Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slöjdsvep  (läst 1473 gånger)

Skogsra

• Lev med naturen.
    • -
Slöjdsvep
« skrivet: 12 feb-06 kl 10:49 »
Hej!
Vi söker efter slöjdsvep, helst i björk.
2 meter långa, 4-5 mm tjocka, 10 cm breda.
Var får man tag på det, några tips? ???

//Emelie & Ragnar

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Slöjdsvep
« Svar #1 skrivet: 13 feb-06 kl 13:44 »
Hm...

Vad är ett slöjdsvep? Är det bara en tunn "bräda?"

i så fall så kan du försöka få tag på någon med ett mini (band)sågverk. Där kan man såga ut valfri tjocklek i valfri stock.

Fast sedan beror det ju på hur fin finish och kvistfritt det måste vara...

Jag kan utan vidare såga ut en 2-3 millimeter (eller tjockare) "bräda" i björk på mitt bandsåg. Upp till 5,2 meter och så brett som stocken är. Ett par tag med grovt sandpapper så blir det lent och fint...

Fast jag bor kanske lite långt bort.

Jag håller återträff i sommar, då kan du komma och hämta...
Jag kapar och klyver björkstockar för fullt just nu. Till ved. Men jag skulle kunna såga upp en stock. Det blir ju många brädor om man gör dem så tunna...

A.

Sågaren

• Medelpad
Re:Slöjdsvep
« Svar #2 skrivet: 22 okt-06 kl 13:10 »
solosåg och lämplig björkstam, har själv hållit på med svep och har eget snickeri, finns det gammla traditoner av sveptekniken i roslagen. här uppe är den vanligt förekommande men vi brukar göra bottnarna olika i södra och norra sverige. på så sätt har antikexperterna kunnat skilja på svepkärl från norra och södra delarna av sverige.
« Senast ändrad: 22 okt-06 kl 13:15 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser