Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd: Stugrenovering!  (läst 6336 gånger)

stedevil

SV: Bildtråd: Stugrenovering!
« Svar #20 skrivet: 10 sep-09 kl 15:26 »
Ja det finns nog många som slänger ut helt fungerande elpannor för de är för dyra i drift. Och på blocket kan man hitta massor med pelletspannor/system för småsummor av liknande anledningar.

Vad gäller ditt vindkraftverk, jag skulle nog kört vidare med avloppsrörsiden (typ 8-12 halvor) istället för 2 stora oljefatshalvor. Bara 2 vingar kan nog "fastna" och bli onödigt stor och klumpig vid montering.

Menteverde

« Svar #21 skrivet: 14 sep-09 kl 20:48 »
Så, nu är vallgraven färdig. Jävligt glad att jag hade minigrävare till detta jobbet, sjukt så jobbiga såna här saker måste ha varit för.

Menteverde

« Svar #22 skrivet: 17 sep-09 kl 21:21 »
Lite gammalt dålig tegel fick tjänstgöra som extra dränering och skydd mot inträngande rötter. Att pannorna förbättrar dräneringens prestanda en aning låter ju rimligt, undrar ifall det kan hålla bort rötterna med?

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 sep-09 kl 21:56 »
Med tanke på att trädrötter kan leta sig in i skarven mellan avloppsrör och bända isär dom så är nog tegelpannor inget större hinder, om dom nu skulle vilja ta sig fram den vägen

Rödskägg

• Småland
« Svar #24 skrivet: 17 sep-09 kl 23:41 »
tegel hindrar inte rötter
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 18 sep-09 kl 02:19 »
Gammaldags stendiken är inte så dumma, förutom att dom är billiga så är dom också mindre känsliga för rotinträngning och igenslamning än vad rör är.
Idag finns också bättre material än förr att täcka med ovanpå stenarna, då fanns bara granris och slanor.

Menteverde

« Svar #26 skrivet: 18 sep-09 kl 11:14 »
Ja, vi har skärvdiken hemma som är säkerligen flera hundra år gamla och dessa fungerar bra ännu. Att få tag på lämpligt stenskärv är väl det jobbiga och dyra med att göra ett skärvdike. Jag tänkte först lägga tegelpannorna som skärv, alltså ställa dom lite mer rakt upp, men jag avstod med rädsla för att teglet då efterhand skulle tryckas in i dräneringsslangen och göra sönder den då man kör över den dränerade marken med olika fordon.

Får väl hoppas att teglet gör något motstånd mot rötterna iallafall.

Jag fyllde ett dräneringsdiket i trädgården med tegelkross också och lade sedan geotextil på innan jag fyllde igen med jord. Under tegelkrosset ligger filtersanden och två stycken 50 m.m dräneringsrör. Hoppas jag får hyfsat torrt i den förbannade trädgården nu.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 18 sep-09 kl 11:25 »
Går bra med småsten lite huller om buller i stendiken, det fina är ju att vatten är så formbart att det tar sig fram ändå, bara det finns gångar nånstans.

Menteverde

« Svar #28 skrivet: 18 sep-09 kl 21:37 »
Jaså gjorde man så enkla dräneringar förr?

Menteverde

« Svar #29 skrivet: 22 sep-09 kl 22:17 »
Idag börjar jag med att erbjuda en saftig översiktsbild över stugan.

Under snedtaket där ska badrummet byggas om det blir av.

Jag blev färdig med dräneringsarbetet igår, så idag när det regnade började jag arbeta inne igen.

Det gamla bjälklaget är nu borta och skorstenen som hade börjat sjunka är uppallad med betongplattor. Jag pumpade upp skorstenen med en domkraft på var sida om den under bjälken och lade under smala bitar av tryckimpregnerat trä i 3 omgångar någon vecka ifrån varandra så nu ligger det i ordentligt spänn. Imorgon börjar arbetet med det nya bjälklaget!
« Senast ändrad: 22 sep-09 kl 22:19 av Menteverde »

Menteverde

« Svar #30 skrivet: 01 okt-09 kl 20:19 »
Idag blir det en fråga! Under en regel på mitten av golvet har jag nu pallat upp med betongplattor. Denna regel är såklart jättestum nu när man belastar den. Reglarna vid sidan om denna fjädrar dock som vanligt och det blir som en hävstång över betongplattorna. Kortlingarna tenderar då att hoppa loss en aning om man belastar reglarna bredvid uppallningen för hårt.

Är det något som gör golvet sämre att palla under så som jag gjort? Borde man låta hela golvet fjädra med naturligt istället?

Så här långt ligger bjälklaget nu alltså färdigt. Många besvärliga kompromisser p.ga instickande grundstenar, men till slut blir det nog bra. Det hela är uppbyggt av mastiga 195 m.m reglar med en spännvid på runt 320 cm.

Menteverde

« Svar #31 skrivet: 04 okt-09 kl 20:44 »
Kör en bump på min fråga. Mottar väldigt gärna åsikter.

Huggorm

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 04 okt-09 kl 21:36 »
Jag tror inte det är något problem. När du monterar golvet blir det ju genast stadigare, om du skruvar tätt

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #33 skrivet: 04 okt-09 kl 23:12 »
En lösning kan ju vara att sätta en regel som löper under samtliga golvreglar som en bärlina och palla upp den istället så att du får samma upp-pallning på samtliga golvreglarna. På så sätt slipper du ifrån hävstångseffekten och får ett stumt golv. Det är så jag skulle ha gjort. Har bland annat gjort så på min veranda på landet. Det kanske inte funkar hos dig av olika anledningar, svårt att se från korten. Hoppas det går bra iallafall :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 05 okt-09 kl 20:41 »
En lösning kan ju vara att sätta en regel som löper under samtliga golvreglar som en bärlina och palla upp den istället så att du får samma upp-pallning på samtliga golvreglarna. På så sätt slipper du ifrån hävstångseffekten och får ett stumt golv. Det är så jag skulle ha gjort. Har bland annat gjort så på min veranda på landet. Det kanske inte funkar hos dig av olika anledningar, svårt att se från korten. Hoppas det går bra iallafall :)

Jag tänkte göra så på min stuga, men när jag fick dit råsponten så blev det så stabilt så jag struntade i det

Menteverde

« Svar #35 skrivet: 05 okt-09 kl 21:32 »
Tack för svaren.  :)

Jag funderade lite vidare över saken och kom efter ett tankexperiment fram till att det inte borde vara något problem. Om man antar att regeln som det är sten under är så stum att den motsvarar en vägg, så blir ju golvet nu uppdelat i liksom två golv. Dessa golv har mindre spännvid vinkelrätt mot reglarna, hävstångsverkan och golvet borde därför i sig sjunka mindre på respektive sida om regeln med sten under.

Om man tar bort stenarna så borde golvet rimligtvis sjunka ännu mer i mitten än när det ligger sten där och problemen bli värre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare
ärt, jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser