Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förbränningstoalett  (läst 2243 gånger)

silverina

  • Inlägg: 13
  • Livet är något som pågår just nu..
    • Skåne
förbränningstoalett
« skrivet: 07 sep-09 kl 10:15 »
Dessa toaproblem igen...
Vi har mulltoa inne och det fungerar uselt. Har även ett gammalt utedass som jag hellre användermen inte dottern. Vi ska bygga om badrummet. Funderingar om att endast ha avlopp BDT och lösa toalettproblem på annat vis. Jag tycker dels att dricksvattten kan användas bättre än att spolas ut och dels vill jag ha dasset innomhus. Har haft funderingar på frystoa men också på förbränningstoalett. Det verkar otroligt praktiskt att endast tömma ut lite aska då och då till rabatterna. Avfallshanteringen minskar ju drastiskt och kan läggas utt direkt. Den är ju dyr förstås ca 32000kr har jag hört. Frågan är då är de hållbara? Hur många år är toaproblemet löst om man köper in en förbränningstoalett? Vissa delar är förslitningsdelar som kommer att behövas bytas ut enligt företagets hemsida men det står inte något om förväntad livslängd  vid normalt bruk.
Någon med erfarenhet av detta?
Silverina

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: förbränningstoalett
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 16:20 »
Vem har sagt att du behöver spola med dricksvatten? Eller dricker ni ur toa-skålen? ;D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge

stedevil

  • Inlägg: 362
SV: förbränningstoalett
« Svar #3 skrivet: 07 sep-09 kl 21:55 »
Vem har sagt att du behöver spola med dricksvatten? Eller dricker ni ur toa-skålen? ;D

Hmm, du menar leda in regnvattnet in till toaletten? Intressant idé, fast hur blir det på vintern?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: förbränningstoalett
« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 03:30 »
Hmm, du menar leda in regnvattnet in till toaletten? Intressant idé, fast hur blir det på vintern?

Har man varm källare så kan man leda in regnvatten till en stor tank.
En sak jag funderat på ibland är att försöka använda vattnet flera gånger.
Alltså rena t ex bad- och tvättvatten i ett enkelt sandfilter, sen köra det en vända till för att spola i toaletten.
Då kan man dessutom återvinna en del av värmen i vattnet, genom värmestrålning från "mellanförvaringen".
Pss kan diskvatten återanvändas för bevattning i trädgården, troligen kommer en del näringsämnen därvid växtligheten tillgodo, istället för att göda grundvattnet.
Lättåtkomlig omkopplare på avloppsledningen för att enkelt kunna skifta mellan återanvändning eller ut i avloppsbrunnen.
En vattentoalett med urinseparering spar mycket vatten, onödigt att använda 6-10 liter vatten varje gång man tömmer blåsan.
Med användning av en eller flera av nämnda åtgärder skulle man inte behöva ha så dåligt samvete för att man har vattentoalett.
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 04:20 av Foppas fot »

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: förbränningstoalett
« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 06:32 »
Ja, regnvatten, ytvatten eller återfört renat avloppsvatten.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser