Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla - sälja snittblommor  (läst 18128 gånger)

Vitis

• Skåne
Re:Odla - sälja snittblommor
« Svar #20 skrivet: 25 feb-06 kl 21:11 »
Ok, odlingssäsongens längd beror ju såklart på vad för blommor man ska odla ...

Jag kollar upp de förslag du ger. Tack !

Vitis

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 26 feb-06 kl 21:40 »

Richard

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 feb-06 kl 22:34 »

Vitis

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 27 feb-06 kl 01:54 »
Lindbloms är mycket bra men den andra länken sorterade fram endast sånt dom rekomenderade till just snitt så det blev lite lättare att få grepp om för mig.

Naturligtvis har http://www.impecta.se/ också mycket men inte lika bra bilder som Lindbloms.

(Jag ska f.ö. besöka Lindbloms nu i veckan och hämta lite prylar.)

Jag har kollat upp det som du tipsade om + annat som jag fick tips om i min tråd på Odla.nu ... jag har hittat hur mycket vackra och inspirerade bilder som helst när jag sökt runt på respektive sort.

Perenner jag funderar på än så länge ... :

Aconitum                  Stormhatt
Asclepias                  Sidenört
Dahlia hortensis               Dahlia
Delphinium                  Riddarsporre
Echinops bannaticus               Bolltistel
Eryngium                  Martorn
Gladiolus                  Gladiolus/sabellilja
Lilium   (regale/orientale/longiflorum m.fl)      Lilja
Paeonia                  Pion
(går det att läsa listan ? tabbarna blir helt fuckade ...)

Nu hänger det på vad jag orkar/har tid med och vad som får plats här ... 800 chilisar och 2000 tomater har förtur ...

Richard

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 feb-06 kl 12:35 »
Jag har sett växthuset på en andra site ,blir det renoverad?
Otroligt mycket möjligheter.
Hur stor är växthuset?

http://bloemen.startpagina.nl/

Finns några sites som är också i Engelska,tyvärr är dem flesta på hollandska.
« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 12:59 av Richard »

Vitis

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 27 feb-06 kl 20:07 »
Såg du min gamla tråd på Odla från i höstas ? Tyvärr så fick jag inte köpa det huset med växthusen, det hade varit fantastiskt men som sagt ... tyvärr.

Jag bygger egna enkla växthus istället, av träreglar och tjock plastfolie. Det får duga så länge, iaf. denna första säsong. Om allt funkar i år så kanske jag kan inverstera i lite större "bågväxthus" till nästa säsong.

Kul det här med blommor ... trodde jag inte. Ju mer jag läser desto mer intressant blir det, har köpt en del fröer idag och kollat sortiment på knölar till perenner. Svårt att välja.

Delphinium (Praktriddarsporre) som du rekomenderade är verkligen underbar och det finns fina knölar att köpa, kostar som sagt men jag antar att det är lätt att föröka själv sen genom att dela på plantorna varje år. Har köpt frön men tror inte dom kommer att blomma i år.

Har köpt frön till Antirrhinum (Lejongap), Limonium (Blårisp), Zinnia, Matthiol (Sommarlövkoja), Schizanthus (Fjärtilsblomster), Aquilegia (Akleja), några olika sommardahlia m.m. m.m. Sitter och planerar vilken ordning jag ska så allt ...

Kiddo

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 feb-06 kl 20:29 »
Citera
Jag har jobbat 10 år inom blomsterbranchen i Holland ,och det finns ingen garantie att blommerna kommer verkligen från Holland.
Efter auktionen blir dem helt enkelt ompackat i "hollandskt " forpackning.

Vad fult av dom. Jag tänkte inte på att de kunde göra så med blommor också.. som med endel mat här i landet att förpackningsland = landet det kommer ifrån. De borde fixa nån kontroll och märkning som KRAV för blommor. Jag har slutat köpa blommor nu.. väntar tills jag kan odla egna istället.

Eller köpa av Vitis förstås  ;D

Richard

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 feb-06 kl 20:44 »
Såg du min gamla tråd på Odla från i höstas ? Tyvärr så fick jag inte köpa det huset med växthusen, det hade varit fantastiskt men som sagt ... tyvärr.

Jag bygger egna enkla växthus istället, av träreglar och tjock plastfolie. Det får duga så länge, iaf. denna första säsong. Om allt funkar i år så kanske jag kan inverstera i lite större "bågväxthus" till nästa säsong.

Kul det här med blommor ... trodde jag inte. Ju mer jag läser desto mer intressant blir det, har köpt en del fröer idag och kollat sortiment på knölar till perenner. Svårt att välja.

Delphinium (Praktriddarsporre) som du rekomenderade är verkligen underbar och det finns fina knölar att köpa, kostar som sagt men jag antar att det är lätt att föröka själv sen genom att dela på plantorna varje år. Har köpt frön men tror inte dom kommer att blomma i år.

Har köpt frön till Antirrhinum (Lejongap), Limonium (Blårisp), Zinnia, Matthiol (Sommarlövkoja), Schizanthus (Fjärtilsblomster), Aquilegia (Akleja), några olika sommardahlia m.m. m.m. Sitter och planerar vilken ordning jag ska så allt ...
Delphinium är ingen knölar.
Dem blommar forsta året.
Mycket näring och vatten,inte för hög temperatur i borjan.
Som snittblommer bäst när två blommor är öppen.
Fan vad är det svaårt att forklara det på svenska.:)
Det är möjligt att visa sorter blommor två gånger i en säsong,men den andra gång är blommor betydilgt mindre i strolek.

Richard

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 feb-06 kl 20:50 »
Vad fult av dom. Jag tänkte inte på att de kunde göra så med blommor också.. som med endel mat här i landet att förpackningsland = landet det kommer ifrån. De borde fixa nån kontroll och märkning som KRAV för blommor. Jag har slutat köpa blommor nu.. väntar tills jag kan odla egna istället.

det händer i Sverige också.

Nån har kopt vattenodlade tulpaner i Holland och såld dem som svensk odlade tulpaner.I stort sätt händer det overallt i världen...

Richard

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 feb-06 kl 21:01 »

Jag har köpt gammla boger til en jordgubbstunnel...
ska isolera med bubbleplast och hoppas att det går bra att odla penseër...

men har du tänkt att odla som hobby eller en liten företag?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #30 skrivet: 27 feb-06 kl 21:44 »
Citat från: Allis skrivet i dag kl. 08:29:23pm

Jaa, köpa av Vitis! Som ju kommer på självhushållarträffen i maj? Blir mer och mer nyfiken på dig och dina projekt där nere i Skåneland!
/yrian

Höns, stickning och pelargoner

Vitis

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 27 feb-06 kl 22:20 »
Jag har köpt gammla boger til en jordgubbstunnel...
ska isolera med bubbleplast och hoppas att det går bra att odla penseër...

men har du tänkt att odla som hobby eller en liten företag?

Jag ska ha plantor/grönsaker/blommor som halvtidsverksamhet hade jag tänkt (har ett annat jobb på halvtid), mest sälja grönsaksplantor (tomat, chili m.m.) ... blommorna halkade jag bara in på när jag såg den där artikeln som denna tråden började med. Nu när jag läser mer så blir jag mer och mer intresserad. Du kan vara lugn, jag ska inte försöka leva på blommorna, då hade jag nog fått det tight i plånboken.

Som jag sa först, jag har kanske 100 eller 200 m2 till blommor som det ser ut nu. Max.

Jag vill prova lite allt möjligt i år och jag kan försörja mig på mitt vanliga jobb så jag har möjlighet att experimentera och lära mig.

Det är möjligt att vi talar om olika sorter av Delphinium, jag har köpt frön idag (Weibulls) till Praktriddarsporre, art.no 2212, och odlingsanvisningen säger : "Stor och ståtlig perenn. Så inomhus i juni, plantera ut på sensommaren. Blommorna kommer andra året."

Länk till fröna :  Weibulls, Praktriddarsporre

Jag har också sett dessa som "knölar" i en påse idag på Bauhaus (från Weibulls ??? hittar dem inte på deras hemsida). Jag ska åka dit imorrn igen och kolla närmare samt anteckna vad som finns i sortimentet. Dom hade massor av vackra saker.

En kompis från Odla sådde och fick blommor samma år (i Piteå = midnattsol) men jag vet inte om det var samma sort.
« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 22:29 av Vitis »

Vitis

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 27 feb-06 kl 22:35 »
Citat från: Allis skrivet i dag kl. 08:29:23pm

Jaa, köpa av Vitis! Som ju kommer på självhushållarträffen i maj? Blir mer och mer nyfiken på dig och dina projekt där nere i Skåneland!
/yrian

Ja, jag tänkte komma ...

ehhh ... jo, det blir många projekt ... för många kanske ... har lite svårt att hålla ihop det hela just nu.

Skicka en mailadress på PM så ska du få sortimentlistor på mina grönsaksplantor ... om du är nyfiken (det vet jag att du är  ;) ).

F.ö. så har jag vägarna förbi Karlskrona då och då, bjuder du på en kopp kaffe så ska jag gärna berätta mer.

Richard

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 feb-06 kl 22:44 »
Jag har skördat dem i maj (i växthus),det var frö från slutet av februari ,borjan Mars.Det var i Holland,men klimatet i Södra sverige är inte så stor skillnad.

I holland har vi två sorter "ridderspoor" är ett årig och Delphinium är en perenn,jag vet inte om där är ett skillnadd på svenska.
jag minns långt bort i bakhuvud att ettarig kalas consolida ambigua
Dem tillhör till familjen Ranunculaceae.
ettårig så men i Maj,och Perenn så men i Feb.Det är som vi gjörde i Holland.

Vitis

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 27 feb-06 kl 23:37 »
Richard, det är mycket lärorikt att tala med dig.

Jag har sökt lite på Google och kommer fram till att den du talar om, Consolida ambigua (Delphinum ambiguum/Consolida ajacis ... den kallas tydligen massa olika saker), kallas Romersk Riddarsporre på svenska. Den är tidig, blommar maj-september och kan direktsås på friland. Den ser ut precis som Praktriddarsporren (Delphinium belladonna) och tillhör samma familj men den är lite mindre.

Ditt minne är det iaf. inget fel på. 1000 tack, nu slipper jag ligga sömnlös och grubbla.  ;D

Det finns några Delphinium att välja på kan man säga :

Citera
Delphinium gällande namn för Delphinium, storriddarsporrar (Ranunculaceae)
Delphinium ajacis synonym till Consolida ajacis, romersk riddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium ajacis synonym till Consolida orientalis, sommarriddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium ambiguum synonym till Consolida ajacis, romersk riddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium belladonna gällande namn för Delphinium ×belladonna, praktriddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium consolida synonym till Consolida regalis, riddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium cultorum synonym till Delphinium elatum, stor riddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium elatum gällande namn för Delphinium elatum, stor riddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium elatum subsp. austriacum synonym till Delphinium elatum, stor riddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium gayanum synonym till Consolida ajacis, romersk riddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium grandiflorum gällande namn för Delphinium grandiflorum, kinesisk riddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium orientale synonym till Consolida orientalis, sommarriddarsporre (Ranunculaceae)
Delphinium verdunense gällande namn för Delphinium verdunense, fransk riddarsporre (Ranunculaceae)

Jag ÄLSKAR Google och latin.

Edit :
Citatet kom från : http://www2.nrm.se/fbo/chk/lexd.htm
Naturhistoriska Riksmuseet

Edit 2 :
Lindbloms frö har ca 10 sorter av anuell Delphinum/Riddarsporre ...
« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 23:46 av Vitis »

Alma

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 28 feb-06 kl 12:38 »
Om du tänkte sälja till butiker så kanske någon typ av gräs kunde vara bra också. Man måste ju ha något att pynta buketten med. Japanskt gräs får snygga vippor som håller sig ganska länge. Lång skördetid och minimal ansträngning!  :)

Såg att du tänkte odla pioner också men där är jag ganska skeptisk såvida du inte har en stor rikligt blommande buske hemma redan, eller enormt tålamod för det kan ta ett tag att få blommor om man börjar från början även med inköpt planta.  I övrigt tycker jag det är smart av dig satsa på perenner i stället för ettåringar som tar onödig plats från grönsakerna i växthuset!  /Alma
Jag ska lära mig allt!

Vitis

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 28 feb-06 kl 15:53 »
Alma : tack för dina synpunkter.

Gräs är en bra idé, skulle också behöva lite tips på grönt som man kan ha till snittblommor och arrangemang ... har inte riktigt hittat rätt där. Fick stänga ner Lindbloms katalog vid 2 i natt när ögonen sved för mycket ...då hade jag bara kommit igenom ettåringarna ... kanske där finns vad jag söker.

Pioner har jag kollat på lite om sen sist och insett att det nog är ganska mycket jobb och lång tid om det ska bli nåt av dem ... fina är dom men ... *sätter dem på önskelistan*.

Perenner tar ju ett tag att driva upp, många blommar inte rikligt förrän nästa år och färdiga plantor/rotknölar är dyra så det kommer att bli en blandning av anueller och perenner, förhoppningsvis mer perenner nästa år. Sommarblommorna får bo ute och så hoppas jag att ni alla håller tummarna för sol och värme i sommar. Vindskydd får jag bygga till dem i övrigt får dom hålla till godo med det Skånska klimatet.

Gick till fröbutiken på lunchen idag och kom tillbaks med fröer till : Ringblommor, Klint, Lejongap, Riddarsporrar (anuella och perenna), massa Solrosor, några påsar med Akleja m.m. ...

Planen är inte glasklar ... det blir mindre och mindre klart snarare ju mer jag gräver ner mig i ämnet.  :-\

Glinda

• " Lev livet leende! "
« Svar #37 skrivet: 25 maj-06 kl 08:57 »
Morning Vitis!

Jag har hittat allas vår dröm...... http://www.blocket.se/vi/8194465.htm?ca=22_s

Du kanske kan förverkliga den, är det inte i närheten av där du bor?

Mvh / G
'Mod är att följa sitt hjärta'

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #38 skrivet: 25 maj-06 kl 09:12 »

Jag har hittat allas vår dröm...... http://www.blocket.se/vi/8194465.htm?ca=22_s

Mvh / G

Åhh vad underbart! Vid sådana här tillfällen önskar man ännu mer att man hade en egen bit mark!!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #39 skrivet: 25 maj-06 kl 11:55 »
Morning Vitis!

Du kanske kan förverkliga den, är det inte i närheten av där du bor?

Mvh / G

Hihi... hjälp! Sätt inte (fler) griller i huvudet på honom nu, snälla..! Räcker så bra med takstolarna till nya växthuset som bosatt sig i vardagsrummet... som tjänar bra som tvättställning, iofs...  :D

/yrian (som är stolt & glad över sin kreative toker Vitis!  ;D )
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare
HenÃ¥anne Sweden, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser