Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjolårshö, kan man ge detta?  (läst 5769 gånger)

hallstabonden

Fjolårshö, kan man ge detta?
« skrivet: 27 aug-09 kl 11:50 »
Har fått erbjudande om att köpa mycket fint grönt fjolårshö!
Höet håller en fin kvalitet,grönt samt luktar gott.Skulltorkat,sedan hårdpressat.
Får köpa detta för 1.25kr kilot rakt av utan moms.Prisvärt tycker jag.Men vad tor ni??
Funkar fjolårshö som vinterfoder,eller har det tappat näringsvärde?höet är faktiskt grönare än årets skörd,då det kom lite regn i detta.Har ju givetvis oxå tänkt ge lite kraftfoder under vintern då dom skall betäckas framåt dec månad.

lennart

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fjolårshö, kan man ge detta?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-09 kl 12:24 »
Det går alldeles utmärkt att ge, våra har fått fjolårshö 2 år i rad, plus spannmål (allmogeras) och det har fungerat bra. Hämtade just hem ett bagglamm från slakteriet och slaktaren var mycket nöjd med köttets kvalité så de har nog inte lidigt nån nöd trots fjolårshö.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 27 aug-09 kl 20:17 »
Jag har 3-4 år gammalt hö som jag använder i odling och som strö,men smiter min tambagge in i det huset så står han gärna och mumsar på det trots frodigt gräs utanför.Och han har inte blivit sjuk .Han är bara jobbig.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 30 aug-09 kl 07:42 »
Det far definitivt inte illa av höet. Det finns dock en viss risk att det tappar en del av närinsvärdet, med lägre tillväxt som följd.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #4 skrivet: 01 sep-09 kl 01:30 »
Det far definitivt inte illa av höet. Det finns dock en viss risk att det tappar en del av närinsvärdet, med lägre tillväxt som följd.
Njäe, energi och protein bibehålls även om höet blir gammalt.
Det som försvinner är vitaminer och de är borta redan vintern efter att höet har skördats...

Den största risken med gammalt hö är snarast att det blir sämre hygienisk kvalité på det, med mögel och damm.

Danarp

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 17:55 »
På tal om gammalt hö, är det någon som vet vad som gäller med gammal säd?
Finns det några riktlinjer här om hur gammalt det får vara innan det tappar för mycket i näringsinnehåll m.m?

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 02 sep-09 kl 22:44 »
Har fått erbjudande om att köpa mycket fint grönt fjolårshö!
Höet håller en fin kvalitet,grönt samt luktar gott.Skulltorkat,sedan hårdpressat.
Får köpa detta för 1.25kr kilot rakt av utan moms.Prisvärt tycker jag.Men vad tor ni??
Funkar fjolårshö som vinterfoder,eller har det tappat näringsvärde?höet är faktiskt grönare än årets skörd,då det kom lite regn i detta.Har ju givetvis oxå tänkt ge lite kraftfoder under vintern då dom skall betäckas framåt dec månad.

lennart

Dessvärre säger inte grönheten så mycket om näringsvärdet, men skicka det på analys, behöver inte kosta mer än 400 kr för att få veta hur mycket näring det innehåller. Jag är nästan helsäker på att näringsvärdet minskar vid lagring... men jag har inga direkt vetenskapliga belägg. Nu var det längesedan jag plöjde foderstatsböcker. Om jag får dra en parallell till hästvärlden så rekommenderas man att ge fjolårshö till fånghästar av just den anledning att näringsvärdet minskat. Men är höet av god hygienisk kvalitet är det ju ett perfekt foder vars ev näringsförlust behöver kompenseras med en extra skopa kraft. Det kanske rent av är ett bättre köp än årets, om det kommit regn på, eftersom vissa kolhydrater i gräs löses upp av vatten (det där vet jag däremot att jag har läst i en vetenskaplig artikel). Men näring är ju mer än bara kolhydrater... ja.. vad vet man?

blizzard

« Svar #7 skrivet: 02 sep-09 kl 22:51 »
Det är inga som helst problem att ge detta foder till dina djur.
Känner du för att försöka förhandla om priset så varsågod, men som foder så finns det inget negativt att säga.

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #8 skrivet: 03 sep-09 kl 16:18 »
Dessvärre säger inte grönheten så mycket om näringsvärdet, men skicka det på analys, behöver inte kosta mer än 400 kr för att få veta hur mycket näring det innehåller. Jag är nästan helsäker på att näringsvärdet minskar vid lagring... men jag har inga direkt vetenskapliga belägg. Nu var det längesedan jag plöjde foderstatsböcker. Om jag får dra en parallell till hästvärlden så rekommenderas man att ge fjolårshö till fånghästar av just den anledning att näringsvärdet minskat. Men är höet av god hygienisk kvalitet är det ju ett perfekt foder vars ev näringsförlust behöver kompenseras med en extra skopa kraft. Det kanske rent av är ett bättre köp än årets, om det kommit regn på, eftersom vissa kolhydrater i gräs löses upp av vatten (det där vet jag däremot att jag har läst i en vetenskaplig artikel). Men näring är ju mer än bara kolhydrater... ja.. vad vet man?
Nej, näringsinnehåll i form av energi och proteiner i grovfoder förändras INTE med lagring.
Och vad gäller fjolårshö till fånghästar så är detta GAMLA rekommendationer från den tid då man 1. trodde att fång orsakades av proteiner och 2. inte hade tillgång till näringsanalyser av grovfoder.
Det är inte ett smack bättre att ge fjolårshö till fånghästar än att ge nyskördat. (och man vet idag att det inte är proteiner som orsakar fång, utan ffa kolhydrater, så det är även fel att sträva efter sent skördat hö med lågt proteininnehåll till fånghästar...)

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 03 sep-09 kl 23:54 »
Nej, näringsinnehåll i form av energi och proteiner i grovfoder förändras INTE med lagring.
Och vad gäller fjolårshö till fånghästar så är detta GAMLA rekommendationer från den tid då man 1. trodde att fång orsakades av proteiner och 2. inte hade tillgång till näringsanalyser av grovfoder.

Iallafall inte en vinters lagring...  Vällagrat hö har vanligtvis små lagringsförluster och näringsinnehållet är i stort sett detsamma i slutet av vinterfodersäsongen som i början. (Hippocampus, SLU). Intressant detta med foder, trodde förlusten var mer på en säsong. Men det håller ju inte exakt samma kvalitet som när det skördades och vid längre lagring bör det ju minska än mer.

Det är inte ett smack bättre att ge fjolårshö till fånghästar än att ge nyskördat. (och man vet idag att det inte är proteiner som orsakar fång, utan ffa kolhydrater, så det är även fel att sträva efter sent skördat hö med lågt proteininnehåll till fånghästar...)

Okej... men detta är saxat direkt från Hippocampus SLU [iTidpunkten, eller kanske rättare sagt utvecklingsstadiet i växtligheten, vid skörd påverkar vallfodrets näringsinnehåll i allra högsta grad.
Forts ... Ju senare utvecklingsstadium ju mer svårsmälta kolhydrater i växten.  . Som jag tolkar det kan det aldrig vara fel att sträva efter ett sent skördat hö till en fånghäst eftersom en svårsmält kolhydrat (fibrer) är nyttigt för magen till skillnad från en lättsmält kolhydrat (snabb kolhydrat) som ger de överladdningar som de senaste fångteorierna indikerar som orsak.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 04 sep-09 kl 12:21 »
Iallafall inte en vinters lagring...  Vällagrat hö har vanligtvis små lagringsförluster och näringsinnehållet är i stort sett detsamma i slutet av vinterfodersäsongen som i början. (Hippocampus, SLU). Intressant detta med foder, trodde förlusten var mer på en säsong. Men det håller ju inte exakt samma kvalitet som när det skördades och vid längre lagring bör det ju minska än mer.

Okej... men detta är saxat direkt från Hippocampus SLU [iTidpunkten, eller kanske rättare sagt utvecklingsstadiet i växtligheten, vid skörd påverkar vallfodrets näringsinnehåll i allra högsta grad.
Forts ... Ju senare utvecklingsstadium ju mer svårsmälta kolhydrater i växten.  . Som jag tolkar det kan det aldrig vara fel att sträva efter ett sent skördat hö till en fånghäst eftersom en svårsmält kolhydrat (fibrer) är nyttigt för magen till skillnad från en lättsmält kolhydrat (snabb kolhydrat) som ger de överladdningar som de senaste fångteorierna indikerar som orsak.

Instämmer, så många hästägare och höleverantörer kan väl inte ha fel. Alla ger sina hästar sent skördat hö om de har fångtendenser, för att det visat sig funka. Shettisar och islänningar fex, som är avlade för magert bete behöver således magert hö. Enligt min logik iaf.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #11 skrivet: 05 sep-09 kl 01:44 »
Instämmer, så många hästägare och höleverantörer kan väl inte ha fel. Alla ger sina hästar sent skördat hö om de har fångtendenser, för att det visat sig funka. Shettisar och islänningar fex, som är avlade för magert bete behöver således magert hö. Enligt min logik iaf.
Jo, faktiskt kan så många ha fel, om de lever kvar i "de gamla lärorna", vilket väldigt många tyvärr gör. Även hästar som har haft fång måste få sitt näringsbehov tillgodosett. Och sent skördat hö innehåller väldigt lite proteiner men ungefär lika mycket energi som ett tidigt skördat hö. Så om man fodrar med sent skördat hö får man lätt en fet häst med proteinbrist...
Och det fungerar faktiskt utmärkt att fodra shettisar med tidigt skördat näringsrikt hö, i fri tillgång!

Men nu är vi på fårdelen av den här sidan, så vi kanske ska hoppa över hästdiskussionerna i just den här tråden...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 05 sep-09 kl 09:06 »

Men nu är vi på fårdelen av den här sidan, så vi kanske ska hoppa över hästdiskussionerna i just den här tråden...
Jepp, finns gott om fångtrådar att hålla till i istället.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 sep-09 kl 11:51 »
Hallstabonden jag skulle inte tveka på att köpa detta höet o ge till fåren. Är det grönt o fint o luktar gott är det absolut inte fel att ge det till dem.
Om du dessutom har möjligheter att komplettera med lite kraftfoder så kommer dina får att må alldeles utmärkt i vinter.
Jag har själv haft hö över från ett år till ett annat och använt det till djuren en vinter senare. Och det har inte märkts någon försämring hos djuren för det.

hallstabonden

« Svar #14 skrivet: 07 sep-09 kl 17:21 »
Har hämtat av detta hö nu,gisses säger jag bara :) Höet var lite gult på utsidan buntarna,klöv en bunt när jag kom hem!!
Kalasfint,grönt luktar underbart gott!
Fåren kastade sig över detta istället för grönbetet ???
Dock fick jag bara loss 50 buntar å 15kg.
Skulle kunna köpt 100st till,så fint är det.Har nu "mönstrat" fårhagen,plockat ut bagglammen till en annan hage.där tyvärr betet är slut för i år.Dom får väl äta hö en månad innan slakt istället.Hur mycket skall bagglammen ha i höväg per dag?födda 22 maj,tom 6 juni,svårt att uppskatta vikten,men mellan 30-40kg väger dom nog nu kanske.Har även torrt hösilage som tackorna skall få i vinter.Tänkte redan nu börja göda upp dom lite smått på kraftfoder samt mycket smågrenar med bark.Vill ha dom i bra trim tills nya baggen får komma till i december någon gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 4 användare (1 dolda)
kretslopp, javill, olenius

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser