Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativt skafferi/jordkällare  (läst 1898 gånger)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
Alternativt skafferi/jordkällare
« skrivet: 01 sep-09 kl 19:55 »
Vi byggde ett litet hus som nu skall isolerasi golv , väggar & tak. då jag inte har någon jordkällare eller stort skafferi funderar jag på hur man skulle kunna göra för att hålla värmen i detta hus som i en jordkällare under vintern?
Jag skulle vilja kunna förvara potatis, morötter, kål och all sylt & saft.
Någon som kan ge mig bra förslag på hur jag skall hålla rätt temperatur ??
Huset är ca 2x2 m och 180 i takhöjd. står på plintar.
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

sehjonk

• Lev väl
    • Halland
SV: Alternativt skafferi/jordkällare
« Svar #1 skrivet: 01 sep-09 kl 21:00 »
Det beror vart i vårt underbara land du bor och hur mycket isolering du trycker in mellan väggarna/golv/tak. Villken sorts vägg/tak/golv regel/bjälken du valt att bygga i. I vissa fall kan man ju hålla frost fritt med hjälp av en 60 w lampa .Men som skrivet allt hänger på förutsättningarna. :)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Alternativt skafferi/jordkällare
« Svar #2 skrivet: 01 sep-09 kl 21:29 »
huset är ett vanligt brädhus, med 10 cm isolering och vindpapp, samma gällande tak och golv. Huset står i värmland
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser