Hittade ingen lämplig plats att lägga detta på, så det får bli här.I dag har Sveriges Radio en nyhet om att kartong är så himla miljövänligt förpackningsmaterial. Man bygger detta på en avhandling finansierad av Tetrapack (!)
bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=3068692
Lustigt nog lade jag ut en artikel i går om just Aåtervinning kontra återbruk på Leva billigt.
http://www.levabilligt.se/news.php?item.164.11Men jag anser att Vetenskapsradion har dåliga kunskaper om kretslopp så jagh skrev till dem och till ring P1. Kanske fler vill ta upp tråden.
Här är kopia av mitt mail till Vetenskapsradion.
Dåliga kunskaper om miljö?Det verkar som om de journalister som arbetar med vetenskapsradion har dåliga kunskaper om miljö och kretslopp.
MusslorVid ett tidigare tillfälle publicerade man glatt att musslor odlade utanför reningsverk i Östersjön skulle vara utmärkt att som mjöl, ge till ekologiska kycklingar.
Man missade att musslor är effektiva på att ta upp tungmetaller såsom kadmium. Detta åmen kan orsaka njurskador hos de människor som senare äter kycklingarna.
Efter att jag skrivit och påpekat detta ändrade man i senare sändningar.
FörpackningarI dag påstår man att pappkartonger är det absolut miljövänligaste förpackningsalternativet.
Bakgrunden till detta är en avhandling som betalts av Tetrapack.
I inslaget nämns att returpapper lär ingå i förpackningsmaterialet, dock inte hur stor del.
Vidare påstås att glas är dåligt för att det väger för mycket.
Inte ett ord om hur det ligger till med följderna av förbränning av mjölkkartonger. Är de inte belagda med plast? Hur fungerar det vid förbränning osv.
Tetrapack förbrukar vad jag föreställer mig oerhörda mängder med svensk skog som hade kunnat användas till husbyggen mm.
Skilj på begreppen!Men den viktigaste kritiken jag har är att man inte kan skilja på återvinning och återbruk.
Glas är en väldigt bra förpackning, avsevärt bättre än plast och papper.
Glasburkar kan återanvändas (återbrukas).
Ett exempel är honungsburkar och syltburkar. Diskar man dessa kan man använda dem massor av gånger.