Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta ramar  (läst 1626 gånger)

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
Tvätta ramar
« skrivet: 04 sep-09 kl 11:27 »
Jag funderade lite på hur ni andra gör med rengöring osv av ramar nu efter säsongen. Jag byter vax i mina yngelramar och tvättar dem men hur är det med skattramarana? Jag har plastramar langstroth och har sparat de utbygda för nästa säsong. Frågan är eg. ang de slungade. Kan man spara dem och bara sätta in nästa vår så bina kan dra nytta av vax och honung som är kvar? Eller skall man göra rent dem med högtryckstvätten så de är rena inför nästa år? Gör bina kanske rent dem själva?

Michailov

• Västergötland
SV: Tvätta ramar
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 15:10 »
Du bör spara dem för att ha till nästa år. Finns ingen anledning varför du skulle tvätta rent fint utbyggda ramar. Du kan duscha dem med lite vatten innan du stoppar till dem till våren så får de lättare ut honungen som är kvar i cellerna.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

867 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser