Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lux.. hos grisarna?  (läst 910 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Lux.. hos grisarna?
« skrivet: 30 aug-09 kl 13:17 »
Utrymme: Grisstall Ljusstyrka (lux)

Lösdriftsavdelning 50 lux
Box 75 lux
Grisnings/Smågrisavdelning 150 lux

Hur stark glödlampa el. lysrör (W) ska grisarna ha då ca ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Lux.. hos grisarna?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 16:42 »
Det beror ju på hur stor yta det är, hur många ljuspunkter som ska sättas upp, om väggar och tak är ljusa eller mörka osv.

En grov uppskattning är att ett 36 W lysrör skulle kunna räcka till 15 m² om man vill ha 50 lux, till 10 m² för 75 lux och till 5 m² för 150 lux.
För de lägsta belysningsstyrkorna är det nog bättre att dela upp belysningen på mindre enheter, t ex ett antal 11 W lågenergilampor. Om det inte är så högt i tak att man ändå får tillräckligt jämn belysning av glest placerade 2 x 36 W lysrörsarmaturer.

Tänk på att välja armaturer med kapslingsklass osv som tål miljön i grisstallar.

Existens?

• Gäst
SV: Lux.. hos grisarna?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-09 kl 08:57 »
I min förprövning till lösdrift för grisar så står det 50 lux, och att det betyder ca 2-3w per kvadratmeter. Så det stämmer ju bra med Torbjorns uträkning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (2 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser