Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återanvända biforhinkar till vinterfodring.  (läst 2489 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Återanvända biforhinkar till vinterfodring.
« skrivet: 04 sep-09 kl 19:54 »
Trots många år som biodlare återkommer man alltid till nybörjarfrågor har jag märkt för det är alltid något man inte testat! Här kommer en sådan fråga:

Hur vettigt är det att fodra med uppånedvända biforhinkar med sockerlösning i? Denna rinner ju betydligt lättare än bifor och även bifor kan ju rinna en del om man inte får till vakuumet i hinken snabbt . Jag har inte tillräckligt med tomlådor för att täcka över uppåtvända hinkar så att bina kan ta sockret den vägen nämligen. Annars hade jag använt den metoden istället. Nån som testat?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Återanvända biforhinkar till vinterfodring.
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 20:11 »
Bifor eller egentillverkat foder är nog detsamma i det avseendet. Risken är att bina kittar igen hålen så att fodret inte kommer bina tillgodo på det sätt som man önskar.
Många här inkl mentorer avråder från detta då det är allt för vanligt, vid sen invintring kan en vecka eller två ha stor betydelse, allt foder måste ner.

Foderlådan är lite dyr men ganska bra. Enda problemet har varit med sk "kokande bin" typ de Carnica jag har, svårt att sätta på lådan när alla bin bara drar över kanterna.

Själv har jag ca 30 tomma Bifor hinkar som bara väntar på användning.

Behöver jag ordentlig rådgivning om något pikant kup/bi-anknutet problem mailar jag kändisar i branschen här i trakten, mina kursmentorer eller släktingar på Ultuna som kan bin.

När någon nära vän träffas är det ganska kul att bolla alla möjliga skrönor och konstigheter i denna sfär med dem.
Det har blivit många intressanta och givande diskussioner men också många otroliga skratt!
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 20:24 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 04 sep-09 kl 20:30 »
Jo, även bifor kan ta lite tid för dem att dra ned vid den här tiden. Uppåtvända hinkar med hö eller lecakulor i är bättre men som sagt har jag inte lådor att täta med. :/
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Gideon i Roslagen

« Svar #3 skrivet: 04 sep-09 kl 20:45 »
Jag använder alltid gamla Biforhinkar till vinterfodringen. Men.. du måste var noga med att hinken står i våg. Ett litet vattenpass och små träkilar att justera med så är det hur enkelt som helst. 

Se först till att kupan står något så när i våg. Tippa upp hinken på vanligt sätt med lock och botten intryckta och sätt den på plats direkt över matarhålet. Håll hinken vid vändningen så att eventuellt spill hamnar i matarhålet. Vattenpasset sätter du sedan direkt på botten och kan då kolla hur rakt du hamnat Med lagom stora kilar under lockkanten så kan du justera så den står rakt inom någon halvminut. Ibland så räcker det med en kil men ofta så blir det två från olika håll.Sätt gärna en tomlåda runt hinken så att den inte blir onödigt kall.
En kniv är helt perfekt att   lyfta under lockkanten så att du lättare får in kilarna.

Att hinkar "läcker" vid fodring det beror till största delen på att locket med hålen inte hamnar i våg!!

Gideon

Georgisten

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 sep-09 kl 06:29 »
Jag använder alltid gamla Biforhinkar till vinterfodringen. Men.. du måste var noga med att hinken står i våg. Ett litet vattenpass och små träkilar att justera med så är det hur enkelt som helst. 

Se först till att kupan står något så när i våg. Tippa upp hinken på vanligt sätt med lock och botten intryckta och sätt den på plats direkt över matarhålet. Håll hinken vid vändningen så att eventuellt spill hamnar i matarhålet. Vattenpasset sätter du sedan direkt på botten och kan då kolla hur rakt du hamnat Med lagom stora kilar under lockkanten så kan du justera så den står rakt inom någon halvminut. Ibland så räcker det med en kil men ofta så blir det två från olika håll.Sätt gärna en tomlåda runt hinken så att den inte blir onödigt kall.
En kniv är helt perfekt att   lyfta under lockkanten så att du lättare får in kilarna.

Att hinkar "läcker" vid fodring det beror till största delen på att locket med hålen inte hamnar i våg!!

Gideon

Ah... tackar! *plockar fram vattenpasset och stoppar ned det bland grejerna som ska med ut till bigården*
:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser