Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en invintringsfråga...  (läst 1548 gånger)

janz

Ännu en invintringsfråga...
« skrivet: 04 sep-09 kl 18:08 »
Nu känns det verkligen att man är nybörjare. Det är ju dags för slutskattning och invintring och jag kan inte annat känna förvirring över hur jag ska gå till väga.
Mitt samhälle är en avläggare från i sommras som nu går på ca 10 sveor. På ett par ramar är det mycket täckt honung, på de andra är det lite spridda skurar blandat med en hel del täckt yngel.

Nu till undringarna. Är det mening att slunga något över huvudtaget? Vilka ramar ska jag ta bort? Hur (och när) ska jag göra med fodringen, med tanke på allt yngel som är kvar? Börjar ju kännas sent. Det har varit hyfsat bra drag där jag bor, så jag har inte stödfodrat något.
Har läst om att vissa tar bort i princip alla ramar och endast hänger in nya mellanväggar. Kan det vara ett bra alternativ?

ersam

• -
SV: Ännu en invintringsfråga...
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 21:05 »
Vi gjorde det förra året (satte in mellanväggar) och det gör jag inte igen med avläggare. Alla dog. Kan ju i och för sig varit annat meck också men jag misstänker att det var det som knäckte dom. Alltså inte enbart det utan det var droppen... Så mitt tips gör det med riktiga samhällen och låt avläggaren spara lite energi.

Själv tog jag ut fulla ramar och lät slattar vara kvar. Finns en annan tråd om det också.

Många kockar...  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 sep-09 kl 21:17 »
Bara för att man kan invintra på mellanväggar får man inte överskatta binas förmåga att bygga ut mellanväggarna. De måste kunna bygga ut för att kunna ta ner fodret.
Det måste finnas massor, mängder med ungbin som kan göra detta. Man måste dessutom börja invintra bra samhällen tidigt för att det skall fungera.
Chanserna att det klickar någonstans är förstås lite större, man tar en risk. Men om man lyckas får man vaxförnyelse och nya utbyggda ramar.

För att uppnå samma sak (vaxförnyelse) skulle jag hellre använt en stor skaksvärm under sommaren och gett bina tid att bygga ut.
Att tro att bina bygger ut mera än en låda med fullt utbyggda ramar på ett par veckor är att tro lite väl mycket.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #3 skrivet: 05 sep-09 kl 06:44 »
Nu känns det verkligen att man är nybörjare. Det är ju dags för slutskattning och invintring och jag kan inte annat känna förvirring över hur jag ska gå till väga.
Mitt samhälle är en avläggare från i sommras som nu går på ca 10 sveor. På ett par ramar är det mycket täckt honung, på de andra är det lite spridda skurar blandat med en hel del täckt yngel.

Nu till undringarna. Är det mening att slunga något över huvudtaget? Vilka ramar ska jag ta bort? Hur (och när) ska jag göra med fodringen, med tanke på allt yngel som är kvar? Börjar ju kännas sent. Det har varit hyfsat bra drag där jag bor, så jag har inte stödfodrat något.
Har läst om att vissa tar bort i princip alla ramar och endast hänger in nya mellanväggar. Kan det vara ett bra alternativ?

Jag skulle inte tänka så mycket mer utan bara vintra in dem så fort som möjligt och hänga in apistan. Det är bra om honungen är i ytterkanterna men där brukar bina lägga den naturligt. Vill du ta en ram eller två för skojs skull och slunga så kan du göra det om det finns buffert... bara du ser till att de får sina 18kg-20 torrsocker att leva på fram till nästa säsong. De drar ned fodret allt eftersom ynglet kryper ut. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

janz

« Svar #4 skrivet: 05 sep-09 kl 19:12 »
Tack för tipsen .:) Då gör jag så att att jag slungar ett par ramar ganska omgående och börjar utfodringen.  Är salt och atamonpulver i sockerlösningen bra även som invintringsfoder, eller är det bara under stödfodringen man bör använda sig av det receptet?

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 05 sep-09 kl 19:55 »
Jag har använt salt när de skulle bygga mellanväggar. Nu kör jag bara socker rätt av när de har utbyggda ramar.

Har du flera samhällen så kör lite olika och se om det blir nån skillnad. Du har säkert hört den att det finns lika många råd som biodlare så det är nog inte helt fel att försöka bilda sig en egen uppfattning.  :)

Meddela här sen om resultatet!

janz

« Svar #6 skrivet: 05 sep-09 kl 20:23 »
Ja, det verkar finnas en uppsjö uppfattningar om hur man sköter sina bin...  Jag försöker suga åt mig så mycket info som möjligt för att sedan välja ut det som passar mig (och bina) bäst.

Jag har endast ett samhälle(fick mina första bin i juli), så jag kan tyvärr inte jämföra så mycket olika metoder denna säsong. Men om allt går efter planerna så har jag desto fler framöver.  :)

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 05 sep-09 kl 20:42 »
Glöm inte att det också handlar om tro och känsla.  :)

janz

« Svar #8 skrivet: 07 sep-09 kl 11:28 »
När jag har skattat ett par ramar och ska sätta tilbaks dem i kupan, var i tråget är det då bäst att sätta de tomma ramarna? Eller är det hugget som stucket?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #9 skrivet: 07 sep-09 kl 11:42 »
Sätt dem i kanten av yngelklotet. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

janz

« Svar #10 skrivet: 07 sep-09 kl 14:44 »
Danke schoen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser