Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrsyra med avdunstare?  (läst 3754 gånger)

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
Myrsyra med avdunstare?
« skrivet: 29 aug-09 kl 11:21 »
Jag har köpt en myrsyrafördunstare på biredskapsfabriken. Tror den hette Nassenheimer eller nåt sånt... Är det nån som vet hur mycket syra man ska hälla i och hur länge den ska sitta i kupan? När ska jag behandla samhället? Jag tänkte slutskatta imorgon och ge vinterfodret direkt...
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

wictor

SV: Myrsyra med avdunstare?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-09 kl 14:02 »
Att behandla mot Varroa med myrsyra nu är nog ingen bra idé.

Myrsyrabehandling utförs ett par gånger sommartid, tillsammans med drönarutskärning. Sedan på hösten så behandlar man normalt med oxalsyra när allt (eller det allra mesta) ynglet krupit ut. Det gör man i november. Finns det yngel kvar då så tar man bort de ramarna. Varför? Jo, i de sista ramarna med yngel finns ju den sista generationen Varroa också, alltså de som vill överleva vintern och ställa till det nästa år igen...

Bättre nu om du inte gjort något innan är att hänga in två remsor Apistan.

Så läser du på till nästa sommar om du vill göra på något annat sätt, så du kan börja i rätt tid.

En del förfasar sig över Apistan. Någon nämnde resistens hos Varroakvalstret. Och det uppstod mycket riktigt i Finland för ett antal år sedan resistenta kvalster. En av mina biodlande kamrater i det landet berättade hur man kom till rätta med resistensen. Man hängde in Apistan som vanligt, remsorna fick hänga september och oktober (6-8 veckor enligt instruktion). Remsorna togs bort. Tydligen hade de resistenta kvalstren överlevt, men det kan knappast ha varit många. Så i slutet av oktober gjordes en helt normal oxalsyrabehandling, vilket sammantaget ledde till en så gott som 100%ig avrättning av Varroa.
Man behöver inte använda antingen det ena eller det andra, man kan använda både/ock...!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 aug-09 kl 18:43 »
Det du beskriver är rätt kråkis!

Det som beskrivs som Långtidsbehandling med myrsyra sker vanligtvis när samhällena helt eller delvis har infodrats och kan alltså mycket väl göras nu.

Man skall alltid läsa detta dokument när man funderar på all typ av Varroa bekämpning först !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den ger en ganska bra guidning till problemlösning.
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO01_10.pdf

« Senast ändrad: 29 aug-09 kl 18:47 av Sten-Åke Lindell »

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-09 kl 11:22 »
Ja, förra året gjorde jag långtidsbehandling med myrsyra efter invintringen, men då med en annan metod. Jag undrar fortfarande vilken dos jag ska ge och hur länge fördunstaren ska sitta...
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 aug-09 kl 16:15 »
Jag har en plan men vill inte ge något råd då jag inte provat den själv.

Den heter Nassenheider avdunstare. Här är en informativ länk om myrsyrabehandlingar som du kan hitta uppgifter om behandlingen.
http://www.multi.fi/~svobbiodlare/History/Medlemsinformation5_2000.pdf

Läs lite om fördelar & nackdelar också. Drottningen gillar inte sådan behandling t ex och man bör kanske ha en plan för detta.
« Senast ändrad: 30 aug-09 kl 16:17 av Sten-Åke Lindell »

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 21:30 »
Vad är nackdelen med korttidsbehandling med myrsyra på wettextrasa? Är det mindre snällt mot bina jämfört med långtidsbehandlingen? Jag hade 9-14 kvalster per dag i nedfall när jag läste av häromdagen. Jag har i och för sig inte mätt vid den här tiden på året tidigare, men det känns mycket. Så jag funderar på korttidsbehandling med myrsyra och senare oxalsyra. I somras var det låga kvalsternivåer.

/Andreas

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser