Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd: Stugrenovering!  (läst 6304 gånger)

Menteverde

Bildtråd: Stugrenovering!
« skrivet: 01 sep-09 kl 23:52 »
Jag tänkte här lägga upp lite bilder på renoveringen av en stuga som jag just nu håller på med. Dels för att inspirera andra, dels för att jag behöver hjälp stup i kvarten.  ;D

Just nu är huset ett dragigt skyffe med dålig lukt. Isoleringen ska vi inte ens tala om. Jag har haft en kamin och om man panikeldade i den så var det tropisk hetta i en radie av ungefär 1,5 meter runt den, medan man i samma rum bara 3 meter bort vid ytterväggen satt och frös. En kompis som hade en villa på över 100 kvadrat värme hela huset med en mindre kamin och kanske 1/3 så mycket ved. Och fick dessutom jämnare värme.  ;D

Miljö, energibesparning, komfort, billigt, snyggt. Det är ord som kan enkelt beskriver målen med renoveringen. Särskilt miljö och energibesparning. Var dock beredda på en massa prat och spekulationer som aldrig kommer bli av.  :)

Till värmesystemet har jag bestämt att jag ska ha solfångare och en kamin med vattenmantling. Hoppas kunna ha över 1 kubik vatten i systemet. Kanske komplettera med vindkraftverk. Eftersom jag har gott om tid och lite pengar så tillverkar jag så mycket jag kan av detta själv. För att jag ogillar konsumtionshysterin i samhället (eller för att jag är så jävla snål som mina kompisar beskriver det, sanningen är nog mitt i mellan ;)) så tänker jag använda mig av begagnat material i så stor utsträckning som möjligt.

Stugan har 2 rok och är totalt på ca 30 kvadrat. Har jag för mig. Får kolla upp det lite noggrannare. Två av rummen är från originalstommen som är riktigt timmer, medan ett är ett rum är ett utbygge. Slarvbygge till stor del gjort av spillmaterial från SKF, verkar det som. Iallafall var golvet gjort av gamla packlårar, det var fräckt.  :)

Kullager till Allende?

Det rummet är färdigt. Jag lade tillbaks det gamla golvet, Santiagolådan inkluderad.

Efter det var det dags för vinden. Putsen på skorstenen hade börjat förfalla. Har tyvärr ingen bild på hur det såg ut innan, men så här såg det när putsen var bortknackad och jag kratsat bort gammal fog mellan stenarna:

Det var inte vanligt murbruk mellan stenarna, utan sådan där lerig/sandig massa man använd förr. Vad kallas sådan egentligen?

För verkligen få en stabil skorsten valde jag hursomhelst att foga den med vanligt murbruk. Sedan blev det grovputsning.

Medan jag förberedde för ytterliggare tilläggsisolering bröt jag upp ett golv som var lagt mellan bjälkarna på vinden. Dom använt golvet som ett loftsutrymme förrut.
Där hittade jag något som fick mig att rysa till. Nej, inte skelettet från något ihjälslaget fnask. Men nyheter. Från första världskriget och revolutionstiderna i Ryssland!

GP, årgångar mellan 1916-1918. Något som förvånade mig mycket var att dom var lika mycket eller mer fullplottrade med reklam än moderna GP.
Tydligen hade dom avskaffat honören på sommaren 1917 i Ryssland och istället infört en "ömsesidig hälsning" med. Ja, annat blev det väl sen efter den där där dagen i oktober. Men det är ju en annan historia.

Men nu är det sovdags. Kanske uppdatering imorrn.

ersam

• -
SV: Bildtråd: Stugrenovering!
« Svar #1 skrivet: 02 sep-09 kl 11:20 »
Jag hittade tidningar från nazityskland i trossbotten på uthuset. Undrar vad tidigare ägare har haft för sympatier...  :-\

Eleganten

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 sep-09 kl 17:16 »

[Det var inte vanligt murbruk mellan stenarna, utan sådan där lerig/sandig massa man använd förr. Vad kallas sådan egentligen?

Lerbruk. Bara för att jag är så jävla dryg så kan jag berätta att det faller in under samlingsnamnet murbruk tillsammans med kalkbruk, cementbruk etc.

skön dragning av skorstenen föresten. Vilar den mot takåsen?
Oftast när man ser sådana dragningar brukar det finnas stöttor på undersidan föt att ta upp belastningen från den delen som är ovan tak.

Måste ha vart en kylig kille som gjorde denna pjäs.
« Senast ändrad: 03 sep-09 kl 17:28 av Eleganten »
Estetiken framför allt

Menteverde

« Svar #3 skrivet: 04 sep-09 kl 15:00 »

ersam: Omg, undrar vad han eldade med i sin panna. 

Eleganten: Japp, den vilar mot takåsen och är close an till bottenbjälklaget så den bryter mot alla normer och bestämmelser.  ;D Men den har fungerat i snart 100 år och lär fungera i 100 år till.

Menteverde

« Svar #4 skrivet: 04 sep-09 kl 15:08 »
Dags för golvet i ett av rummen! Börjat bryta upp golvet så spånet golvet var isolerat med syns. Spånet hade sjunkit ihop mycket och blindbotten hade kollapsat på många ställen. Därför hade kall luft bara strömmat rakt in från grunden och in i huset genom stora glipor runt golvet.

Skyfflat och sugit ut spånet med en vindsullspruta som använts omvänt.

« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 15:10 av Menteverde »

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-09 kl 15:17 »
Ska du inreda vinden till något slags boyta eller ska du fortsätta ha det bara för förvaring?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Menteverde

« Svar #6 skrivet: 04 sep-09 kl 15:45 »
Jag tänkte göra det först, men insåg att det blir för trångt. Nu när isoleringen ligger på så är det så lågt till tak att jag knappt klarar av att krypa upp på vinden genom vindsfönstret och jag har ändå ingen kakmage.  ;D

Så här ser det ut när lösullen ligger på plats:

Ser det inte underbart ut? Som nyfallen snö.  :) Gjorde arbetet med spruta. Synen ger en fantasier om hur bra värmen kommer hållas inne när man sitter vid brasan en kylig vinterdag.

Även om vindsullen är riktigt jävlig att arbeta med så är den lindrigare än vanlig ull därför att arbetet går så snabbt. Hela vinden tog kanske max en timme att spruta, förarbete exkluderat. Med vanlig ull hade man fått krypa där uppe med krökt rygg skurit och svurit sisådär en hel dag. Dessutom hade anslutningar mot skorsten etc blivit mycket sämre.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-09 kl 15:49 »
Jag tänkte göra det först, men insåg att det blir för trångt.

Ja, det förstår jag av bilden :o!

Sommarförvaring för skidor kanske ;)?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

stedevil

« Svar #8 skrivet: 04 sep-09 kl 16:34 »
Till värmesystemet har jag bestämt att jag ska ha solfångare och en kamin med vattenmantling. Hoppas kunna ha över 1 kubik vatten i systemet. Kanske komplettera med vindkraftverk.

Vad gäller de ekonomiska aspekterna så är det väldigt svårt att få småskalig vindkraft att löna sig, typ 50år eller mer. Solfångare har samma problem, jämfört med att elda i en modern vedpanna så kan man lätt räkna 25+år innan det betalat sig, om man köper hugget o kluvet (aldrig om du har egen ved) men det kan dock vara praktiskt att slippa elda under sommarhalvåret.

Citera
För verkligen få en stabil skorsten valde jag hursomhelst att foga den med vanligt murbruk. Sedan blev det grovputsning.

Oje, du kan ha gjort dig själv en stor otjänst. Olika bruk är olika hårda, flexibla och fuktgenomsläppliga. Från mjukt - hårt
Lerbruk -> Kalkbruk -> Hydraliskt kalkbruk -> Cementbruk

När man lägger ett yttre lager som är hårdare än undeliggande lager (som du gjort) så slutar det oftast med att det spricket och ramlar av. Har själv stor erfarenhet av detta då jag har ett gammalt uthus från 1870 där senare ägare blandat tegel och cementbruk med den ursprungliga lertegeln och lerbruket... har gett upp försöken att lappa o laga nu, kommer bara knacka ner alteftersom det släpper och måla med kalk tills allt "nytt" helt ramlat av.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-09 kl 22:00 »
stedevil har iof rätt i sak men man ska inte måla fan på väggen.
Jag tror att du kan vara lugn eftersom du putsade direkt på teglet och samtliga bruksorter fäster utmärkt på tegel.
Estetiken framför allt

stedevil

« Svar #10 skrivet: 05 sep-09 kl 00:23 »
Jo, det är ju nog brännt tegel i skorstenen vid närmare eftertanke. Får skylla på tankspriddhet ::)
Men generellt är det bra att tänka efter minst 2 gånger innan man blandar in cement i gamla byggnader/konstruktioner. Slutar ofta i elände.

Menteverde

« Svar #11 skrivet: 08 sep-09 kl 21:06 »
Hur kommer det sig att bruket skulle spricka då? Är det att det mjuka lerbruket medger sättningar och fogrörelser, vilket då får puts etc att spricka?

Eftersom jag fogade skorstenen med riktigt bruk så lär ju rörelserna minska iallafall.

Det småskaliga vindkraftverket kommer bli väldigt småskaligt till att börja med. En begagnad asynkronmotor med kondensator, enklaste möjliga växel och turbinblad av isärsågade avloppsrör (har för mig att folk gjort lyckade turbinblad av detta). Jag siktar på en genomsnittseffekt på runt 100-200 watt.
Denna ska sedan regleras med tyristorstyrning eller liknande och gå direkt till en värmepatron i tekniktanken.

Och vad hör till det ekonomiska så är miljö en viktigare dimension, även om det såklart måste finnas proportioner.

Jag tror inte kraftverket, eller kanske snarare kraftverksprototypen, kommer hamna på så mycket mer än kanske 1000-2000 kronor eller något då jag redan har så gott allt utom värmepatron och styrelektronik hemma.  Om skulle det i slutändan bli dyrt är det nog iallafall förjävla kul och lärorikt att bygga ett kraftverk.   ;)

Solfångarna ska jag också antagligen bygga själv. Jag har tänkt att använda vanliga fönsterglas som jag fått gratis och har liggandes hemma. För att få bättre vinterutbyte så funderar jag på att använda fönster med dubbelglas. På sommaren sedan kan man lyfta av det ena glaset för bättre utbyte, eller ha kvar det, för att minska produktionstopparna som kan överbelasta tanken.
Jag ska ha ungefär 3 bar i tankarna för att kunna öka temperaturen på mediet till uppemot 110 grader. Kanske är det bästa att hålla sig på högst 95 i normalfall för att inte råka ut för en massa ångbildning om det skulle gå läck på något rör. Det betyder att jag kan trycka i ca 99 kwh i en 1 kubikstank, tempdiff från 25-110 grader och det är ju hyfsat. Lyckas jag så bra med tilläggsisoleringen av huset som jag hoppas så kanske detta är värme för 2-3 dygn även under vintern? Är hursomhelst riktigt taggad på att vakna upp i ett hus där det är varmt även på morgonen.  ;D
Tankarna ska stå i det kommande badrummet så att eventuella värmeläckage från tankarna värmer huset direkt. För att inte få det för varmt inne på sommaren så ska dom ändå isoleras väl. Jag har en tanke på att bygga in tankarna i som en snygg "silo" där man sedan kan spruta i lösull som isolering.
Det är så dåligt med utrymme under krypgrunden att jag måste dra rören till radiatorerna inne i huset. Inte lika snyggt, men ett måste. Slipper förluster också. 

Absorbatorn till solfångaren ska jag antingen köpa från Sunstrip eller bygga själv. Jag har en idé om hur en absorbator kan byggas som är enkel att göra själv och förmodligen väldigt effektiv, men jag avslöjar inte den idén ännu.  :)
Det jag gillar är bekvämlighetsaspekten med solfångare, att man bekvämt får ut miljövänlig värme. Jag har vuxit upp i ett hus där man verkligen konstant måste elda i kökskaminen för att få varmt under vinterhalvåret och jag är så jääävla trött på det. 
Jag ska ha en ganska stor solfångaranläggning som täcker så gott som hela söderväggen. Från början hade jag tänkt att helt och hållet integrera solfångarna med väggen, så att väggisoleringen blir solfångarens isolering. Dock så antar att det här förmodligen blir en riskkonstruktion, där man kommer få groteskt med kondens i solfångaren under kalla dagar och stor fuktvandring in i huset under varma dagar.

Menteverde

« Svar #12 skrivet: 08 sep-09 kl 21:23 »

Vatten rann in under krypgrunden, usch! Det kändes nästan tröstlöst när regnet forsade ner utan pardon från himlen och golvet i ens hus för tillfället bestod av lervälling.   :-X

Det var bara att inse faktumet att ett dränerande material på marken skulle vara nödvändigt. Efter ett ohälsosamt jobbigt skyfflande såg det ut så här (och jag var tvungen att skyffla in lite till sen):

Grustag?

Mer om hur arbetet gjordes står det om i denna tråd:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=73438.0

Jag upptäckte också ett annat problem. Skorstenen hade dom ställt på en golvbjälke för att sedan stötta upp med sten under. Stenhögen hade kollapsat och skorstenen stod alltså med större delen av sin tyngt på en golvbjälke som bågnade ganska rejält.   Hade ju varit roligt om både golvet och skorstenen rasade. :o

Här pumpar jag upp det hela lite på prov med en domkraft. Ska fotografera det färdiga resultatet imorrn, det blev bra.

Hela morgondagen ska jag sitta i en grävmaskin och jobba på att dränera grunden.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 08 sep-09 kl 22:06 »
Du har förmodligen redan tänkt på det...föreslår att du gräver till frostfritt djup, så att dräneringen fungerar även vinter och tidig vår.

Menteverde

« Svar #14 skrivet: 08 sep-09 kl 23:02 »
Helt frostfritt djup pallar jag inte att lägga den på, men den kommer ligga på initialt mellan 35-40 cm och i slutändan på 60-65.  Här på västkusten är det ändå sällan fruset i backen mer än totalt max någon månad om året.

stedevil

« Svar #15 skrivet: 09 sep-09 kl 00:02 »
Hur kommer det sig att bruket skulle spricka då? Är det att det mjuka lerbruket medger sättningar och fogrörelser, vilket då får puts etc att spricka?

Precis. Fuktvandring kan ställa till problem med då cementen är mindre genomsläpplig för fukt.

Citera
Det småskaliga vindkraftverket kommer bli väldigt småskaligt till att börja med. En begagnad asynkronmotor med kondensator, enklaste möjliga växel och turbinblad av isärsågade avloppsrör (har för mig att folk gjort lyckade turbinblad av detta).

Låter som ett intressant projekt. Hade du tänkt dig en horisontell rotor? Borde vara enklare för ett GDS projekt. Glöm inte rapportera hur det går. :)

Citera
Lyckas jag så bra med tilläggsisoleringen av huset som jag hoppas så kanske detta är värme för 2-3 dygn även under vintern?

Du ska ha solpaneler som på en dag värmer vatten för att värma hela huset 2-3 dygn mitt i vintern?
Blir rätt många paneler i så fall gissar jag. Räcker sydväggen till?

Menteverde

« Svar #16 skrivet: 09 sep-09 kl 00:13 »
GDS vad är det? Rotorn ska vara horisontell är det tänkt, fast det är klart, en Savonius kanske är bäst att börja med.

Citera
Du ska ha solpaneler som på en dag värmer vatten för att värma hela huset 2-3 dygn mitt i vintern?
Blir rätt många paneler i så fall gissar jag. Räcker sydväggen till?
Nej nej, jag menade bara att 99 kWh kanske räcker för att värma detta hus och tappvarmvatten under ett par dagar även vinterhalvåret?

Jag kan nog tyvärr inte få plats med så jättemycket solfångare om jag också vill ha en snygg fasad, på en höft kanske jag får plats med 6-8 m2.

stedevil

« Svar #17 skrivet: 09 sep-09 kl 00:34 »
GDS = Gör Det Själv, och jag såg att jag glömde skriva halva meningen. Skulle säga att en vertikal rotor-axel nog var enklast att börja med. Ingen 90 graders vinkel för axeln eller krav på att transformeringen ska ske uppe i rotorhuset och inget strul med att få bladen att stå rätt i vindriktningen (en vertikal står alltid i rätt riktning). Savonius är nog rätt spår. :)

Rödskägg

• Småland
« Svar #18 skrivet: 09 sep-09 kl 08:20 »
Det borde nog räcka så nära huset.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #19 skrivet: 09 sep-09 kl 21:26 »
Storfyndat idag! Åkte till tippen för att lämpa av lite skräp och kom hem med långt mer än jag körde dit med.  ;D

Till höger gammal Nibe elpanna, totalt 270 liter med 90 liter intern VVB, cirkpump, elektrisk shunt m.m. Elpatroner på totalt 15 kW så där har jag till både vindkraftverk och annat. Bredvid denna en annan separat VVB på runt 300 liter, vet inte märke, men det satt iallafall en elpatron i. Ovanpå allt 3 ganska stora fönster med 4 m.m härdade glas i, totalt ca 6 m2.  Det är sjukt ett sånt överkonsumtionssamhälle vi lever i. Tankarna ser fräscha ut, tror inte det är något fel på dom även om jag inte provtryckt dom och så ännu.

Savounius kanske får räcka som start. Ett 200 liters oljefat kapat på mitten bara. Frågan är vad som kan vara en lämplig växel? Göra något själv av en gamla mountainbike drev?  Jag vill ju komma upp i översynkront varvtal (1490+) hos generatorn samtidigt som savoniusen ska snurra så långsamt det bara går därför att dess effektivitet sjunker så mycket vid högre varvtal. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser