Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tog bina vägen??  (läst 4048 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Vart tog bina vägen??
« skrivet: 30 aug-09 kl 15:07 »
Idag har jag slutskattat, bina var inte alldeles glada eftersom det blåste rätt bra... :-\ När jag kom till sista samhället så var jag både trött o hungrig, men glad att snart vara klar.

Jag lyfte av skattlådorna, som hade ok med både bin o honung, och satte dem på tömmaren. Lyfte av spärrgallret och tittade ner i yngelrummet. Översta lådan var tom på bin, lite märkligt tyckte jag o lyfte på den. Och då upptäckte jag att även andra lådan var tom på bin! Hela yngelrummet var tomt!!!!

Jag hittade en utkrupen visecell på en ram och misstänker att samhället svärmat och sedan har den nya drottningen omkommit på ett eller annat sätt.. Eller så har den gamla drottningen omkommit och så även nöddrottningen.  :'(

Detta samhälle har varit stort o produktivt, dragit in en massa honung och eftersom de även varit lite lynniga så har jag inte grejat med dem i onödan. Enligt mina anteckningar så var jag i samhället i slutet på juli och då har jag bara noterad en sak i mina papper: "Lugna". Jag gjorde en dragbiavläggare nästsista veckan i juli och den fungerar jättebra. Alltid nåt...

Jag sopade ner alla bin i det tomma yngelrummet och får gå dit o ta bort det senare i veckan. För dessa bin är väl inget att försöka göra något med?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
SV: Vart tog bina vägen??
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 22:31 »
Vad tråkigt... :-\

Som jag förstått det så kan du tillsätta bina till nåt annat samhälle. Eftersom de är viselösa, så accepterar de att hamna i ett nytt samhälle. Kanske ska du ha tidningspapper emellan. I och för sig är de väl för gamla för att klara vintern.

/Andreas

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 22:37 »
Jag tittade i kupan igen, den här gången med mat i magen... :) och jag hittade flera tomma viseceller.. Nu när jag sopat ner alla bin från skattlådorna, så var det ändå rätt mycket bin i samhället. Drottningen måste ha varit borta i minst tre veckor, det enda yngel som fanns var övergivet och dött i nedersta yngelrummet.

Usch vad trist o klantigt av mig att inte titta till dem ordentligt efter att jag gjorde avläggaren. Något måste ju ha gått snett alldeles efter det.. :'(

Jag kan säkert få tag i en drottning att sätta dit, men är det någon idé? De bin som är där nu är ju, som yngst, en eller ett par veckor gamla.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 31 aug-09 kl 13:27 »
Ajaj! Är det den drottningen jag fick eller?  :-\

wictor

« Svar #4 skrivet: 31 aug-09 kl 14:25 »
Slå ihop med ett annat samhälle.

MEN det kan finnas en oparad ungdrottning, så lägg såväl ett spärrgaller som ett tidningspapper emellan. Allt över spärrgallret skall sedan tas bort, speciellt om där kryper en ungdrottning. Kommer hon ner så dödar hon troligen den fungerande drottningen, och då har man ju inget vunnit.

Bina är nog väl så goda att spara. De gamla sommarbina är döda nu, så de bin du ser är de som krupit ut de senaste veckorna. Sopa av bina i den övre lådan en bit framför kupan om nån vecka, de flyger hem igen. Sätt ett spärrgaller framför, eller eventuellt under, så inte en eventuell ungdrottning får för sig att följa med den vägen...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 31 aug-09 kl 15:01 »
Ajaj! Är det den drottningen jag fick eller?  :-\

Nejdå, det är det inte.

Detta samhälle hade en tokdrottning men jag valde ändå att behålla henne en säsong till eftersom generna bakåt skall vara bra... Men nu är hon borta i alla fall.
« Senast ändrad: 31 aug-09 kl 15:03 av mille »

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 31 aug-09 kl 15:03 »
Slå ihop med ett annat samhälle.

MEN det kan finnas en oparad ungdrottning, så lägg såväl ett spärrgaller som ett tidningspapper emellan. Allt över spärrgallret skall sedan tas bort, speciellt om där kryper en ungdrottning. Kommer hon ner så dödar hon troligen den fungerande drottningen, och då har man ju inget vunnit.

Bina är nog väl så goda att spara. De gamla sommarbina är döda nu, så de bin du ser är de som krupit ut de senaste veckorna. Sopa av bina i den övre lådan en bit framför kupan om nån vecka, de flyger hem igen. Sätt ett spärrgaller framför, eller eventuellt under, så inte en eventuell ungdrottning får för sig att följa med den vägen...

Tack för svaret! Jag har ett litet samhälle som nog skulle behöva fler bin, då gör jag så!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 01 sep-09 kl 21:43 »
Idag fick jag in de sista lådorna från slutskattningen (nu står 11 mer eller mindre fyllda hls-lådor o väntar på slungning...) och då passade jag även på att förbereda det drottninglösa samhället för sammanslagning.

Mitt tidigare så stora o fina samhället ryms nu i en tioramars LN.... :'( Jaja, sånt är livet. "Man kan alltid göra fel på nya sätt" som en vän sa idag.... ;)

Planen är att slå ihop samhället med ett annat imorgon kväll, men jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

Jag har börjat vinterfodra men tänkte nu göra ett uppehåll och långtidsbehandla med myrsyra. Det tänkte jag göra i morgon kväll med alla samhällen som står här på gården. Frågan är då hur jag gör med det drottninglösa; skall jag behandla det för sig och slå ihop samhällena sedan eller skall jag göra tvärtom? Hur länge bör jag vänta med att sätta på myrsyran ifall jag gör sammanslagningen först?

Jag skulle också kunna göra så att jag mjölksyrebehandlar det drottninglösa samhället eftersom det är yngellöst och sedan slår ihop det med ett annat. Mottagarsamhället är mjölksyrebehandlat för en månad sedan ungefär och det kanske räcker? Vad tror ni?

(Jag satsar på kravmärkning inom en någorlunda snar framtid, så apistan är inget alternativ.... ;))

Jano

• Halland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-09 kl 21:01 »
Hej.
Jag använder okså myrsyra sedan många år med mycket gott resultat. De senaste sju åren är det Karl- Erik Tedblads omtalade burkmetod som visat sig fullständigt suverän både vad gäller handhavande och i bekämpningssyfte. Min erfarenhet är att inte sätta på burken för tidigt på hösten. Du kan mycket väl färdigfodra dina bin och göra de hopslagningar du har tänkt i lugn och ro. Myrsyrabehandlingen gör Du inte förrän tidigast i mitten på september då dagstemperaturen är som lämpligast, ej över 18-19 grader.
 Nu kommer nog många att ha åsikter , men det bryr jag mig inte om . Bekämpningen fungerar perfekt för mig utan att några samhällen gått under.   

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 02 sep-09 kl 21:45 »
Tack för ditt svar Jano! Tyvärr läste jag det för sent och nu är burkarna på.. Jag gjorde som så att jag mjölksyrebehandlade det drottninglösa och slog ihop det med en liten avläggare. Nu är det bara att hålla tummarna....:-)

Hur många dagar har du dina burkar på Jano?

Jano

• Halland
« Svar #10 skrivet: 03 sep-09 kl 10:50 »
 Det är nog inte så farligt att Du redan satt på burkarna, men om det skulle bli väldigt varmt ,över 20 grader , på dagarna ska Du nog ta bort burkarna och vänta ett tag. Hur länge burkarna får stå på beror på nedfallet, som kollas varje dag. När inget nedfall finns längre då kan burkarna tagas bort. En vecka är lagom för mig, men det beror ju på angreppsgraden, Det kan vara väldigt individuellt men längre än två veckor är nog inte nån ide för då har i regel myrsyran avdunstat och burken gör inte längre någon nytta.
/ Jano

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 03 sep-09 kl 18:54 »
Det var lång tid att ha burkarna på, använder du 60% syra då?

Jag hittade Tedblads egna beskrivning och då hade han 85% syra i 4-5 dagar och det är så jag har kört. Fast jag tycker inte att det avdunstar jättemycket syra, så kanske är det för kort tid?

Jag har haft en del varroa i år och tänker göra en ytterligare behandling (antingen med mjölksyra eller oxalsyra) senare i höst. Jag skall rådfråga min bitillsyningsman och också hålla koll på nedfallet nu när burkarna är på. I fjol hade jag inte mycket nedfall alls under behandligen men har däremot haft ett par samhällen med relativt mycket varroa under sommaren i år. Jag har behandlat med mjölksyra på alla avläggare och skurit drönarvax på de stora, det har gått åt en hel del tid för det j*kla kvalstret... >:(

Dessvärre bor jag i ett område där vissa anser att rabarber är en bra metod för varroabekämpning, så det kanske inte bara är mitt fel...

wictor

« Svar #12 skrivet: 03 sep-09 kl 19:14 »
Jag har sagt det förut och säger det igen. Har man fått ett massivt Varroa-angrepp så skall man slå tillbaka hårt.

Myrsyra dödar ungefärligen 60-65 % av Varroa.
Har man då i kupan 10.000 kvalster så överlever närmare 4000 stycken.
Och börjar om nästa vår, vilket leder till att nästa höst har man 40.000 kvalster. Och så behandlar man med myrsyra, så nästa höst har man 16.000.

Har man Varroa är det synnerligen viktigt att från början få ner trycket till ett minimum. Använder man en metod som dödar 99% av kvalstren direkt, och börjar på 10.000 så har man ju då bara kvar 100 stycken.
Då kan man använda sådana enkla metoder som drönarutskärning vilket håller ner kvalstrets reproduktion.
Och så kan man ett par-tre år använda t.ex myrsyra eller mjölksyra. Oxalsyra för de som gillar att använda medel som även dödar människan.  Ett mycket verksamt medel är Tymol, om man håller angreppsnivån låg.

Men med visst intervall måste man använda ett medel som drastiskt sänker nivån, annars kommer Varroan att ta överhanden.
De drastiska medlen finns bara ett godkänt i Sverige. Men det finns fler, och de är bra. >99%

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 03 sep-09 kl 19:48 »
Vi har haft den här diskussionen förut och jag vet vad du tycker wictor. Det kan vara möjligt att jag får ge mig, men jag vill helst undvika apistanet så långt det är möjligt. Jag gillar inte oxalsyran jag heller, men jag kommer nog ändå att göra en behandling med det på vissa av samhällen senare i höst.

Framtiden får väl visa om jag är dumekologisk eller om det fungerar...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 sep-09 kl 20:04 »
Man skall veta och kunna uppskatta nedfallet och mängden kvalster och sätta in bekämpning efter det, har man ingen varroa så hjälper inte apistan heller ...  :-[

wictor

« Svar #15 skrivet: 03 sep-09 kl 21:30 »
Ja, Sten-Åke, du har helt rätt. Man skall veta hur mycket kvalster man har i kupan. Och behandla efter det.

Problemet är ju att de allra flesta inte har en aaaaaning... De väntar till dess att det är för sent. Se mitt lilla räkneexempel ovan.

Jag propagerar inte för en ensidig användning av de stora kanonerna för att bara döda några myggor.

Det jag dock har sett är att väldigt många nybörjare inte har en aaaaning, och så blir de negativt överraskade när bina "helt plötsligt" dör. Bättre att först göra en rejäl insats EN gång, därefter när man ligger på en låg nivå kan man enkelt ligga kvar på den låga nivån med diverse enkla metoder.

Även här i mitt grannskap finns det "gamla gubbar" som inte insett att vi haft Varroa sedan 1988. De tror att deras grannar kanske har det, men de sköter sina bin "såå bra" så de kan nog inte få Varroa, eller något annat heller... Till och med ett samhälle i föreningsbigården fick yngelröta, men det "ville" man inte heller se... till dess att bitillsyningsmannen eldade upp samhället med kupa och allt. Men inte ens detta hände ju "hemma hos gubbarna" så de kommer ju aldrig att få nåt sånt.

Det finns ingen som är så blind som den som inte vill se.

Jano

• Halland
« Svar #16 skrivet: 04 sep-09 kl 16:18 »
Det är ju av största vikt att man hela tiden har koll på hur mycket kvalster som finns i samhället. Hur skall man annars veta vad man behöver göra. Kontrollen börjar redan på våren , då man skär ut drönaryngel och konstaterar hur mycket eller förhoppningsvis lite kvalster som finns. Sen måste det naturliga nedfallet av kvalster hållas reda på hela säsongen och behandlingar ske med utgånspunkt av dessa observationer.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 sep-09 kl 17:22 »
Det är ju av största vikt att man hela tiden har koll på hur mycket kvalster som finns i samhället. Hur skall man annars veta vad man behöver göra. Kontrollen börjar redan på våren , då man skär ut drönaryngel och konstaterar hur mycket eller förhoppningsvis lite kvalster som finns. Sen måste det naturliga nedfallet av kvalster hållas reda på hela säsongen och behandlingar ske med utgånspunkt av dessa observationer.

Instämmer helt!

Det är lätt att annars tro att det bara är att köra på hela sässongen och avsluta med Apistan som rensar allt! Men så är det ju inte, man är bara självdestruktiv.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 sep-09 kl 21:17 »
Instämmer helt!

Det är lätt att annars tro att det bara är att köra på hela sässongen och avsluta med Apistan som rensar allt! Men så är det ju inte, man är bara självdestruktiv.
Citera
Så har jag gjort sedan 98 när vi fick kvalstren har aldrig märkt något negativt med det.
Har sällan mer än 4-5 % vinterdödlighet vilket jag tycker är axeltabelt.
MVH Anders

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 sep-09 kl 21:21 »
Spridningen till ev andra under sässongen måste då öka, är det ok?

Varroa är ett lite speciellt kvalster där den första som föds är en hane och resten bara honor. De kan växa exponensiellt och borde bekämpas mera redan tidigt på sässongen.
Även om man tillåter ett visst antal i sina kupor och tar dessa med apistan på slutet så drar de med sig sekundära sjukdomar/virus under sässongen som man vet för lite om.
Har man ett nedfall på 5 eller mera kan det varav allvarligt, gränsen på ett nedfallsprov mellan 5 och 10 är egentligen enorm. Man måste vidta någon åtgärd om man vill hålla nere mängden kvalster.
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 21:44 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 5 användare
Petter B, Weasel, LimJans, Radar, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser