Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tror ni den här skogen genererar vid avverkning?  (läst 3175 gånger)

anellen

Vad tror ni den här skogen genererar vid avverkning?
« skrivet: 08 sep-09 kl 00:47 »
Jag och sambon är sugna på att köpa en skogsgård i vårt närområde men har lite funderingar som vi hoppas ni kan hjälpa oss med.
Gården ligger idag något utanför vår prisbild. Men den har 4,7 ha klass S1 skog med totalt 1304 m3sk gran på ägorna, hur mycket tror ni att detta skulle kunna generera i pengar. Jag har ju läst mig till att man kan dra av vinst från avverkad skog på bostadsköpet.. ;)
I detta skede handlar det om att lejja ut avverkningen då jag kommer att ta kurser i skogsbruk allt eftersom.

Tack för all hjälp!!

Stadsbarn

• Gäst
SV: Vad tror ni den här skogen genererar vid avverkning?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-09 kl 13:30 »
Hur mycket är avverkningsbart? Och var i Sverige bor du? Du kan ju "ta hem" vinster motsvarande halva investeringen utan att skatta.

anellen

« Svar #2 skrivet: 08 sep-09 kl 13:37 »
Jag ursäktar för min otydlighet..  den totala arean av marken är 32 ha varav 5 ha är klassad som S1 skog och enligt ägaren avverkningsbar idag om så är..   Och det gäller södra småland.. Tack för att ni tar er tid till att svara..

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 sep-09 kl 14:46 »
I de trakterna det senaste jag såg låg på drygt 400 kr m3 fub (fast under bark), eller snarare lite mer. Men räkna enkelt 1300 * 400kr = 520.000 kr inkl avverkningskostnader. Har ägaren en skogsbruksplan?

anellen

« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 15:09 »
Japp, det har han. Och i den finns uppgifter på att 4,7 ha är S1 och 6,8 ha är S2..
Men tack för ditt svar!

Pong

« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 17:30 »
Beror ju på klassningen av virket. Ta en skogsbrukskurs innan du avverkar.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 08 sep-09 kl 19:12 »
1300 m3sk x 0.8 = 1040 m3fub x 400:- =  ca 416 000:-

"Skogsavdraget", medger att du kan avverka skattefritt för 50 % av köpeskillingen.

Edit:

Utan kunskap om skogsförvärv/ägande mm, så kan jag rekomendera:

http://www.bokus.com/b/9789187215506.html

Vill man inte köpa?, så finns boken givetvis för utlåning på biblioteket.

« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 19:31 av Lumberjack »

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 28 sep-09 kl 20:44 »
Hej!
det är ju möjlig att avverka både S1 och S2!!.
Nu har ju priserna gått upp lite så att anta ca 400 kr/m3fub är inte orimligt.
Räkna med att avverka båda bestånden...
mvh/ bosse

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare
PLund, imlo, Audrey Jasmine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser