Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha kaninunge hos pappan?  (läst 2595 gånger)

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
Ha kaninunge hos pappan?
« skrivet: 30 aug-09 kl 14:46 »
Av mina kaninungar har jag bara en hane kvar, undrar om jag kan ha den ihop med den vuxna hanen? Testade att släppa in den och det enda som hände var att den vuxna försökte para sig hela tiden, jag var mest orolig för slagsmål och så. Vill ju inte att det skall bli några ungar på ungarna och det blir en massa burar om hankaninungen skall ha en egen. Den är 10-11 veckor nu. En fråga till, honan skall ha en kull till om en vecka eller två, kommer jag att kunna ha dom ungarna ihop med ungarna från den förra kullen fram till slakt? Honor o hanar var för sig givetvis.

Annalill

• Västerbotten
SV: Ha kaninunge hos pappan?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 15:35 »
Brukar i regel gå dåligt att sätta ihop kaniner med varandra som inte har varit tillsammans från födseln. Även om dom är jämngamla (bara ur olika kullar) så uppkommer det lätt bråk. Nu beror det ju självklart på hur mycket plats dom har att vara på osv. Är inte alltid dom bråkar med varandra heller, alltså slåss så att man ser det men när dom rider sådär på varandra kan dom orsaka rätt fula sår runt nacke och huvud. Verkade ju gå bra så det kanske går att testa om du har dom under uppsikt? Jag har bara provat sätta ihop honor själv, gick jättedåligt. Men där jag jobbade förut hade dom ungdjur tillsammans (könsfördelade) och dom bråkade nästan jämt. Bet varandra i öron, svansar, drog päls osv. Det är min erfarenhet av det hela :)

Harvey

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 17:12 »
Jag misstänkte att det kunde vara svårt. Den stora hanen är ju väldigt snäll, men det behöver han ju inte vara mot en unge för det... Jag får testa igen en stund imorgon och se om han fattar att det inte är en hona, blir jobbigt för ungen att bli påsatt hela tiden, om inte annat blir dom stressade bägge två. Tycker bara det känns så jobbigt att bygga flera burar till bara för att äta upp innehållet om ett par månader.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-09 kl 10:29 »
Hej!

Efter min erfarenhet gar det bra att ha unghanar och honor ihop, men jag har mycket utrymme för kaninera. Pappan med sonen gar nog en vecka till, när ungen blir könsmogen och du har honor i närheten (lukt!) blir det nog snabbkastrering.

Jag har även honor ihop i grupp och ja, det gar, men är en av damerna brunftig (frmaförallt den dominanta) lir det brak. Men det gar över och kan dom underlägsna gar undan är det okej.

Likgamla honor har jag satt ihop med bra resultat om alla kommer till ett helt nytt revir (alltsa flytt till ett nytt hägn/ny bur) och kommer ditt nästan samtidigt. Efter ett tag gör dom upp om rangordningen och sedan se ovan.

Ja, du kan ha honor ur kull ett med mamman när hon ska ha kull 2. Men varför?

Sammanlagt verkar det ju som om du har för lite plats redan nu för alla kaniner. Kanske dags att slakta och sedan fundera över nya ungar.  Burbyggandet rekommenderas i allra högsta grad. Att det är jobbigt, tja, man ska ju jobbar för maten ;-) Allvarlig: Tänk bara om en kanin blir dalig, du ju inte ens isolera den. Och att kaninerna sitter trangt eller bits bara för du har inte lust att bygger eller ger dom ett bättre liv.... kan man ju funderar över

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-09 kl 11:01 »
Det är väldigt bra att alltid ha reservburar. Jag har mina i grupp under uppväxten, men jag får alltid plocka ur både hanar och honor ur grupperna. Försöker ha lite is i magen och se vem som är agitator och så tar jag ut den och sätter i en egen bur. Just nu har jag två honor och två hanar som är "isolerade" och då är kaninerna mellan 12 och 16 veckor gamla nu.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Harvey

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 01 sep-09 kl 18:07 »
Menar du att du har honor och hanar i grupp fram till slakt?
Jag har ju inte så många kaniner som ni tror, bara en hona o en hane ;-) Åsså tre ungar efter dom, två honor o en hane, och ungarna är tänkta att ätas upp men än så länge är dom väl små för det. Har fyra burar och kommer att behöva sex stycken efter nästa kull, sedan hade jag inte tänkt fler ungar innan våren och då är årets uppätna. När det blir dax för nästa kull att delas kanske jag hittar på någon enklare byggnation typ kompostgaller eller så. För jisses vilka projekt det var att bygga kaninburar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-09 kl 19:21 »
Jag har honor och hanar som ska slaktas delade såklart... ;) Blir så väldigt många kaniner annars... ;)
Just nu har jag tolv honor i en stor box och så fem hanar i en mindre box, och ytterligare fyra hanar i en annan.
Kompostgaller är super! Se bara till att kaninerna inte kan ta sig ut genom dom stora maskorna. Bäst är att klä gallret med finmaskigare nät.
/Sara

Harvey

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 01 sep-09 kl 19:45 »
Hur sätter ni ihop kompostgallrena? Tre stycken till en klassisk betesburliknande grej och annat när på gavlarna eller mera reklangulär? Känns inte som om mina frassar kryper igenom maskorna så lätt, jag har hundgallersnär i bottnen på betesburarna och det var lite stort fram till dom var sådär 8 veckor.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ha kaninunge hos pappan? -> Kompostgallerburar
« Svar #8 skrivet: 01 sep-09 kl 20:47 »
Mina kompostgallerburar bestar av sammanlagt nio galler, 6 som bildar själva buren, 3 som tak och lock.  När ungarna flyttas in i kompostgallerburar är det hönsnät runt sidorna. Det är otroligt hur länge ungarna kan tar sig igenom, vissa lär sig att vrider bäcken när dom blit för stora att passar genom pa annat sätt.

Duger ocksa bra för hanar under sommaren (här: slutet av april till oktober, beroende pa hur tidigt vintern kommer).

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Meritaton

« Svar #9 skrivet: 01 sep-09 kl 20:53 »
Att ha 2 hanar ihop är nog inget att rekommendera. Det kan gå riktigt illa.

Om man har dem kastrerade kan de gå bra.

Men en vuxen hane och en liten ung hane kommer aldrig att gå vägen.

Jag vet från barndomen då min kompis hade kaniner tillsammans, 2 hanar så blev de så att de red på varandra tills könen blödde.

Sen om inte förr när könsmognad uppnås för den lilla kommer det att bli bråk.

Jag hade själv kullsyskonhanar att gå ihop lite för länge de va 3,5 månad gamla och hade kommit så bra överens innan, så en morgon då jag kom ut så hade den ena av dem ett stort köttigt sår på ryggen och de satt så gulligt och snällt vid varann och åt.

Så min rekommendation är att inte utmana ödet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 01 sep-09 kl 23:34 »
Jag sätter ihop fyrkantiga burar. Två galler på längden på varje långsida, ett galler på höjden på varje kortsida och så två galler som tak. Som låsning till taket använder jag den här superbra lilla fjädern:
http://u3060.shellkonto.se/bilder/625.JPG
Finns att köpa på Högberga
Som "gångjärn" till tak-gallren använder jag vanlig naj-tråd.
Dom burarna blir drygt 1.6 kvm så det tycker jag är helt okej. Ska man ha den ute på gräset behövs ju galler i botten oxå. Och nånstans för ninen/ninerna att krypa in såklart så dom kan få tak över huvudet. ;)

/Sara

Harvey

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 02 sep-09 kl 18:48 »
Tackar för tips på era kompostgallersburar, jag skall nog klara att sätta ihop sågot sådant när det blir dags.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser