Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  parning  (läst 2471 gånger)

Fiat

• -
parning
« skrivet: 29 aug-09 kl 16:55 »
Sitter och funderar på en efektivt sätt att para!   Om man har hanen i en stor bur . (Hur stor??) Kan man då släppa in 4-5 honor sammtidigt och efter 1-2 veckor sätter man tillbaks honorna i sina burar och  på så vis enkelt få dom parade någorlunda sammtidigt? Eller blir det ett jätte slaksmål. Har även en ide om att sätta ihop en grupp med 4-5 honor i en hästbox och sätta in flera små hus i hörnen så när honan fått ungar kan man sätta upp kompostnät runt boet några veckor så honan och ungarna får vara i fred.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: parning
« Svar #1 skrivet: 29 aug-09 kl 17:22 »
jag tror inte att det blir så lyckad att ha dem i grupp
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 29 aug-09 kl 17:46 »
Min granne har det så här. han tar in honan hos hanen i ca 5 min och tittar hella tiden. om hon blir parad några gånger så sät hon i sin bur igen och prove efter en vecka att släpa in honan med hanen om hon inte vill bli parad så springer hon undan då är hon drecktig men om hon blir parad igen så är det bara sätta in hon i sin egna bur när hon är betäckt och prova veckan efter. men om om hon släper till hanen på andra försöket så prova veckan efter igen.
 ta alltid honan in till hanen ej tvert om.
 ha de hos varandra ca 5 min ( min granne har vargit med om att hanen dödar honan )
 när hanen parar sig så håpar han på honan och välter ner efter ett tag.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 30 aug-09 kl 10:58 »
Jag räknar fram brunst, vill inte honan släppa till just när jag står där får hon sitta 3 dygn hos hannen, förutsatt att jag vet att det är en snäll hane. Osnälla hanar hamnar i grytan direkt. Parar de sig direkt får de vara tillsammans allt från 10 minuter till ett par timmar sen delar jag dem igen vid kvällsfodringen. Vissa honor vill bara paras 1 gång sen blir de ilskna, de får åka tillbaks i sin bur efter 10 minuter.

Kaniner är individer,ingen är den andra lik så det är svårt att göra ett "parningssystem" om man inte har 20 djur som alla beter sig likadant.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-09 kl 10:32 »
Varför har alla kullar samtidigt? 5 honor med 8 till 10 ungar, hur mycket plats har du??

Som har sagts, tror jag inte att det är en bra ide, om inte dina 5 honor sitter ihop redan nu/innan.

Unna hanen tid med sin dam och tvärtom. Tycker dom om varandra har dom jätteroligt och skönt att se hur dom trivs.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Meritaton

« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 11:03 »
På uppfödarkursen jag gick i stockholm där Carnbrandt var föreläsare.
Sa man att man inte ska para kaninerna i flera dagar.
Varför?

Jo, för att kaninen fungerar som så att vid parningen öppnas passagen till äggledarna och kaninen får ägglossning.
Normalt är denna passage stängd och den öppnas endast vid parningen. denna passage är heller inte lång.

Om du har honan tillsammans med hanen i flera dar betyder detta att passagen hålls öppen i flera dar och det är då stor risk för infektioner.
Det är också stor risk för att kaninen blir dräktig med dubbelkullar, för kaninen kan faktist vbli gravid i båda sidorna samtidigt och föda 2 olika kullar med fast 1 veckas mellanrum.

Vissa honor tillåter sig paras även fast de väntar ungar, så att släppa ihop hane och hona igen efter en vecka är föga tillförlitligt.
Jag själv har haft honor som varit brunstiga sista veckan av dräktigheten.

Bästa sättet att para är att man sätter ihop kaninerna, står å kikar att hanen får till det 3 gånger iaf och eventuellt hjälper till och att 1-2 timmar senare sätta ihop dem igen för 3 nya parningar.
De brukar ofta lyckas om man gör så.

Man bör även kolla honans kön innan man sätetr ihop dem, är könet rött och svullet är hon mottaglig för hanen.

Vill man få igång brunsten kan man ha honan att få träffa hanen en stund å sen följande dag testa å se om hon e villig.

hanen burkar dessutom tappa intresset för honan efter en stund, så att ha dem ifrån varann är en bra ide.

Efter att hanen gett allt på en hona är han föga pigg för å para massa honor efteråt, han e trött å behöver vila.

Endel hanar orkar bara inte para mer än 2 honor per dag.
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 11:06 av Meritaton »

Gösta

« Svar #6 skrivet: 02 sep-09 kl 13:01 »
För att få en dräktighet med 95% säkerhet bör honan vara hos hanen minst 12 timmar.
Många har ringt till mig och sagt att deras honor är sterila eftersom de inte får ungar. De har släppt in honan till hanen. Efter första parningen har de plockat ut honan igen. Inga ungar :'(
Efter det att de låtit honan gå kvar hos hanen i ett dygn så har ungarna kommit!
Själv låter jag honan gå kvar i en vecka. Har aldrig fått två kullar med en veckas diff. Har visserligen bara ca 7000 parningar att kolla mot ;D
Teori och praktik stämmer inte alltid överens och när de inte gör det så gäller praktik 8)
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 02 sep-09 kl 13:04 »
Har visserligen bara ca 7000 parningar att kolla mot ;D

ja, då kan du ju inte heller uttala dig i ämnet tycker jag ... ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Meritaton

« Svar #8 skrivet: 02 sep-09 kl 13:07 »
För att få en dräktighet med 95% säkerhet bör honan vara hos hanen minst 12 timmar.
Många har ringt till mig och sagt att deras honor är sterila eftersom de inte får ungar. De har släppt in honan till hanen. Efter första parningen har de plockat ut honan igen. Inga ungar :'(
Efter det att de låtit honan gå kvar hos hanen i ett dygn så har ungarna kommit!
Själv låter jag honan gå kvar i en vecka. Har aldrig fått två kullar med en veckas diff. Har visserligen bara ca 7000 parningar att kolla mot ;D
Teori och praktik stämmer inte alltid överens och när de inte gör det så gäller praktik 8)
Gösta

De är kanske inte vanligt, men jag vet fler som råkat ut för dubbelkullar, så det händer.
Vet dock inte om dvärgar är annorlunda byggda då eller mer fertila. ;)

Men som du säger räcker de ju inte att para en gång. Utan bättre resultat att man de får para sig 3 gånger, tar bort honan, parar 3 gånger till och sen kanske en ytterligare gång.
Så har jag gjort genom åren och det är väldigt sällan som honan gått tom här.
Visserligen har jag bara 80 kaniner jämfört mde ditt stora antal, men lite kan man ju iaf se på resultaten ändå i praktiken.
;)

Sedan är ju dvärgar känsliga än andra och att de får infektioner är kanske vanligare än för stora raser, det vet jag inte. Men iom att risken för infektion är större om man har dem tillsammans längre än en dag så avstår jag från det.
Inte kul att behandla honan för infektion efter ungarna heller, har hänt de också. :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 02 sep-09 kl 16:25 »
Dvärgar har större benägenhet att få tvillingkullar/dubbelkullar. Vad detta beror på vet jag inte men jag har en filosofi om att deras brunstcykler inte riktigt är som de ska eftersom de tenderar att brunsta dygnet runt under sommarmånaderna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-09 kl 17:19 »
Eftersom det här forumet handlar om självförsörjning och dom flesta här har kaniner för köttets skull ska man nog inte grundar sina kaninvanor pa dvärgraser.  Hos gotlandskaniner har jag inte heller hört av dubbelkullar, även om flera uppfödare/genbanker har kaninparet ihop längre än 10 minuter ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Meritaton

« Svar #11 skrivet: 02 sep-09 kl 17:38 »
Eftersom det här forumet handlar om självförsörjning och dom flesta här har kaniner för köttets skull ska man nog inte grundar sina kaninvanor pa dvärgraser.  Hos gotlandskaniner har jag inte heller hört av dubbelkullar, även om flera uppfödare/genbanker har kaninparet ihop längre än 10 minuter ;-)

Januschka

Tja, jag brukar kunna äta dvärgkaniner lika bra som större raser. Tycker att köttet är godare och mörare. ;) Men då är de ju förstås som husbehov.

Även om det kanske är vanligare att dvärgar får dubbelkullar så händer det också att andra raser får det även fast det inte är så vanligt.

Och detta med att passagen hålls öppen sålänge kaninen paras gälelr ju alla kaninraser och inte enbart dvärgar.

För de är ju trots allt samma art.

Gösta

« Svar #12 skrivet: 02 sep-09 kl 19:42 »
Påståenden om dubbelt havandeskap förefaller lite egendomligt, faktiskt. Känner till ett flertal gårdar där några honor lever tillsammans med en hane hela tiden. De får sina 4 kullar per år. Ibland kan det bli fem kullarpå året. Skulle kaninhonan fungera som här påstås borde ju dessa honor få ungar en gång i veckan!
Som ett specifikt däggdjur släpper honan inte några ägg förrän ett antal parningar har skett. Detta är inga problem eftersom hanens spermier har lång överlevnadsförmåga. Befruktningen kan ske flera dagar efter parningen. Rekommendation är att inte ha honan kvar hos hanen mer än max 3 veckor. detta för att hon skall komma i balans till nedkomsten.
varianten att snabbpara verkar ungefär som magnus Uggla  "4 sekunder" Tror inte att honan tycker att det är en fullgod parning ;D
Gösta

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 02 sep-09 kl 20:26 »
Fick "lära mig" på det studiebesök vid en belgisk köttproduktion av kaninkött att ägglossning skedde upp emot 12 timmar efter parning. Detta var säkerställt med laboratorieprov och andra vetenskapliga undersökningar för att kunna fastställa om honorna blev dräktiga eller ej med provrörsbefruktning. Vad som utlöste själva ägglossningen tog dem en sjuhelsikes tid att komma fram till. Spekulationer som hanens bit i nacken eller den snabba penetreringen var på tapeten. Dock ville han inte avslöja exakt vad det var för det var en företagshemlis.  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser