Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Restaurering av betesmarker och slåtterängar  (läst 1199 gånger)

Englagården

Restaurering av betesmarker och slåtterängar
« skrivet: 29 aug-09 kl 10:32 »
Någon som vet vad som menas med det..
vad får man bidrag för o kanske någon som får det bidraget o vad innebär det för er???
mvh jimi

Broberg

• Gäst
SV: Restaurering av betesmarker och slåtterängar
« Svar #1 skrivet: 29 aug-09 kl 20:12 »
Är det aktuellt för dig, så be din länsstyrelse att komma ut och titta och svara på dina frågor.
I stora drag innebär det ju att du återställer och därefter återupptar hävden av marken.
Varför?: Bevara, det mer eller mindre, ( mer borde jag säga)  försvinnande kulturlandskapet, speciellt när det gäller slåtterångar. Kulturhistoria. Öka den biologiska mångfalden, både hos växter och djur och hjälp till att rädda utrotningshotade arter. Estetiskt värde mm. Drar det i några kronor med är det ju inte fel. 

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-09 kl 20:48 »
vi har en sån ansökan inne hos länsstyrelsen nu. för oss innebär det att vi kan hägna,röjja och hugga fram gamla betesmarker och bruka slåtterängarna. det finns två olika sätt, det vanligaste(och KLART enklaste) är att du får en fast ersättning per hektar och år under en femårsperiod. under den tiden ska du återställa landskapet till dess ursprung eller hur man nu ska säga, sen får du söka vanliga bidrag.
för att veta så måste länsstyrelsen komma ut och kolla på marken, det gör dom när du har lämnat in en ansökan, dom bedömmer om du kan få bidrag och sen är det bara som vanligt, ansök varje år om utbetalning, skulle jag tro. om jag nu har fattat det rätt.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Englagården

« Svar #3 skrivet: 01 sep-09 kl 12:33 »
menmåste det ha varit ett gammalt betesfält. om man har som vi ett antal hektar som det har huggits skog för antal år sedan o nu e det bara massa björkslöj o buskar med mera (oanvändbart i stort sett) vi håller ju på att ska göra det till bete allting rensa upp o plocka undan med mera.. räknas det som restaurering av bete??

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-09 kl 12:47 »
bara om det har varit bete innan..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser