Jag tänkte här lägga upp lite bilder på renoveringen av en stuga som jag just nu håller på med. Dels för att inspirera andra, dels för att jag behöver hjälp stup i kvarten.

Just nu är huset ett dragigt skyffe med dålig lukt. Isoleringen ska vi inte ens tala om. Jag har haft en kamin och om man panikeldade i den så var det tropisk hetta i en radie av ungefär 1,5 meter runt den, medan man i samma rum bara 3 meter bort vid ytterväggen satt och frös. En kompis som hade en villa på över 100 kvadrat värme hela huset med en mindre kamin och kanske 1/3 så mycket ved. Och fick dessutom jämnare värme.

Miljö, energibesparning, komfort, billigt, snyggt. Det är ord som kan enkelt beskriver målen med renoveringen. Särskilt miljö och energibesparning. Var dock beredda på en massa prat och spekulationer som aldrig kommer bli av.

Till värmesystemet har jag bestämt att jag ska ha solfångare och en kamin med vattenmantling. Hoppas kunna ha över 1 kubik vatten i systemet. Kanske komplettera med vindkraftverk. Eftersom jag har gott om tid och lite pengar så tillverkar jag så mycket jag kan av detta själv. För att jag ogillar konsumtionshysterin i samhället (eller för att jag är så jävla snål som mina kompisar beskriver det, sanningen är nog mitt i mellan

) så tänker jag använda mig av begagnat material i så stor utsträckning som möjligt.
Stugan har 2 rok och är totalt på ca 30 kvadrat. Har jag för mig. Får kolla upp det lite noggrannare. Två av rummen är från originalstommen som är riktigt timmer, medan ett är ett rum är ett utbygge. Slarvbygge till stor del gjort av spillmaterial från SKF, verkar det som. Iallafall var golvet gjort av gamla packlårar, det var fräckt.

Kullager till Allende? Det rummet är färdigt. Jag lade tillbaks det gamla golvet, Santiagolådan inkluderad.
Efter det var det dags för vinden. Putsen på skorstenen hade börjat förfalla. Har tyvärr ingen bild på hur det såg ut innan, men så här såg det när putsen var bortknackad och jag kratsat bort gammal fog mellan stenarna:

Det var inte vanligt murbruk mellan stenarna, utan sådan där lerig/sandig massa man använd förr. Vad kallas sådan egentligen?

För verkligen få en stabil skorsten valde jag hursomhelst att foga den med vanligt murbruk. Sedan blev det grovputsning.
Medan jag förberedde för ytterliggare tilläggsisolering bröt jag upp ett golv som var lagt mellan bjälkarna på vinden. Dom använt golvet som ett loftsutrymme förrut.
Där hittade jag något som fick mig att rysa till. Nej, inte skelettet från något ihjälslaget fnask. Men nyheter. Från första världskriget och revolutionstiderna i Ryssland!

GP, årgångar mellan 1916-1918. Något som förvånade mig mycket var att dom var lika mycket eller mer fullplottrade med reklam än moderna GP.
Tydligen hade dom avskaffat honören på sommaren 1917 i Ryssland och istället infört en "ömsesidig hälsning" med. Ja, annat blev det väl sen efter den där där dagen i oktober. Men det är ju en annan historia.
Men nu är det sovdags. Kanske uppdatering imorrn.