funka, men det blir ändå onödigt fuktigt i undertaket, läkten kan ruttna exempelvis.
Också osäker på hur pass ånggenomsläpplig en undertaksväv är.
Jag skulle nog ändå föredra en ångspärr på isoleringens insida.
« Senast ändrad: 15 sep-09 kl 12:54 av Foppas fot »

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #7 skrivet: 15 sep-09 kl 12:30 »
Nu när jag fattar att du tänker inreda en vind för boende så tycker jag absolut att du ska ha en diffusionsspärr av plast.. annars kommer du nog få problem. Luftspalt ska man alltid ha på vinden och om man ska bygga som ni tänker upp till nock är det absolut nödvändigt. Takbeklädnaden spelar ingen roll..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser