Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om Linderödsvin  (läst 5936 gånger)

louise

• Gäst
SV: Frågor om Linderödsvin
« Svar #20 skrivet: 26 sep-09 kl 12:32 »
Hur kommer det sig att de inte ska ha mer protein? Både mer i mängd och fler aminosyror, jag ser inte riktigt hur de här förslagen täcker de 4 essentiella aminosyrorna de behöver.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 sep-09 kl 14:08 »
Har de jämfört linderöd å konventionell?`? Hurra! Men var är underöskningen? GUuud vad jag har tjatat om en sån.

Tyvärr går inte det här exemplet heller att använda eftersom köttmjöl inte går att ha i ekogris. Och grisar på 60 talet var ju de moderna turbogrisarna, ingen foderstat som byggde på linderödare alltså.

Men snart snart kommer du med något som passar mina tror jag.. du kan ju massor.

Men ekonomisk vinning - då har du inte koll på prisläget på lindeördare.. D egår definitivt inte för samma pris som en vanlig gris. Det är ett lyxkött som endast de extremt dyra restaurangerna serverar. Den som vill köpa kött hem måste räkna med många tior extra per kilo.
« Senast ändrad: 26 sep-09 kl 14:10 av Stabon »

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 sep-09 kl 14:08 »
Den sista blandningen du kom med där, var ju ett riktigt krutpaket ;) Både köttmjöl, fiskmjöl och soja..inget av dom är ju så där jättepoppis att vräka i grisarna längre. Köttmjölet dessutom helt förbjudet.
Och sen är det ju inte riktigt så att grisarna nu är àvlade för baconindustrin´ den avel som gjorts är helt enkelt för att få det att gå ihop, och det i sin tur beror på att ett fåtal är beredda att betala för vad det kostar att föda upp grisar.tyvärr.  
Om nån inom bondeleden dristar sig till att förklara detta så får man genast höra att vi måste bli effektivare.  Nå, effektiviteten kommer av aveln, så enkelt är det.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 sep-09 kl 14:11 »
Förresten.. vad menar man då med högvärdigt protein? Det är ju det mina ska ha då..

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 sep-09 kl 14:40 »
Efter vad jag förstår när man tittar i böckerna så är det ett fodermedel som innehåller mycket protein i förhållande till energin. De flesta fodermedel ligger ju runt 12 Mj energi/kg, till det har ju då t.ex soja en proteinhalt på 400 gram , medan t.ex spannmål ligger runt 80 gram.

Ger man då ett foder med låg energihalt och hög proteinhalt så blir det mer kött av mindre foder.

Ger man däremot bara spannmål så blir det för mycket energi i förhållande till proteinet, och då blir dom feta. Så, lite mot vad man tror så får man en fetare gris om man bara ger spannmål än om den får ett proteinrikt foder, men i mindre mängd.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 sep-09 kl 15:42 »
Men.. pratar vi om linderödare eller moderna grisar nu?

Och jag vill fortfarande ha fatt i rapporten från SLU

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 26 sep-09 kl 23:17 »
Det är inte hela sanningen , det har med aminosyrorna att göra , mängden , kvaliten och balancen dem emellan .
Det är därför man pratar om det animaliska proteinet som högvärdigt , balancen dem emellan .
Det enda vegetabiliska som i mängd kan komma ifråga är sojans .
Varför man blandar både kött- och fiskmjöl är av samma anledning , det ena är rikt på en aminosyra det andra på en annan osv.
Pratar vi i stället om kvalitet så är potatisens bland de högsta , men tyvärr i mycket små mängder .
Det är också därför som ärt- och rapsmjöl skulle kunna fungera tillsammans . Men man måste hitta den perfekta mixen .
Sedan att de vegetabiliska fodermedlen bara innehåller ca hälften mot de animaliska . Så hur vi än mixar med soja och ärt så kommer vi knappast upp till de 13-14 gr prot per MJ som behövs till ekonomisk uppfödning av grisar .
Det är därför mjölken kommer in som alternativ . Något vi kan producera i landet och hålla livsmedelskvalitet av .
Det ingår ju mjölkpulver i många pulversoppor , kaffedrycker , potatismospulver mm .
Ett annat protein som skulle vara intressant är potatisens , som vi har använt i form av potatisflingor tidigare .
De har mycket hög kvalitet ovh kvantitet , men kanske for dyrt då vi inte tillverkar så mycket potatismjöl längre .
Tidigare så köpte vi ju potatisflingor till potatisgrynsgröt .Potatisprotein innehåller 14,5 MJ och 761 gr smb prot.

Jag tycker det är  konstigt att du fortsätter prata om animaliskt protein. Det är och förblir förbjudet att använda till grisar, så vi kan plocka bort det ur resonemanget.

Det helfoder jag köper till grisarna innehåller 128 g råprotein och 12,4 MJ, det är alltså ett förhållande på 10,3. Det fodret innehåller varken soja eller ärtor. Däremot en bra slatt vetefodermjöl som får upp proteinhalten.
Så visst går det att mixtra med spannmål så man når upp till det som behövs för en ekonomisk uppfödning. Man får ju inte heller glömma att en överutfodring av protein inte är särskilt ekonomisk.

Moderna foder innehåller en aning mindre protein än förr, det är för att minska övergödningen av miljön. Mer protein i fodret ger ju mer kväve i gödseln.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 27 sep-09 kl 02:01 »
Jag tycker fortfarande man skall böja med att titta på grisens hull o se vad som finns på den egen gård o vad du ev kan köpa från gårdar i närheten..

Ned rapport ni pratar om är säkert väl under bygd.. mne är den gjord på linderödsgrisar som dennna tråd handlar om..?
 linderödare är ju inte anpassade o funkar inte under gängse foder normer...
om man fodrar dem som vanliga grisar brukar de inte bli bra... de är ju helt enkelt inte vana o avlade för de morderna fodren som finns i handel i dag... men syntetiska aminosyror osv..
..................
och kanske skall du prata med avels rådet i föreningen lantsvinet.. som ändå har den största erfarenheten av just linderödsgrisar.

Tror trådstartaren har fått de absolut bästa råden i den här tråden av Gimskogen! Det är skillnad på gris och gris........

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser